Auteur Topic: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650  (gelezen 1118 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DGrobecker

Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Gepost op: 10 augustus 2018, 18:17 »
Hi allemaal,

Na een heeeele tijd niet op het forum te hebben gezeten en bijzonder lang(voor mij is 7 maanden echt lang) geen motor te hebben gereden. Ben ik eindelijk begonnen het vervangen van de klepsteelrubbers in de achterste cilinder van m'n transalp.

Het kleppendeksel ligt er af en ik ga proberen om de klepsteelrubbers te vervangen zonder de kop eraf te halen. Morgen (zaterdag) ga ik dat klusje doen. Alleen nu heb ik gelijk de volgende vragen:

Hoe werkt kleppenstellen? Nooit gedaan maar daar m'n kleppendeksel eraf ligt kan ik het beter maar gelijk doen lijkt me. Is er iemand die me eventueel kan helpen morgen (ik woon in Werkendam, bij gorcum :angel: natuurlijk onder het genot van, en in ruil voor een krat bier

En daarnaast de vraag hoe ik in vredesnaam bij de 2e bougie van de voorste cilinder kom  :o

Ik hoop dat 1 van jullie ideeën heeft.

Gr. Daniël

P.S.
 Ik zal foto's maken tijdens het proces van de klepsteelrubbers vervangen die komen later.
'03 Honda Transalp XL650v

Offline gert

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:22 »
Om bij je tweede bougie te komen zal je kuip er echt af moeten. Met de honda bougie sleutel  en een steeksleutel kan je dan net bij de voorste bougie    komen en deze vervangen . Het is echt even  een klus van rustig aan voor die bougie moet echt veel plastic los.

Gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Oldtimer

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:30 »
Ben benieuwd hoe je dat fixt met die kleppen zonder dat ze onder op een zuiger kletteren.
Vlgs mij is de veilige methode kop er ff af en nw pakking.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Grubeater

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:41 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=z-oepi6tf1E" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=z-oepi6tf1E</a>

Je doet heel veel touw in de cilinder via het gat van de bougie.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Brombeer

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2018, 22:12 »

Wat ik ook ken als oplossing -zelf nooit gedaan maar overweeg 't toevallig met de AT- is een compressor-aansluiting op het bougiegat. De luchtdruk houdt de klep gesloten.


Misschien kun je gewoon wel een ballon opblazen via het bougiegat  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2018, 22:36 »
Mooi filmpje wat Grubeater geplaatst heeft  8) Het is dus wel mogelijk  :) Of ik het zélf zo zou doen met het blok er in en de koppen er nog op weet ik niet  :-\

Zorg iig ook voor een goede tool om de klepveren in te drukken en wees voorzichtig met die halve maantjes. Je bent ze zómaar kwijt. Ik vond het een behóórlijk gepruts om die dingen er weer goed in te krijgen  >:(

Succes met klussen Daniël  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline DGrobecker

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2018, 00:42 »
Thanks allemaal, ik ga inderdaad met heeeeel veel touw aan de slag. Zag in een ander filmpje de mogelijkheid om zelf zo'n tool te maken (om de veren en de halve maantjes los te krijgen) met een bougie dop en een paar sterke magneten, dat ga ik proberen.  Die Voorste bougie moet ik nog even checken dan. Eerst maar eens kijken of m'n olieprobleem opgelost kan worden.  8)
'03 Honda Transalp XL650v

Offline DGrobecker

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2018, 01:00 »
By the wat, weet iemand hoeveel klepspeling er bij een 650 mag zijn? De boel ligt toch open eah... (Heb helaas geen heynes)
'03 Honda Transalp XL650v

Offline DGrobecker

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2018, 20:52 »
nou, dat was een snel klusje.... niet dus.

even een beschrijving wat er de afgelopen 2 weken gebeurd is en hoe ik de klepsteelrubbers heb vervangen. Zoals op de foto bij mijn eerste bericht heb ik het kleppendeksel er af gehaald zonder het blok uit het frame te halen. Je kan hier bij door de tank, luchtfilter, koelvloeistofbuisje en de carb te verwijderen, het kleppendeksel zit met 2 bouten bovenop vast, de ene kan je bij met je dopsleutel en de andere moet met een steeksleutel (tja die bout zit recht onder het frame).

De assemblage van de tuimelaars is er zo van af met 3 bouten en 2 moeren. Nu kon het leuke werk beginnen. Om de klepveren te verwijderen moet je de veren indrukken en de kleppen zelf niet. Ik heb niet de beschikking over perslucht (en achteraf lijkt me dat ook moeilijker ook) dus ik heb 2,5 á 3 meter aan koord van 3mm dik in het bougiegat gepropt (beetje aanstampen met een schroevendraaier was hiervoor nodig). Vervolgens de zuiger omhoog gebracht totdat je het koord er niet meer uit krijgt getrokken (bij mij is de inbus aan de zijkant naar de getver, dus ik heb m in z'n 5 gezet en voorzichtig aan het achterwiel gedraaid. 

