Auteur Topic: Vering / achterbrug vast  (gelezen 713 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Niels24

Vering / achterbrug vast
« Gepost op: 11 augustus 2018, 11:28 »
Goedenmorgen,

Mijn transalp 600 1988 maakt een krakend geluid als ik erop ga zitten en als ik over een hobbel ga. We hebben de achter schokdemper en veer er onderuit gehaald en die maakt het geluid gelukkig niet. Een bout kregen we er niet uit. Draait wel maar draait er niet uit. Dit lijkt me niet goed en ook juist wat het krakende geluid kan veroorzaken? In dit https://youtu.be/x_qKcrJdyzM filmpje word deze bout (of net de andere) eruit geslepen. Maar ik wil hem eruit hebben zonder schade. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? En heeft iemand misschien een ander idee wat het probleem kan zijn?

Groeten,

Niels

Offline Oldtimer

Re: Vering / achterbrug vast
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:51 »
Bekend probleem. De bout eruit kan heel lastig zijn want is vastgeroest aan de bussen in de achterbrug.
Op zich kan niet kwaad als je de boel maar blijft smeren.
Als hij echt vast zit krijg je hem er niet ongeschonden uit.
Kwestie van frame ondersteunen. Als het de bout van de prolink is dan is eruit meppen en nieuwe lagers de oplossing
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Vering / achterbrug vast
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:38 »

Dat gekraak komt van drooggelopen dus verroeste naaldlagers in de Pro-Link.

Omdat je die toch moet vervangen nu, kun je met gepast geweld inderdaad de boel los maken.


De goedkopere optie -want die naaldlagers zijn hartstikke duur en is een hoop werk- is dat triangel Pro-Link ding van een sloper te monteren. Kies wel de juiste, want er zijn iets van 3 modellen in omloop!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Niels24

Re: Vering / achterbrug vast
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2018, 23:15 »
Bedankt voor deze snelle reacties! Ik ga er weer mee aan de slag, en ga proberen de pro-link te vervangen voor een van de sloop.
Groeten!

Offline Zijspan

Re: Vering / achterbrug vast
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2018, 09:41 »
Bij mijn motor uit 1987 zat ook alles van de pro-link vast. Bij mij en volgens mij ook bouwjaar 1988 zitten geen naald lagers maar bussen. Een aardige buurman heeft alles eruit geperst of uitgeboord en nieuwe bussen erin gezet. Ook heeft hij meteen extra smeernippels erbij gemaakt. Ik zou gewoon eens naar een metaalconstructiebedrijf gaan.

Offline Waffie

Re: Vering / achterbrug vast
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2018, 10:13 »
 bekijk de triangel eens goed terwijl je de motorfiets in veert
je zult zien dat  de bout zelf ook draait (dit hoort niet) en hier door  metaal beschadigd is geraakt
 en ja de bout is verroest met de bus(sen)

het probleem is om alles als geheel te verwijderen
vaak kan dit enkel als je begint met de  achterbrug van het frame los maakt

want dan kun je enigszins erbij  om zaken los te krijgen

een werkplaats pers kan uitkomst bieden  maar is geen zekerheid dat de zaak nog los kan komen

en een revisie bedrijf lijkt me overigens een betere plek  om deze mogelijk te herstellen (kosten zijn ca 100 euri) dan een constructie bedrijf
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl