Auteur Topic: Vervangende Spanningsregelaar?  (gelezen 2165 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pablito464

Vervangende Spanningsregelaar?
« Gepost op: 03 augustus 2018, 22:05 »
Goedenavond,

Spanningsregelaar van mijn TA defect en een vervangende besteld. Ik heb besteld een SH538A-12, dit is de SR met 2 stekkers, 1 x 3 (3 geel) en 1 x 5 (1 zwart, 2 rood, 2 groen). Gekregen een SH538D-13, dit is een SR met 2 stekkers, 1 x 3 (3 geel) en 1 x 4 (2 rood, 2 groen).
Volgens o.a. CMS NL, is dit een vervangende SR! 31600MM9000 (SH538A-12) zou vervangen zijn door 31600MS6921 (SH538D-13). Ik twijfel echter en zoek advies.
Zijn er TA bezitters die hier ervaring mee hebben en dit kunnen bevestigen? Kan ik de SR zonder problemen gebruiken minus de zwarte (plus) draad?

Hartelijke groet,
Pablo
If you are not part of the solution, you are part of the problem!

Offline Marcel-X

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:36 »
Onlangs heb ik de omgekeerde situatie meegemaakt.
De SH538D-13 op mijn TA uit '96 had een open diode en gaf een te lage laadspanning.
Als vervanging heb ik een SH538A-12 van een forum lid overgenomen (met een zwarte draad waar ik geen aansluiting voor had).
Helaas heb ik gaf deze regelaar een spanning van 17.5V .

De zwarte draad blijkt een sonde te zijn die de positieve spanning rail meet. Blijkbaar wilde Honda de spanningsval bij gebruik van de verlichting compenseren.
Moet toch niet erg zinvol zijn geweest want alle latere modellen hebben de sonde niet.

Volgens mij kun je de ontbrekende zwarte draad negeren (zie schema).
  Geel - Sonde
  Oranje - Positieve spaannings rail
  Rood - Verbinding naar accu

Maar natuurlijk kun je ook proberen te ruilen voor een originele.


« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 12:43 door Marcel-X »

Offline Oldtimer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:45 »
Ik heb er dus 1 liggen 😁😁
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Vetjan

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2018, 14:56 »
Mijn vraag is: afgezien van kosten of merk,  Wat is de betrouwbaarste regelaar voor de TA PD 06 uit '89 en waar koop je die?

Offline Oldtimer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2018, 22:03 »
Ben bang dat er weinig te zeggen valt over betrouwbaar.
Een originele gaat ook stuk. Uit eigen ervaring.
De bami regelaar doet het ook maar duurzaamheid wordt momenteel getest.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pablito464

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2018, 19:59 »
Hallo Allen,

weer terug in het land en de reacties vandaag gelezen, hartelijk dank hiervoor.
ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een 538A besteld en gekregen uit USA, origineel.
nu nog plaatsen en meten...

hartelijke groet
Pablo
If you are not part of the solution, you are part of the problem!

Offline Brombeer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:01 »

Ja het is koffiedik kijken. Daarnaast ben ik in 22 jaar / 240k km sinds vorige aan mijn 5e spanningsregelaar bezig.. (en de 4e was niet eens kapot, de hars aan de achterkant begon los te laten van de behuizing).

Ik hang zelf het niet onderbouwd geloof aan, dat spanningsregelaars ook gevoelige dingetjes zijn die spannings- en stroomfluctuaties op langere termijn niet prettig vinden.

Zorg dat de stroom soepel door het systeem kan vloeien door schone en goed klemmende stekker- en zekeringsverbindingen.


Net als je motor wel eens nieuwe olie nodig heeft, heeft de kabelboom ook periodiek onderhoud nodig.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2018, 23:01 »
ik ben misschien geen vergelijkbaar voorbeeld maar ik heb al veel transalpen in mijn bezit gehad en zelf nog nooit een defecte regelaar mogen ervaren ( en dat zijn vele km als ik deze bij elkaar optel,

ze gaan defect omdat ze te heet worden en te heet worden begint vaak met gecorrodeerde aansluitingen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2018, 12:55 »
Ik haak hier ook even op in.
De SR van mijn TA (1988) is kapot die met de vijf draden. Als deze warm werd kwam de volt niet boven de 12 uit!
Of het heeft een andere oorzaak!

Er zit nu een andere vier draads in/op. Alles werkt wel gewoon, de waarden zijn nu goed.
De zwarte draad op mijn TA is dus niet aangesloten.
Is er meer bekent of ik het zo kan laten of een tweedehands of origineel ST moet aanschaffen waar de zwarte draad wel op zit?
Alvast bedankt voor de reactie,s

Offline Oldtimer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2018, 13:31 »
Ik heb je al een keer antwoord gegeven, maar de zwarte draad meet de spanning op diverse punten en past dan de uitgang-spanning aan wanneer deze op die punten te laag wordt.
Bij een vierdraads SR is deze overbodig en wordt gewoon de juiste spanning afgegeven.
Blijkbaar was je oude SR gewoon stuk.

Kijk even naar de opmerkingen van MARCELX in dit topic.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2018, 21:52 »
Bedankt Oldtimer, maar ik kan geen bericht vinden in mijn postvak: in of waar dan ook.
Ik doe of er staat iets niet goed onder mijn profiel denk ik.

Nogmaals bedankt. Ik had het bericht van Marcel-X gelezen.
Het sterkt mijn vermoeden en zal het zo laten zitten.

Offline Brombeer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2018, 12:28 »

De regelaars met de extra 'sensor draad' (meestal zwart) zijn anders gemaakt. Ze hebben de draad nodig vanwege hun inwendige constructie om met wisselende vermogensvraag om te gaan. Maar, als je hem niet aansluit doet hij het verder ook.

In regelaars met enkel de 4 input-output draden is de regulering van de vermogensvraag anders geregeld. Dat scheelt dan dat extra circuitje waar óók storingen kunnen ontstaan.

Ik heb ook eens een regelaar met de sensordraad gehad. Heeft er ook een hele poos op gezeten. Maar het geeft te denken: als je het sensorcircuit niet gebruikt en daarmee de regelaar doof en blind is, dan kan hij niet differentieren in de vermogensvraag, lijkt me en is hij bij momenten in feite zwaar/overbelast en genereert hij veel/te veel warmte? 

Leesvoer
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2018, 12:51 »
Citaat
maar ik kan geen bericht vinden in mijn postvak

Klopt, sorry. Is blijkbaar iets mis gegaan bij het verzenden van mijn antwoord op je PB.
Maar in elk geval   mocht je een originele willen neem dan even contact op met me.
En......leesvoer van Brommie ff bekijken  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2018, 10:18 »
Bedankt Brommie, ik zal het lezen, maar ik denk niet dat ik het snap.  :-[
Ik heb wel belang bij een goede origineel SR.

Je krijgt pb.

Offline V-Twin

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2018, 17:55 »
Doe het in 1x goed en neem deze. Beter dan origineel en deze sluit je direct aan op de accu en niet meer via het boordnet wat feitelijk te licht is uitgevoerd en voor allerhande problemen zorgt zeker als de motor wat ouder begint te worden.
http://www.motek.de/motekweb/html/dienste.html
De website is kl.te en niet om aan te gluren maar de producten, service en evt ondersteuning is reuze:

Wehmeyer & Felgner GbR
Friedrich-Wilhelms-Bleiche 8a
D 33649 Bielefeld
Preisliste für Regler, Reparatur von Steuergeräten und Anlassern, sonstige
Leistungen
(Preise in €, Stand: 01.06.2016, Änderung / Irrtum vorbehalten)
original Shindengen-Regler, für Lichtmaschinen bis 400 Watt
99,50       
z.B. Africa Twin, 2 Jahre Garantie, universal

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #15 Gepost op: 01 januari 2019, 15:19 »
Bedankt. Ik heb hun een mail gestuurd. Hun reactie zal ik melden.
Op hun site is de prijs € 160,00

Teven doorgelezen, dan is mijn oude sr zeker kapot als de volt verder terugloopt IPV hoger aangeven.

Offline Brombeer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #16 Gepost op: 01 januari 2019, 21:57 »

In dat systeem zitten achtereenvolgens: dynamo - regelaar - accu. Het kan één ding zijn, of meerdere. Je kunt ze uitsluiten.


Als je overweg kunt met een multimeter is het heel eenvoudig om de staat van de dynamo door te meten..





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #17 Gepost op: 02 januari 2019, 19:25 »
Bedankt brombeer, de dynamo is goed dat is gemeten.  :)
Gisteren was er 1 gele draad van de stekker afgebroken. Er zat nog een stompje aan de rest zat nog in de stekker.
De voltmeter schommelde voor het maken behoorlijk tussen 13 en 16 volt. Nu is het een stuk beter maar nog niet weg.
Ik ga denk ik de draden aan elkaar zolderen. De andere 2 gele draden met hun stekertje  ??? Zullen ook wel slecht zijn.

Hier onder de reactie van het Duitsbedrijf.

(this answer is translated by Google Translator, but we hope you understand...)
Our workshop is closed until Monday 07.01.2019 !

