Auteur Topic: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?  (gelezen 1596 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SylAlp

Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Gepost op: 27 juli 2018, 22:03 »
M'n nieuwe TA 650 (2006) is volgens de garagehouder waar ik hem kocht zo veel verlaagd als mogelijk.

Ik merk ook dat hij veel lager zit dan m'n andere TA 650 (2000) - waar nu helaas niet meer mee te rijden is vanwege een krom getrokken frame (door een aanrijding).

Maar wat betekent dat: zo verlaagd als mogelijk? Is dan alleen het zadel verlaagd of is ook iets met de voorpoten gebeurd en hoe kan ik dat zien?

En het meest belangrijk: krijg ik hem weer omhoog?

De zijstandaard was volgens de monteur van de garage niet ingekort (hij wiebelt nu meer dan hij zou moeten doen als hij op de zijstandaard staat) dus die standaard is in ieder geval niet verlaagd. Dat lijkt me alvast een voordeel.

Voorlopig kan ik toch niet rijden (bekkenfractuur) maar als dat weer kan wil ik de nieuwe TA graag ook weer hoog hebben.

Ad zal me te zijner tijd wel gaan helpen, ik wil nu graag bij jullie alvast wat informatie hierover inwinnen.

Groet SylAlp
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Sandra

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2018, 22:15 »
Vermoedelijk hebben ze er een andere gaffel onder gezet die de motor misschien wel 3 of 4 cm lager heeft gemaakt.
Of het zadel ook is verlaagd, zou je kunnen vergelijken met je andere motor evt. hoogte van het zadel opmeten.
En of de voorpoten door zijn gestoken, kun jemakkelijk zien, dan steken ze een stukje, plus minus 1 of 2 cm door de kroonplaat (ding waar ze in vast zij geklemd) heen. Ad kan je er ongetwijfelt mee helpen succes! Ook met je gezondheid!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2018, 22:31 »
Dank je wel Sandra, die voorpoten steken niet uit, voor zover ik dat kan beoordelen maar een gaffel... is dat een schokbreker? (technobeet hier). Het zadel zit circa 2,5 cm lager tegen de tank aan. Dat kan ik wel zien.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2018, 22:54 »
'Onderste bevestigingspunt van de schokbreker' las ik hier op het forum ergens. Dat scheelt dan al weer want ik vreesde al voor een andere schokbreker.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2018, 14:13 »
De voorpoten van m'n nieuwe 650 zijn, anders dan ik eerst dacht, wel doorgestoken, dus die kunnen circa 2,5 cm omhoog maar dat van die gaffel begrijp ik nog niet.

Kan iemand me misschien uitleggen wat er precies moet gebeuren om de Transalp weer in de originele hoge stand terug te krijgen?

Moet er een ander onderdeel op?
Kunnen de veren anders worden afgesteld?
Kan het zadel anders erop worden gezet of verschuift dat zadel vanzelf als de motor weer wordt verhoogd?
Hoe wordt hij weer ongeveer zithoogte 84 cm?

Zodat hij weer goed bij mijn lange benen past.....

Groeten,

SylAlp

Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline luwe

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:14 »
had nu mijn alp gekocht zat dat kontje lekker hoog  >:D
je kunt de motor verlagen door een onderdeel wat bij de schokbreker zit te veranderen (verlagen)
geen moeilijke ingreep zonder de schokbreker te vernieuwen
met een langer zelfde onderdeel weer verhogen
en misschien heb je een verlaagt zadel als dat zo is  misschien ruilen bij Appie
 te vroeg rijden je weet het dan ga je over de knie  ;)
sterkte en beterschap uit sardinie  :D

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:25 »
Ha, Luwe, ik weet het, van over die knie (...).

Dat onderdeel bij de schokbreker, heet dat de gaffel?

Moet ik dan een langere gaffel aanschaffen?

Ad en Jaqueline komen over drie weken terug (die twee zijn nu ook fijn op vakantie), daarna gaan we o.a. mijn oude zadel op de nieuwe Alp zetten (dat zit zowiezo veel fijner dan het zadel dat er nu op zit) en dan wordt de zithoogte ook weer hoger maar vrijdag ga ik met de nieuwe Alp naar de zaak waar ik de motor heb gekocht (de accu laat te wensen over, vind ik en ze zetten daar dan ook alvast de voorpoten voor me terug, maar ik wil graag weten wat ik nog meer moet vragen om de motor omhoog te krijgen.