Die gekke halve maantjes kan je loskrijgen door een bougiedop (18) te vullen met sterke magneten. de bougiedop op de veerhouder zetten en duwen maar (met een hamer erop slaan is echt niet nodig, dit kan met beleid) p.s. mijn +100kg werkt hierbij in het voordeel 8). Klepsteelrubbers verwijderen doe je even met een punttang, daarbij wel even opletten dat alle ringetjes ook mee komen zodat niks achter blijft. Om de uitlaatklepveer (goeie voor scrabble) los te krijgen moet je even wat harder werken maar ook die hoeft NIET met een hamer!

Het terugplaatsen van de klepveren is een klus op zich en heeft me nogal wat hoofdpijn en woorden gekost die ik niet hier ga herhalen.  :angel: Ik heb eerst geprobeerd de veren in te drukken en deze klem te zetten met tiewrap maar omdat onze clubmotor dubbele veren heeft ging dit niet goed. Voor mij werkte het beter om met de hand voorzichtig de veren met de houder naar beneden te drukken en 1 van de 2 halve maantjes op zijn plek te zetten. Vervolgens nog een keer de houder naar beneden drukken en het ander halve maantje op z'n plek klemmen. Hou hierbij alles goed vast en laat niet plotseling de veer schieten want dan ben je een halve maan kwijt.  >:( dit gebeurde namelijk tot 3x toe bij het terugzetten van de uitlaatklepveer. Mijn zaterdag vorige week heeft er als volgt uit gezien. 5 minuten klussen en klooien, 2,5u zoeken naar een half maantje, 5 minuten klooien, 3u zoeken naar een half maantje en de complete achterkant demonteren, 5 minuten klooien vervolgens weer een uur zoeken, niks vinden maar uit frustratie de achterkant weer in elkaar zetten, plotseling het halve maantje vinden en proberen het weer op z'n plek te krijgen.

Ik heb geprobeerd om een stok door het frame te steken en vervolgens met een ringsleutel de veer naar beneden te drukken en de halve maantjes op z'n plek proberen te friemelen maar hierbij verloor ik dus grip op de veer en sprong die weg. Uiteindelijk is het me ineens gelukt om beide halve maantjes op de goede plek te krijgen met alleen maar mijn blote handen. belangrijke tip: zorg ervoor dat je een oude theedoek of andere lap rondom de klepveer legt, dan blijft het halve maantje hierin hangen als ie toch wegspringt

Om de dag goed af te sluiten wilde ik heel graag het blok weer dichtmaken... jammer alleen dat een bout van de camshaftassembly het een goed idee vond om te breken... zo eindigde een toch wel wat zwarte zaterdag (zwart refereert hier letterlijk naar mijn hele gelaat na een dag door de smeer gerold te hebben) :o

______________

Na wat overleg met vrienden besloten om deze week een tapsetje te kopen bij de Gamma en bouten te bestellen voor in het blok (gelijk 3 want dan kon ik ze allemaal vervangen, super service bij de honda garage in Waalwijk, alles volgende werkdag in huis). Het uitboren heb ik gedaan door een buisje in het gat te laten zakken en daar een passend boortje in te zetten. Zo heb ik de boutkop vlak kunnen maken en vervolgens met een boortje 3 in de afgebroken bout kunnen boren. Uiteindelijk de bout binnen een half uur verwijderd, easy does it. 8)

_______________

vandaag alles gemonteerd en na eerste inspectie ben ik voorzichtig optimistisch  8) ;D :)) Onder de oude omstandigheden was het zo dat als ik een wit papier bij de uitlaat hield er binnen een paar tellen zwarte oliespetters verschenen en na een minuut olie er af druipte. Nu gebeurd dat dus niet meer. ook niet nadat ik een half uur gereden had en het nog eens probeerde.  8)

to be continued.....
'03 Honda Transalp XL650v

Offline DGrobecker

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2018, 21:01 »
En de bijhorende foto's natuurlijk
'03 Honda Transalp XL650v

Offline The Headless Horseman

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2018, 22:08 »
Ik hád je nog gewaarschuwd over die halve maantjes  ;D Maar fijn dat het gelukt is  8)

Welke blokbouten heb je uit moeten boren?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline DGrobecker

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2018, 22:51 »
Ha René, het was de bout die in de haynes 'camshaft main Holder bolts' heten.

aan de linker kant achter(aan de kant van de uitlaat).
'03 Honda Transalp XL650v

Offline robgoesdakar

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2018, 12:48 »
Lekkere klus.... maar mooi om te horen dat het klepdeksel van de achterste cilinder van de 650 eraf kan zonder dat het blok eruit moet.
Waarschijnlijk na mijn vakantie een klusje waar dat bij nodig gaat zijn.... :-\
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline TransAlpGhost

Re: Klepsteelrubbers vervangen en kleppen stellen TA650
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2018, 14:48 »
Mij was het gelukt door de voorkant van het blokje los temaken en het blok naar voren te laten zakken.  Dan kan de klepdeksel ervanaf. De carb had ik er ook vanaf
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer