Auteur Topic: Olie koud peilen  (gelezen 1531 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petrus64

  • Gast
Olie koud peilen
« Gepost op: 11 augustus 2018, 13:01 »
Hallo allemaal,

Rare vraag mss,  maar als je een AT of TA koud peilt, geeft hij dan teveel of te weinig aan? ik denk zelf te veel maar weet dat niet zeker.. ???
Iemand een idee hier over?

Offline frankie

Re: Olie koud peilen
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2018, 13:30 »
Als je hem kopud peilt.....geeft hij PRECIES aan wat er in zit
Dat komt omdat de motor een tijd niet heeft gedraaid dus ALLE olie naar beneden heeft kunnen zakken

Warm oliepeilen bedoelen ze dat de motor nog net gedraaid heeft en dus een gedeelte van de aanwezige olie ergens in je blok rondzweeft
Je peil zal dan te laag aangeven, maar als alle olie gezakt is dan is het peil weer goed

Olie wordt DUNNER als hij warm is......niet meer ;-)
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Brombeer

Re: Olie koud peilen
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2018, 14:30 »

Ja dus zal die dunnere olie als die warm is ook vlotter uit het blok omlaag lopen het carter in?  ::)

Als olie warm is zal het volume toenemen, lijkt mij. Maar, dat is maar relatief gezien, weinig.


Ik heb ooit geleerd dat het niet zoveel uitmaakt hoe je peilt, maar dat je het dan wel altijd op die manier doet. Omdat variaties dan realistisch zijn en opvallen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline frankie

Re: Olie koud peilen
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2018, 15:22 »
Warm ...koud.....
Als je gaat peilen als je de motor net hebt uitgezet, zal de peilstok veel te weinig aangeven
En gooi je er weer wat bij.....wat dus eigenlijk veel te veel is.
Dan heb je hogere oliedruk en dat is weer slecht voor je pakkingen

Daarom....altijd wachten met peilen zodat alle olie naar de carter kan lopen...
En nee, dan is je olie inderdaad nog warm ja, maar dat zijn spreekwoordelijke termen: koud olie peilen

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Jan F.

Re: Olie koud peilen
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:10 »
.....wat dus eigenlijk veel te veel is.
Dan heb je hogere oliedruk en dat is weer slecht voor je pakkingen

Een hoger niveau in je carter zal geen hogere oliedruk geven.

Groet, Jan

Petrus64

  • Gast
Re: Olie koud peilen
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2018, 17:41 »
Duuuuuss... als ik het zo lees kun je s'ochtends voor het rijden ook peilen en als ie dan ergens in het midden staat is het goed?.....toch? :)

Offline robgoesdakar

Re: Olie koud peilen
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:11 »
Tip....

Doe het eerst volgens de door Honda voorgeschreven procedure.
Warme motor ca. 10 minuten laten afkoelen en peilen met beide banden op de grond en op een horizontaal vlak.
Dan heb je de juiste indicatie van het nivaeu.

Doe het vervolgens zoals jij het graag het liefste zelf doet. (Dus 's ochtends voor het rijden al dan niet op de middenbok)
Nu heb je een vergelijk met wat Honda bedoeld heeft en wat jij dan zou moeten zien.


En wat al eerder gezegd is hier... als jij het altijd op dezelfde manier doet, dan vallen de verschillen ook op.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Grubeater

Re: Olie koud peilen
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:25 »
Om Rob erhaal te onderschrijven. Citaat/foto uit Honda Owner's Manual Transalp XL600V uit 1992.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Petrus64

  • Gast
Re: Olie koud peilen
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2018, 12:04 »
Dank voor de reacties, het peilen volgens Honda weet ik, zo doe ik het ook op dit moment. Maar vind het wat omslachtig dus vandaar mijn vraag eigenlijk.

Offline Brombeer

Re: Olie koud peilen
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2018, 12:24 »

Als je afwijkt van het Honda-advies, zijn er gewoon wat variabelen die voor jouw (voorkeur) wel of niet van toepassing kunnen zijn.

Peil je op de bok, peil je staand op de wielen, doe je dat warm na een rit of koud voor vertrek. Op de bok staat de motor op het voorwiel. De olie zal dan meer naar vóór in het carter staan en daardoor wat minder op de peilstok aangeven dan wanneer de motor op de wielen staat. Ik ben net terug van de Alpen, en daar is niks vlak. Nergens.

Koude olie is dikker en trager, dus als je koud meet op de wielen (bijv. de olie zat links in het carter vanwege de zijstandaard), moet je hem tijdens meten wat langer overeind houden zodat de olie de tijd krijgt zich te verspreiden.

Maar, de meeste verschillen die de verschillende omstandigheden van peilen opleveren, bewegen zich tussen de min/max tekens op de peilstok.


Dus ja, gelet op variabelen, als het niveau tussen die 2 staat moet je aannemen dat er voldoende olie in het carter zit.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Olie koud peilen
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2018, 12:38 »
de Alpen, en daar is niks vlak. Nergens.

Ehhhhm... ook op een niet-vlakke weg kun je de motor toch nog steeds wel horizontaal krijgen!  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ddw

Re: Olie koud peilen
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2018, 13:24 »
Ik snap niet helemaal wat er nou zo omslachtig is aan warm pijlen.

Als je de moto op plaats van bestemming parkeert en op het gemak je pak uit trekt/mee genomen spullen op ruimt zijn die 10 minuten zo om. 

Dan meet je altijd volgens de door Honda voorgeschreven methode en hoef je je voor vertrek ook niet druk te maken over je oliepeil.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Brombeer

Re: Olie koud peilen
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2018, 14:20 »

Mja daar is dan ook weer wat tegen in te brengen,

Als jij de brandstofkraan open laat en een vlotternaald zou lekken via de cilinder het carter in, zou je dat kunnen oppikken als je wel voor vertrek peilt.

10 minuten is echt niet nodig hoor, warm. Er zit enkel een shotglas olie bovenin rond de kleppen en die stroomt er via de distributieopening in no-time uit het carter in..


Olie peilen..  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Olie koud peilen
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2018, 15:03 »
Als je hem kopud peilt.....geeft hij PRECIES aan wat er in zit
Dat komt omdat de motor een tijd niet heeft gedraaid dus ALLE olie naar beneden heeft kunnen zakken

Warm oliepeilen bedoelen ze dat de motor nog net gedraaid heeft en dus een gedeelte van de aanwezige olie ergens in je blok rondzweeft
Je peil zal dan te laag aangeven, maar als alle olie gezakt is dan is het peil weer goed

Olie wordt DUNNER als hij warm is......niet meer ;-)
Hier ben ik het helemaal mee eens, gewoon koud peilen dan weet je iid exact hoeveel olie er in zit!
Stèl, je krijgt of koopt een transalp zonder ermee gereden te hebben en er zou geen olie meer in zitten.
Dan zou het bij de door honda aanbevolen methode in theorie mogelijk zijn dat de motor al vast loopt zonder dat er gepeild zou zijn. Bij koud peilen ben je er op tijd bij.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Arendsoog

Re: Olie koud peilen
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2018, 15:08 »
Als je de moto op plaats van bestemming parkeert en op het gemak je pak uit trekt/mee genomen spullen op ruimt zijn die 10 minuten zo om. 

Ik parkeer mijn motor in mijn parkeergarage, leg mijn helm in mijn berging en ga naar mijn appartement waar ik mijn motorpak uittrek. Als ik 10 minuten moet wachten voor ik ga peilen sta ik dus 10 minuten te niksen in een doodse garage. Ik peil dus vlak voordat ik ga rijden. Ik heb geen middenbok, dus draai de dop los, veeg de peilstok af, zet de motor recht op zijn willen en stop dan de peilstok in het oliegat. Aangezien ik het altijd zo doe kan ik mooi zien wat het verloop van het oliepeil is.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Petrus64

  • Gast
Re: Olie koud peilen
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2018, 16:04 »
Ik snap niet helemaal wat er nou zo omslachtig is aan warm pijlen.

Als je de moto op plaats van bestemming parkeert en op het gemak je pak uit trekt/mee genomen spullen op ruimt zijn die 10 minuten zo om. 

Dan meet je altijd volgens de door Honda voorgeschreven methode en hoef je je voor vertrek ook niet druk te maken over je oliepeil.

In mijn routine om het zo maar eens te zeggen vind ik het omslachtig, ik maak me idd liever even druk voor de rit omdat ik zowiezo alles snel even na loop [bravok in meer of mindere mate] en dan is koud peilen gewoon makkelijker.

Vrijdagavond thuis gekomen weer uit het Duitse, de laatste 50 km die enorme regenbui over me heen gehad en doornat geregend dan heb ik geen zin meer om te peilen hahahaha ;D
Maar ik ben er wel uit, ik ga gewoon koud peilen voor de rit.  :)

Dank allen voor raad en bijstand voor zowel warm en koud peilen  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 16:07 door Petrus64 »

Offline Jeroen

Re: Olie koud peilen
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2018, 20:31 »
Ik peil twee keer per jaar.... Voor elke rit dus.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline xrvtuur

Re: Olie koud peilen
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2018, 20:57 »
bij de varadero zit een peilglas, houd de motor rechtop en kijk naar het peilglas ;D ;D lache die jongens bij honda, zit je op je knieen met 275kg motor in je hand rechtop te houden. Maar mijn Varadero is zo braaf dat hij constant 150 cc per 1000km lust ongeacht de omstandigheden, dus peilen is nauwelijks nodig. iedere 1000 een slokje erbij. En peilen doe ik dan met een waterpasje op de tank en een spiegeltje aan een telescoop steeltje om in het glaasje te kunnen kijken als ik op de motor zit.
Varadero SD02  2004

Offline ddw

Re: Olie koud peilen
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:05 »
Ik parkeer mijn motor in mijn parkeergarage, leg mijn helm in mijn berging en ga naar mijn appartement waar ik mijn motorpak uittrek. Als ik 10 minuten moet wachten voor ik ga peilen sta ik dus 10 minuten te niksen in een doodse garage. Ik peil dus vlak voordat ik ga rijden.

Daar had ik dan weer niet over nagedacht.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.