Auteur Topic: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)  (gelezen 1614 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bartvdg

versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Gepost op: 25 juli 2018, 15:43 »
Wie kan me advies geven over welke versnellingsindicator ik best aankoop (en waar) en makkelijkst te installere

Offline Oldtimer

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2018, 16:03 »
Die bestaat gewoon niet. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2018, 17:02 »
Je hebt die niet nodig: kijk naar het toerental en de snelheid, en je hebt al een goed idee in welke versnelling je ligt.

In vijfde rij je ongeveer aan zestig per uur bij drieduizend toeren.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline robgoesdakar

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2018, 08:14 »
Specifiek voor de Transalp bestaat het niet.
Je zult dus een universele moeten kopen.
(magneetje en 2 opnemers die je moet plaatsen bij je versnellingspedaal)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline dropken

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2018, 18:38 »
Kijk en nu worden we wakker mogelijk is het dus wel waar Te verkrijgen is nu de vraag 

Offline Arendsoog

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline xrvtuur

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2018, 20:56 »
http://bfy.tw/J898

Ja ik vind hem echt leuk, maar dan kun je alle fora wel afschaffen.
Varadero SD02  2004

Offline downunder

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2018, 22:08 »
Nouja ieder zijn ding natuuelijk dus als iemand een indicator wilt gewoon doen. Maar ik heb er dus geen, de digitale toerenteller doet ook maar wat globaals en ik kan er niet om malen. Een alp is vrjj schakellui vind ik, afhankelijk van je snelheid 1 of 2x terugschakelen bij een rotonde of scherpe bocht en je kan weer door. Als je voelt dat je nog 1 terugmoet ook prima. Heb niet echt de indruk dat ik per se het nummer van de versnelling moet weten?

Vraag me gewoon af wat de beweegreden kan zijn. Misschien mis ik iets wat ik onbewust toch zou willen hebben.

Offline jaspersFZR

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2018, 08:42 »
Ik snap de vraag wel. Als er 1 plug & play beschikbaar zou zijn, dan zou ik hem ook willen hebben. Niet dat het noodzakelijk is, maar hoevaak ik hem wel niet op de snelweg nog een versnellingkje hoger wil zetten. of dat ik net effe een versnellingkje te hoog zit als ik een bospad in stuur.

Gaat altijd goed, en je went eraan, niks mis mee. Gearindicator zou het wel makkelijker maken!

Ik weet even niet hoe de neutraalsensor bij de transalp werkt? Bij mijn andere motor (yamaha FZR) bewoon het schakelmechaniek langs een kunststof onderdeel, op de neutraal plaats zat een metalen contactpunt. tijdens neutraal, maakt hij daar kontact. iedere versnelling had zijn eigen locatie op dat kunststof onderdeel, de oplossing was gaatjes boren, kontactpuntjes op iedere locatie van de versnellingen, aansluiten met een gearindicator printje met display en hoppa. je had het werkend! (storingsloos) al die aftermarket systemen met magneetjes enzo werken vaak nogal eens met storingen.

iemand een idee of zoiets mogelijk is bij de transalp?
de transalp wordt steeds mooier

Offline Oldtimer

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2018, 09:31 »
Bij de Transalp is de neutraal schakelaar alleen aan maak verbreek contactje naar massa.
Hier kun je heel weinig mee.
Wanneer je de snelheid digitaal zou kunnen meten en dat vergelijken met het toerental is er een mogelijkheid om zoiets te creëren.
misschien een leuk projectje voor de elektronica knutselaars onder ons.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2018, 12:58 »
Moet je wel een optie inbouwen die het veranderen van tandwiel verhouding toestaat. Maar geinig idee wel, je zou van de CDI dmv een verloop stekker wel het toerental kunnnen oppikken maar voor de snelheid zul je een extra hall sensor bij het voorwiel moeten plaatsen of aan de slag met een gyroscoop/versnellingsmeter/gps.




Offline jaspersFZR

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2018, 13:37 »
maak verbreek contactje hoe?

Dat was het bij de fzr ook, echter kon je daar dus extra maak/verbreek kontacten naast klussen op de locatie van de andere versnellingen.

iemand een foto van de neutraal schakelaar?
de transalp wordt steeds mooier

Offline Waffie

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2018, 13:43 »
healtech heeft een model dat werkt met een kabel aangedreven snelheids meter als uitgangspunt.

https://www.healtech-electronics.com/products/gipro/gpxt/
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2018, 13:54 »
@Jasper.
Dat is gewoon een pennetje als schakelaar die het blok ingaat en de cdi aan massa legt.
Hij wordt actief als hij in de uitsparing van de schakelwals valt bij neutraalstand
De motor start niet  heel eenvoudig ding. Heeft ook maar 1 aansluiting
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2018, 14:28 »
ah zo, na wat zoeken vond ik ergens ook een foto, inderdaad net iets anders. wellicht als de schakelwals meerdere uitsparingen zou hebben (of dat je die erin zou maken) dan zou je met een iets luxere sensor wel iets kunnen.

Maar dan wordt het al snel weer bijzonder ingewikkeld huisvlijt
de transalp wordt steeds mooier

Offline The Headless Horseman

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2018, 17:00 »
Dat was het bij de fzr ook, echter kon je daar dus extra maak/verbreek kontacten naast klussen op de locatie van de andere versnellingen.

Dit snap ik niet helemaal  :-\ Het schakelpedaal komt toch na élk schakelmoment (omhoog of omlaag) weer terug op dezelfde positie.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2018, 21:08 »
Die contacten zitten niet in/aan de pook maar de rol in het blok.

Offline DPC

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2018, 21:29 »
Heb een indicator op de K75. Erg nuttig alleen kijk er niet echt op.
Soms makkelijk voor een stoplicht, als je je echt verveel, even kijken of je echt in zn 1 sta.
Betrap mijzelf er wel eens op dat ik op de Twin ook wel eens op het schakel pedaal trap om te kijken of ik wel in zn 1 sta als het lang duurt.
Tijdens het rijden totaal nutteloos.
Ja op de snelweg kijken of hij wel echt in zn 5 staat, maar dat is meer een gebrek aan een 6  :))
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline bartvdg

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2018, 17:40 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben zelf beginnend motorijder en denk dat het mij wel kan helpen, vooral op autosnelweg denk ik wel eens...kan ie nog hoger? ;D, eveneens aan rotondes is het soms een geklungel. Ik denk dat ik er gewoon ook uit kan leren en ik sleutel ook graag aan de motor ;-)

Offline Floris

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #19 Gepost op: 01 september 2018, 17:11 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben zelf beginnend motorijder en denk dat het mij wel kan helpen, vooral op autosnelweg denk ik wel eens...kan ie nog hoger?

De 5e versnelling is makkelijk herkenbaar. Dan kun je het pookje met je laars een beetje naar boven duwen en terug laten veren. In de 4/3/2 kan dat niet.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Sandra

Re: versnellingsindicator voor Transalp XL600V (1995)
« Reactie #20 Gepost op: 01 september 2018, 21:42 »
Juist als beginnend rijder zou ik zo'n ding niet monteren,  je leert vanzef goed terug schakelen. En ja, we controleren allemaal wel eens  of we nog een versnelling 'over' hebben.... ;D
[img]http://img684.imageshack.us