Techniek > Techniek Algemeen

Olie koud peilen

(1/4) > >>

Petrus64:
Hallo allemaal,

Rare vraag mss,  maar als je een AT of TA koud peilt, geeft hij dan teveel of te weinig aan? ik denk zelf te veel maar weet dat niet zeker.. ???
Iemand een idee hier over?

frankie:
Als je hem kopud peilt.....geeft hij PRECIES aan wat er in zit
Dat komt omdat de motor een tijd niet heeft gedraaid dus ALLE olie naar beneden heeft kunnen zakken

Warm oliepeilen bedoelen ze dat de motor nog net gedraaid heeft en dus een gedeelte van de aanwezige olie ergens in je blok rondzweeft
Je peil zal dan te laag aangeven, maar als alle olie gezakt is dan is het peil weer goed

Olie wordt DUNNER als hij warm is......niet meer ;-)

Brombeer:

Ja dus zal die dunnere olie als die warm is ook vlotter uit het blok omlaag lopen het carter in?  ::)

Als olie warm is zal het volume toenemen, lijkt mij. Maar, dat is maar relatief gezien, weinig.


Ik heb ooit geleerd dat het niet zoveel uitmaakt hoe je peilt, maar dat je het dan wel altijd op die manier doet. Omdat variaties dan realistisch zijn en opvallen.

frankie:
Warm ...koud.....
Als je gaat peilen als je de motor net hebt uitgezet, zal de peilstok veel te weinig aangeven
En gooi je er weer wat bij.....wat dus eigenlijk veel te veel is.
Dan heb je hogere oliedruk en dat is weer slecht voor je pakkingen

Daarom....altijd wachten met peilen zodat alle olie naar de carter kan lopen...
En nee, dan is je olie inderdaad nog warm ja, maar dat zijn spreekwoordelijke termen: koud olie peilen

Jan F.:

--- Citaat van: frankie op 11 augustus 2018, 15:22 ---.....wat dus eigenlijk veel te veel is.
Dan heb je hogere oliedruk en dat is weer slecht voor je pakkingen

--- Einde van citaat ---

Een hoger niveau in je carter zal geen hogere oliedruk geven.

Groet, Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View