Auteur Topic: GoPro bijgeluiden/windruis  (gelezen 1526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RobinD

GoPro bijgeluiden/windruis
« Gepost op: 20 juli 2018, 18:37 »
Beste mensen,

Laatst heb ik een ritje gemaakt met de GoPro, waarbij de GoPro in een zelfontworpen (ge-3d-printe) houder op de valbeugel gemonteerd zat. Nu heb ik erg veel last van windruis, en volgens mij is dat met de originele behuizingen niet zo.

Heeft hier misschien iemand verstand van dergelijke zaken? Hoe kan ik de windruis verminderen?

Ik kan de link naar het videootje eventueel sturen.

Offline PimW

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2018, 19:20 »
Gopro zelf zegt dat met een open deurtje de ruis minder word geloof ik. Maar dan is het geheel niet meer waterdicht natuurlijk.

Zelf nooit mee getest, misschien heeft het te maken met turbulentie rondom de behuizing die bij de gladde Gopro minder is dan de ruwe print? Of is de print minder stijf waardoor hij in de wind gaat trillen?

Maak eens een foto van je creatie.

Offline Trigger

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2018, 19:30 »
Je gaat sowieso windruis hebben. Is het niet via wind direct in de microfoon (zonder behuizing), dan is het wel wind die langs de behuizing fluit en indirect doorgegeven word. Ik heb legio oplossingen geprobeerd, en de enige manier waarop je uiteindelijk windvrij kunt opnemen is door een microfoon te gebruiken die A) uit de wind gehouden word en B) eventueel nog een windvanger heeft.

Bij lage snelheden kan dit door eventueel wat foam over de microfoon te maken, eventueel een aparte recorder in een borstzakje, maar alles boven de 80 lukt eigenlijk alleen met een externe recorder, met windvanger, achter je rug of ergens op een verdekte plek waar er geen wind langs komt.

Ik gebruik een Zoom recorder in een stoffen rugzakje - het geluid dat mijn camera opneemt benut ik alleen voor het achteraf synchroniseren van de tracks, daarna haal ik die audio weg uit het filmpje.
Transalp XL600V

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2018, 20:40 »
Zie hier de foto's..

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2018, 20:41 »
En hij is wegklapbaar!

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2018, 21:01 »


Maak eens een foto van je creatie.

Zie bovenstaand..

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2018, 21:25 »
En hier dan een video!

 Embedden lukt niet helemaal..

https://www.youtube.com/watch?v=-Hvi8gosKqY

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2018, 21:38 »
Hier de link naar de 3D bestanden..

https://www.thingiverse.com/thing:3015235

Offline PimW

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2018, 15:00 »
Is de behuizing dicht? Heb je iets van bescherming voor de lens zitten of is dat gewoon open?

De originele behuizing heeft wat minder uitsteeksels en wellicht wat dikker plastic. Maar is ook niet heel erg stil hoor.

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2018, 15:09 »
Is de behuizing dicht? Heb je iets van bescherming voor de lens zitten of is dat gewoon open?

De originele behuizing heeft wat minder uitsteeksels en wellicht wat dikker plastic. Maar is ook niet heel erg stil hoor.

Alles is open, geen bescherming. Het is ook alleen voor droog weer, en de lens beschermen doe ik in het volgende ontwerp wel.. Makkelijk, als je het zelf kunt aanpassen en printen  ;D

De originele behuizing heeft zeker geen dikkere wanden (dit is rondom 5mm). Wat betreft uitsteeksels, misschien zou ik daar nog wat aan kunnen verbeteren..

Offline PimW

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2018, 15:17 »
Ik denk dat hoe minder de lucht gaat wervelen hoe minder herrie je microfoontje oppikt. Dus zo min mogelijk uitsteeksels en de behuizing dicht maken.

Denk dat dat op de lange termijn ook beter voor de lens is, als ik zo eens kijk hoe mijn behuizing er inmiddels uitziet...

Gopro leverde bij de oude modellen een deurtje met een sleuf erin. Die zou dan tot 100km.u stiller zijn oid.

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2018, 15:18 »
Ik denk dat hoe minder de lucht gaat wervelen hoe minder herrie je microfoontje oppikt. Dus zo min mogelijk uitsteeksels en de behuizing dicht maken.

Denk dat dat op de lange termijn ook beter voor de lens is, als ik zo eens kijk hoe mijn behuizing er inmiddels uitziet...


Lijkt mij ook beter, bescherming voor de lens kan immers nooit kwaad. Ik ga eens proberen met wat schuimrubbertjes, kijken of de luchtstroom tussen behuizing en GoPro misschien ook roet in het eten gooit..

Offline len_tour

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2018, 22:08 »
Wind? Dead Cat, Rycote oid. Windruis blijft lastig en eigenlijk moet de microfoon uit de wind. Een externe mic is de beste oplossing, helaas is dat op de nieuwe Gopro's nogal een gedoe. Leve de vooruitgang
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Sandra

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2018, 21:24 »
Vanwaar zo'n go pro? Maak je dan opnames van elke rit??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline RobinD

Re: GoPro bijgeluiden/windruis
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2018, 21:27 »
Vanwaar zo'n go pro? Maak je dan opnames van elke rit??

Nee, niet elke rit. Tot nu toe slechts één. Maar voor het offroad rijden of mooie stukjes is het wel gaaf!