Hallo,

Eenvoudigheidshalve is hier onze voorbereide standaardtekst over regelgevers:

we hebben twee universele regelaars van Shindengen (original equipment manufacturer van alle Japanners) met twee jaar garantie in het programma.
Beide werken in het 'shunt' -proces, dus ze zijn kortsluitregelaars, maar ze verschillen in het maximaal toegestane vermogen.
De 'kleine' met thyristor is voor permanent-magneet dynamo's met een vermogen tot 400 watt, de 'grote' met MOSFET-technologie voor dynamo's tot 580 watt.

Voor uw model volstaat de 400 watt-regelaar.

Het probleem is dit:
In de loop van de tijd produceert het originele elektrische systeem onvermijdelijk contactweerstanden door licht gecorrodeerde connectoren en vaak te dunne kabeldoorsneden uit de fabriek. Deze weerstanden in het laadcircuit (voornamelijk tussen de regelaar en de accu!) Veroorzaken een afname van de acculaadspanning bij toenemende snelheid van de motor door de rimpel op de DC-uitgang te vergroten. Het overtollige vermogen van de dynamo, die dan niet meer bij de accu aankomt, moet de regelaar bovendien omzetten in warmte, hij raakt oververhit en breekt uiteindelijk.

Als u nu slechts de defecte regelaar vervangen door een intact, terwijl ook doorgaan met de oorspronkelijke plug-in te gebruiken, de eigenlijke oorzaak niet wordt uitgeschakeld, zal de nieuwe controller weer warm en gaan in een mum van tijd en weer verbroken. In het ergste geval kan hij overspanning in het elektrische systeem ontladen en alles vernietigen wat elektronisch en duur is (bijv. Ontstekingskast, toerenteller).

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen overmatige warmteontwikkeling plaatsvindt in de controller.

Hiervoor bereiden we onze controller zo voor dat deze direct op de dynamo en de accu kan worden aangesloten (de originele regelaarstop blijft vrij, een verbindingsharnas is meegeleverd). Dus omzeilt de genoemde contactweerstand, de laadspanning van de batterij blijft constant op ongeveer 14,5 +/- 0,3 volt en alles is in orde.

In het begin klinkt dit misschien wat ingewikkeld, maar als je de regelaar in de hand hebt, legt het zichzelf bijna vanzelf uit, er is ook een gids.

Let op!
Als de oorspronkelijke stekker verbinding tussen Lima en controller of Lima en harnas is niet meer goed (sporen van de aarde om volledig verkoold, heel gebruikelijk in, bijvoorbeeld, Honda Africa Twin), dus let wel noodzakelijk bestellen. Vervolgens leveren we iets langere aansluitdraden zonder pluggen die zorgvuldig moeten worden gesoldeerd aan de originele kalkgeleiders. Verbinden met lusterklemmen, krimp- of hobbelverbindingen zal opnieuw problemen veroorzaken vanwege de hoge stromen op deze lijnen.

De toezichthouders zijn onmiddellijk beschikbaar.

De 400-watt regulator kost 99,50 EUR incl 15, -... EUR Porto voor het versturen als verzekerd DHL levering pakket of 8, - EUR Porto vooraf overschrijving op verzendkosten binnen Duitsland.
Bij verzending naar de EU en andere landen, wordt de betaling uitsluitend gedaan door een voorschot, de verzendkosten zijn anders, vraag.

Een betaling via Paypal of creditcard is om kostentechnische redenen niet mogelijk!

Om te bestellen (gelieve volledig te vermelden: naam, adres, telefoon, e-mail,) of in geval van verdere vragen, neem dan opnieuw contact met ons op.

Een erg positieve reactie dus.

Offline Brombeer

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #18 Gepost op: 02 januari 2019, 21:02 »

Coole mod die zij bij hun regelaar beschikbaar stellen!


Ik heb hem zelf uitgevoerd al op mijn AT 750, jaren geleden: de plus en min van de regelaar direkt op de accu.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2019, 20:16 »
Als mijn vervanger het begeeft zal ik waarschijnlijk deze bestellen. Nu is mijn TA een olieboot.
Ongeveer 350 cc olie op 410 km!
Wat kan ik doen?

Offline MROE

Re: Vervangende Spanningsregelaar?
« Reactie #20 Gepost op: 09 januari 2019, 19:54 »
Zaterdag de drie gele draden gesoldeerd met de sr.
Nu geeft de sr bij koud 13,7 en na 52 km. dus warm 14,5 volt aan bij stationair met de gebruikers aan.
Kan dit kloppen?

Bij 5000 en warm 14,2 volt. Dat lijkt me een goede waarde.