Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

Ik zoek kennis voor evt. aanschaf transalp

(1/1)

Ineke:
Hallo,
Vandaag aangemeld hier omdat ik mogelijk een Transalp wil aanschaffen. Mijn budget ligt rond de 2000/2500 euro. Ik wil er volgend jaar mee naar Frankrijk. Ik zoek een betrouwbare motor, geen snelweg monster,het liefst zoveel mogelijk "off the road". Sinds een jaar of 10 heb ik als hobby het "veranderen/verbouwen van motoren. Altijd luchtgekoeld en Max. 650cc. Enige sleutel ervaring is dus aanwezig. Nu wil ik echter een standaard motor waar ik ook fatsoenlijk bagage op kan meenemen.
Ik hoop dat jullie je ervaringen willen delen en me wegwijs willen maken tot een juiste aankoop😊.(zoals bij welke km. stand ongeveer moet het blok open om onderdelen als zuiger etc. te vervangen?)
Alvast bedankt voor de reactie!

wimj:
Ik ben alleen een expert in kilometers maken, op mijn 650 transalp heb ik inmiddels 257000 km gereden. Vanaf 200000 begon het blok wat olie te gebruiken, zo'n liter op 4000 km. Omdat ik nog een relatief nieuw blok had liggen is dat er toen ondergekomen bij 213000.

Ik heb de transalp voor van alles gebruikt, van woon-werk tot offroad, van boodschapjes doen tot stofhappen in Turkije en ik kan niet anders dan super tevreden zijn over de machine.

Alleen op de snelweg voelen de alp en ik ons niet thuis maar dat kan ook aan mij liggen.

Succes met je zoektocht, vrgr Wim

TransAlpGhost:
Als er altijd netjes olie is ververst valt de interne schade/slijtage wel mee.

Ik heb zelf nu de pakking van de kop van de achterste cilinder moet vervangen omdat deze echt uitgehard was en tot een flinke olie lekkage leiden. Dit is wel iets dat vaker gebeurd omdat de achterste cilinder wat minder koeling heeft.

Accessoires zijn aftermarket nog goed te koop. Zelf zou ik als ik er budget voor wilde maken naar heavy duties(merk) gaan kijken.

Na 6 jaar transalp en 4 jaar altijd rijden en buiten parkeren.. zijn vooral de remlichtschakelaar en de voorremklauwen gevoelig voor uitvallen, de voorremklauwen zijn 2de hands wat schaars en de pistons kostbaar. Toch zie je pas wat je hebt als de klauwen los maakt.

Succes in je zoek tocht. Kortom line is met een beetje handigheid en een handleiding en wat hulp via de  club is het echt een topmotor

Domi:

--- Citaat van: wimj op 13 augustus 2018, 10:24 ---Ik ben alleen een expert in kilometers maken, op mijn 650 transalp heb ik inmiddels 257000 km gereden. Vanaf 200000 begon het blok wat olie te gebruiken, zo'n liter op 4000 km. Omdat ik nog een relatief nieuw blok had liggen is dat er toen ondergekomen bij 213000.

Ik heb de transalp voor van alles gebruikt, van woon-werk tot offroad, van boodschapjes doen tot stofhappen in Turkije en ik kan niet anders dan super tevreden zijn over de machine.

Alleen op de snelweg voelen de alp en ik ons niet thuis maar dat kan ook aan mij liggen.

Succes met je zoektocht, vrgr Wim

--- Einde van citaat ---

Ik vind de TransAlp eigenlijk wel behoorlijk goed op de snelweg, vooral door zijn windprotectie. De 650 nog wel wat beter dan de 600, met de 650 zat ik vroeger regelmatig met 170km/u op de snelweg (toen ik 18/19 was :angel:), geen centje pijn en voelde ook niet onstabiel. De 600 heb ik recent even uitgetest en die vond ik bij 150 al wat onstabiel worden. Op andere middelgewicht motoren waar je rechtop zit (TDM, Fazer etc) werd ik meestal van motor afgeblazen of schudde m'n hoofd door al die turbulentie.

Nu wil het wel is per persoon verschillen maar naar mijn ervaring is de TransAlp nog wel de meest comfortabele (jaren 90 (heb geen ervaring met lange ritten op de Versys/V-Strom etc)) middelgewicht met rechte zit, ondanks dat ie wel aardig wat toeren draait op de snelweg

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View