Auteur Topic: Spanningsval  (gelezen 1343 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Njoy

Spanningsval
« Gepost op: 22 augustus 2018, 10:29 »
Hallo Allemaal,

ik heb sinds kort een probleem met m'n RD07A uit 1997

een tijdje terug een toertocht gereden en halverwege de tocht liep m'n accuspanning langzaam terug naar 9 volt, vervolgens de verlichting uit gedaan en zo door gereden, daardoor liep de spanning weer op richting 13,5 volt.
 vervolgens de verlichting weer aangezet en daardoor liep het voltage weer langzaam terug.

wat zou dit kunnen zijn?
word het na 98000km tijd voor een nieuwe dynamo of kan het ook de accu en spanningsregelaar zijn.

Grtz Mathijs


Offline The Headless Horseman

Re: Spanningsval
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2018, 10:49 »
Mijn 1e verdachte zou de spanningsregelaar zijn, pas in 2e instantie de dynamo.

Accu kan idd wel slecht of kapot zijn, maar evengoed in topconditie. Wat jij gemeten hebt is laadspanning als de motor draait, dus dat zegt niet zoveel over de accu zelf. Meet de accuspanning eens in rust.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Spanningsval
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2018, 13:06 »

Krijg je hem wel/niet nog gestart op die accu..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Njoy

Re: Spanningsval
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2018, 15:56 »
motor start nog prima op de accu.

Offline Brombeer

Re: Spanningsval
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2018, 17:24 »

Oké. Naast de accu kan het ook de spanningsregelaar zijn, of de dynamo.

Ben je bekend met en/of in bezit van een multimeter? Hieronder een hand-out.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=16878.msg165451#msg165451


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Njoy

Re: Spanningsval
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2018, 07:52 »
Ja daar ben ik bekend mee,
zal vandaag of morgen even gaan meten.
gister nog even de motor laten draaien, wat me opviel is dat de spanningsregelaar na 2 minuten al zo heet is dat je hem niet eens vast kan pakken.
dus ik verdenk de spanningsregelaar als boosdoener.

helaas is de motorzaak waar ik altijd kom, dicht tot en met 1 sept dus zal nog even gedult moeten hebben met het halen van een nieuwe regelaar.

Offline Jeroen

Re: Spanningsval
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2018, 11:44 »
Edit: ik denk ik stuur je naar Rob maar die is tot 4 september dicht....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Kansloos

Re: Spanningsval
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:28 »
Ja daar ben ik bekend mee,
zal vandaag of morgen even gaan meten.
gister nog even de motor laten draaien, wat me opviel is dat de spanningsregelaar na 2 minuten al zo heet is dat je hem niet eens vast kan pakken.
dus ik verdenk de spanningsregelaar als boosdoener.

helaas is de motorzaak waar ik altijd kom, dicht tot en met 1 sept dus zal nog even gedult moeten hebben met het halen van een nieuwe regelaar.

Spanningsregelaar wordt per definitie erg warm.

Je kunt ook kijken op ali expres. Ik heb de mijne daar ook vandaan en vooralsnog doet hij het prima voor 20 euro  8)

Offline dropken

Re: Spanningsval
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2018, 18:15 »
Zou niet mee doorrijden anders gaat je accu ook kaduuk

Offline blinkie

Re: Spanningsval
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2018, 09:08 »
Hoi Mathijs
Ik heb laatst dezelfde verschijnselen gehad met mijn varadero. Bij mij was de oorzaak het startrelais. Weet niet of dit bij de twin het zelfde zit.  Onder de rode stekker komt de gezamenlijke plus van de accu en de spanningsregelaar naast een massa van de schakelaar neutraalstand of koppelingshandle. Hier kan het flink knetteren zonder dat de 30 A zekering doorslaat. Haal de rode stekker maar eens los en kijk of je oververhittingsverschijnselen ziet. Nieuw relais bij de honda dealer origineel €137, imitatie iets van €55.