Auteur Topic: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil  (gelezen 1405 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Gepost op: 30 juli 2018, 09:47 »
Hoi,

Met mn vrienden gereden en we kwamen het volgende tegen. Mijn Alpje -2 cil- remt veel op de motor. Dus in de slingerwegen laat ik het vaak gaan, remmend op de motor, bochtje door en weer gas erop.
Mijn maatje heeft een Yamaha xjr1300 4ciliinder. Dat ding remt dus vrijwel niet op de motor. Als hij dan achter mij rijdt, dan ziet hij bij mij geen remlicht, en moet dan dus zelf vrij snel actief remmen.

Wij snappen echter niet, waarom remt een alp (of andere motor) wel op de motor en de ander niet? Compressie? Cilinders? CC's?
Iemand die hier een lichtje op kan schijnen?

Thnx!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2018, 10:13 »
Jouw gaskleep staat bijna dicht maar jouw motor dendert de berg af: de cilinders gaan vrolijk rond maar moeten een grote restrictie in het inlaat kanaal overwinnen.

Dat zorgt voor een soortvan vaccuum/lagedruk in het inlaat kanaal waar de cilinders tegen op moeten boksen.

De cilinders worden gedreven door jouw motor (die nu van de berg afrolt), dus het gewicht van de motor maar ook de versnelling waarin je rijdt bepalen hoe de motor reageert.
Daarnaast verwacht ik ook dat de vorm van het inlaat traject een rol speelt.

 Die 1300 heeft vier ongeveer evengrote cilinders als jouw Alp, maar de motor is zwaarder (dacht ik) en zal een andere transmissie verhouding hebben. Daar zit denk ik het verschil in.


Offline alain

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2018, 20:36 »

Dat zorgt voor een soortvan vaccuum/lagedruk in het inlaat kanaal waar de cilinders tegen op moeten boksen.

Die 1300 heeft vier ongeveer evengrote cilinders als jouw Alp, maar de motor is zwaarder (dacht ik) en zal een andere transmissie verhouding hebben. Daar zit denk ik het verschil in.

Ik denk ook aan volgende mogelijkheid:
Bij een viercilinder heft de compressie van de ene cilinder de decompressie van de andere cilinder op zodat het remmend effect hiervan deels verloren gaat.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2018, 13:51 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline robgoesdakar

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2018, 20:59 »
Dit is de reden waarom wordt aan bevolen om bij remmen op je motor ook even het achterrem pedaal aan te tikken zodat achterop komend verkeer weet dat je afremt.
Dus wel je achterrem lucht goed afstellen !
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Blommetje

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2018, 10:11 »
Dank voor het uitleggen. Het is dus niet zozeer het blok, meer de transmissie & massa van het voertuig.

Ja, remlichtje even oplichten is altijd lekker. Ik doe dat ook vaak als ik bij het stoplicht sta en zie iemand achter mij rap aanrijden. Even 3 x op de rem trappen, zodat ze zeker zien dat er iemand stilstaat...  Soms remmen mensen zo laat!

En - even zijspoor - heel dankbaar met een dure BMW in de file voor mij. Reed ooit geheel links flink door, en ineens een noodstop voor mij. De dure BMW had de fancy optie dat de remlichten knipperen bij keihard remmen. Met de felle, laagstaande zon in mn ogen had ik het anders denk ik (te) laat gezien. Dit knipperen maakte mij ook tot de noodstop en het ging daarom net goed. Ik vind dat zo'n mooie uitvinding.
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2018, 12:27 »
Nog op een verder dwaalspoor (sorry Jeroen en Huib ;D ):

Electrische autos met regeneratief remmen (stroom opwekken als je het gaspedaal loslaat en ''remt'' op de motor) zijn tegenwoordig soms (vaak?) uitgerust met een automatische schakeling naar het remlicht.
Dat spul remt zo hard wanneer je het gas los laat en dat is bij een auto dusdanig onverwacht dat de remlichten uit zichzelf aan gaan.

Maar dat ziet er wel gek uit, lijkt het net of iemand om de haverklap op de rem trapt en dan dacht ik altijd leer vooruit kijken en anticiperen ofzo :)

Offline len_tour

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2018, 23:02 »
Zit het niet in lange vs korte slag? Afremmen op de motor doe je tot  laag in toeren en daar zit bij een alp in verhouding meer koppel dan bij de xjr die zijn power wat hoger in toeren heeft. Die power wordt bij gas dicht remkracht?

Zit daar misschien wat in? Een vierpitter druk je ook makkelijker aan volgens mij
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Lauda

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2018, 19:11 »
mocht je toch hier iets aan willen doen kijk hier dan is naar
https://safer-turn.com/smart-brake-module/

Offline Brombeer

Re: Weerstand motorblok 2cil vs 4cil
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2018, 20:22 »

Mja het web geeft Pim gelijk, het leeuwendeel aan 'remkracht' is als direkt gevolg van het grote vaccum in het spruitsstuk relatief aan het toerental.

De massa van het voertuig achter de transmissie helpt in zoverre mee, dat in een hogere versnelling het motor toerental opgestuwd wordt en zo nog meer weerstand ondervind van het vacuum achter de vlinderklep.

Hogere druk in de uitlaat speelt ook wat mee. Een meer open uitlaat geeft minder druk = minder weerstand op de krukas.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin