Hallo,
Bij het weer opbouwen van mijn gereviseerde Transalp-blokje (zie topic 'Afrika-Alp met ervaring') kom ik even niet uit het weer 'op tijd' zetten. Ik heb de voorste cilinder gedaan, vliegwielindicator 'FT' oplijnen met het inspectienokje, nokkenas erin met het merkteken 'F' boven, indicatorstreepjes op het nokkenastandwiel horizontaal. Als de nokkenas met het merkteken 'F' boven ligt, wijzen alle drie de nokken naar beneden en staan de kleppen dicht met de stelboutjes net iets vrij van de klepstelen (klepspeling, moet nog gesteld worden maar maakt voor t verhaal niet uit). Voorste cilinder lijkt me dan helemaal prima want 'FT´ betekent BDP voor de voorste cilinder en nokken naar beneden betekent alle kleppen dicht dus BDP op compressie. Tot zover geen probleem. Nu de achterste cilinder nog.
Vervolgens draai ik de krukas 232 graden door (tegen de klok in) en komt 'RT' op het vliegwiel bij het inspectienokje. Dit zou BDP-compressie voor de achterste cilinder moeten zijn, according WPH. Echter, als ik nu de nokkenas voor de achterste cilinder erbij pak en deze according WPH er in wil leggen met het merkteken 'R' aan de tandwielzijde ook boven, dan wijzen de drie nokken niet naar beneden, staan de kleppen niet dicht en is het dus qua klepstand niet BDP-compressie... Is mijn nokkenas fout? M'n onderbuik zegt: negeer die 'R', leg de nokkenas 180 graden andersom want dan wijzen de nokken tenminste naar beneden en zijn de kleppen inderdaad dicht op BDP. WPH zegt niet voor niets dat je timing instelt op BDP-compressie en dus alle kleppen dicht. Dus die markering op de nokkenas negeren?
Krukas 180 graden draaien heeft volgens mij geen zin want feit blijft dat de 'R' op de nokkenas 180 graden verkeerd om staat t.o.v. de nokken.
Hopelijk geeft de foto wat duidelijkheid, graag advies!