Misschien kunnen ze dat onderdeel dan ook bij die schokbreker zetten maar ik weet niet wat dat voor een onderdeel is.

Zo'n onderdeel bij de schokbreker om hem weer omhoog te krijgen zal ik dan moeten bestellen, denk ik, maar hoe heet dat onderdeel? Is dat een gaffel?

Geniet daar verder in Sardinie, waar het hopelijk lekker warm en droog is  :)
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Grubeater

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:44 »
Misschien dat de schokbreker op de volgende wijze is aangepast:

Boven is de originele beugel en beneden de aangepast. De schokbreker is in dit geval 1 cm korter en dat komt op ongeveer 3 tot 4 cm dat de achterkant lager is. Het hele verhaal van verlagen van een 600 Alp staat hier.

Als je Alp op eenzelfde manier is verlaagd kun je gewoon de schokbreker van je oude Alp overzetten om weer op normale hoogte te komen aan de achterkant. Hopelijk is die niet beschadigd.
Mocht je Alp verlaagd zijn door een kortere veer op de schokbreker (zoals bij deze kit voor de 700) dan is vervangen met de schokbreker van je oude Alp ook weer de oplossing.
Misschien is je zadel ook verlaagd, dat kun je zien als je het naast je oude zadel legt (of een andere 650 tegenkomt).
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Oldtimer

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:51 »
Bij de 650 kun je de prolink aanpassen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:57 »
Dank je wel, Grubeater, voor de link naar het verlagen van de 600. De voorkant verhogen is tamelijk eenvoudig als ik dat verhaal goed begrijp maar het verhogen van de acherkant is niet een twee drie gebeurd zo te zien.

Oldtimer, is de prolink hetzelfde als een gaffel? Is dat misschien het metalen onderdeel onderaan de schokbreker, zoals op de foto van Grubeater is te zien of is aanpassen van de prolink iets dat in die prolink zelf kan gebeuren?

Over die veer, Grubeater, de vering van mijn oude Alp was wat mij betreft helemaal prima, strak maar prima, volgens mij is die ook nog intact en overzetten zou dan denk ik een goed idee zijn. Maar daar moet ik mee wachten tot Ad terug is, de andere motor staat bij hem in de garage (dat zadel ook dus).
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2018, 17:00 door SylAlp »
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Oldtimer

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:00 »
Gaffel zit aan de prolink. Zie pm.
Eenvoudig klusje wat prima zelf te doen is.
Willem laat de onderkant van de SCHOKDEMPER zien 😉
Advies. Zet je oude set dus demper en prolink over.
Scheelt weer €€€€€€€
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:04 »
Oldtimer....heb je die PM misschien aan iemand anders gestuurd, ik heb hem niet  ???

(ik ben een technische nitwit, dat hebben jullie we in de gaten die wel aan het leren is....schokdemper, schrokbreker is hopelijk toch wel hetzelfde).
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Oldtimer

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:08 »
Klopt. Solly.
Maar inhoud is hetzelfde.
En ja. Dat is beide dat ding met die veer eromheen die er voor zorgt dat je geen blauwe plekken krijgt op je achterste al je over een kiezeltje rijd 😁😁
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:12 »
Dit onderdeel?

Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Oldtimer

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:15 »
Nee joh. Dat is de ACHTERBRUG
de schokdemper zit tussen je frame en dat ding.
Als je goed kijkt zie je de prolink aan de rechterkant zitten.
Een van die vorkjes of gaffel moet je vervangen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:19 »
 :-[ nitwit....sorry

Ik zie vrijdag wel wat de garage kan doen en anders wordt het toch wachten geblazen tot ik weer bij Ad terecht kan en nog even als een reus op een lage Alp rondrijden (maar ik rij en dat vind ik al weer helemaal geweldig).
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2018, 17:24 door SylAlp »
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Pronto

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2018, 19:01 »
Ik had een 700 die was ook verlaagd en dat had men gedaan door de voorpoten zo een 40mm door te laten steken en de achterveer was een flink aantal slagen in gedraait. Ik weet niet hoe dit bij een 650 zit.
Daar naast kan het ook zijn dat ze de prolink beugel(rechts op jou foto) hebben aangepast.
Als het alleen de poten en achterveer zijn is het met een half uurtje gepiept.

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2018, 19:53 »
Dank je wel Pronto, ik laat weten wat vrijdag gebeurt en ook wat later bij Ad gebeurt.  :)
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2018, 20:20 »

Hoi SylAlp,


Voordat ik van bepaalde dingen iets begreep, was ik ook een nitwit. In veel dingen nog steeds eigenlijk!  ;D


Ik kan op de van mij bekende manier ragfijn uitleggen hoe het gefabriceerd is voor jou Alp en dat jij begrijpt waar je naar kijkt. Je monteur, vrijdag, weet ongetwijfeld ook waar hij naar kijkt. Maar kent misschien niet de ins & outs van de Transalp..?

Maar, wacht gewoon even tot Ad terug is. Hij weet ook waar hij naar kijkt, met het verschil dat hij, door zijn kennis van Alpen, daarmee ook ziet wat het eigenlijk voor jouw geval hoort te zijn. En dan kijk je met hem mee en begrijp jij gaandeweg ook waar iedereen het over heeft  :)


Brom



« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2018, 20:22 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2018, 20:56 »
Brom, dat is denk ik inderdaad het beste, wachten tot Ad en Jaqueline de motor weer omhoog kunnen krijgen (en mij aanwijzingen geven welke bouten en moeren ik daar los en vast moet maken want dat doen ze, merkte ik dit voorjaar tijdens het vervangen van de remschijven, remblokjes, remleidingen, balhoofd en voorvorkveren - die onderdelen herken ik nu al wel, het begin is er......).

De zaak waar ik de motor kocht heeft vooral Choppers (die Alp daar was echt een vreemde eend in de bijt) en inderdaad, kundigheid in Alpen zit in Sprundel. Ik wacht wel, dan wordt het tenminste echt goed gedaan.

Groetjes, SylAlp.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Waffie

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:47 »
en we zijn  zo weer terug,
de dagen (en weken) gaan altijd veel te snel voor bij

gaat  gewoon goed komen,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:14 »
Ik had een 700 die was ook verlaagd en dat had men gedaan door de voorpoten zo een 40mm door te laten steken en de achterveer was een flink aantal slagen in gedraait. Ik weet niet hoe dit bij een 650 zit.
Daar naast kan het ook zijn dat ze de prolink beugel(rechts op jou foto) hebben aangepast.
Als het alleen de poten en achterveer zijn is het met een half uurtje gepiept.
40mm is echt veel te veel :o bij een noodstop kost dat je voorspatbord.
Hooguit 20mm
[img]http://img684.imageshack.us

Offline SylAlp

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2018, 20:05 »
Hij is weer hoog, m'n nieuwe Alp. Danzij Ad en Jacqueline.

De voorpoten staan weer normaal, er zit een iets langere veer op de schokbreker die Ad had besteld en m'n oude zadel zit er weer op.

Nu rijdt hij weer fijner (ook door nieuwe balhoofdlagers en de oude progressieve veren in de voorpoten) en ik zit niet meer zo in elkaar gedoken.

Bijna is hij klaar, de oude valbeugels moeten er nog op (en ik heb het nut van die beugels nu goed kunnen zien...) en een topkofferrek (dat ik er verdorie niet op kreeg vanmiddag) en dan is de zilveren Alp ook echt wel weer top.

Nogmaals veel dank Ad en Jacqueline, voor al jullie werk én de gezellige dag.

Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Trigger

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2018, 20:16 »
40mm is echt veel te veel :o bij een noodstop kost dat je voorspatbord.
Hooguit 20mm

Ik heb alles op de standaard hoogte en mijn spatbord heeft ook te lijden hoor >:D.
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Zo verlaagd als mogelijk: wat betekent dat?
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2018, 20:10 »

Hij is weer hoog, m'n nieuwe Alp. Danzij Ad en Jacqueline.

Lekker!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin