Auteur Topic: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?  (gelezen 1083 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SylAlp

Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
« Gepost op: 23 augustus 2018, 14:13 »
Hallo,

Weet iemand hoe het blauwe verbindingsonderdeeltje heet op de foto hieronder? Het rode ding links is volgens mij een scotch lock (klopt dat?) maar hoe het blauwe (rechts) heet weet ik niet en ik wil er graag een paar gaan kopen....

Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660


Offline Jeroen

Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2018, 15:02 »
elke bouwmarkt heeft ze in t assortiment! Kijk even bij de automaterialen afdeling, of (bij de gamma) bij de tangen van Kinzo.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline SylAlp

Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2018, 15:09 »
Een ringconnector (of kabelschoen)!
Bedankt, martijnal en Jeroen!

« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2018, 15:14 door SylAlp »
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2018, 17:47 »

In de volksmond heten deze specifieke stekkertjes "amp stekkers".


Naast verschillende vormen (rond, echt, mannetje/vrouwtje enz.), komen ze in 2 typen: die waar je de draad in de stekker soldeert en degenen waar je de kabel met een tangetje samenknijpt (zgn. krimpen).


Just so you know..  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline SylAlp

Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2018, 18:26 »
Dank je Brombeer, ik heb die amp stekkertjes (of kabelschoentjes) gekocht die je samen moet knijpen (met een krimtang, inderdaad, het is krimpen).

(en de 'scotch lock' vond ik als 'afzweigklemme'...aftapklem).
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2018, 20:00 »

Die Scotch-dingen moet je niet gebruiken/verwijder ze. Ze snijden door de isolatie van de kabels heen en daardoor zijn ze storings/corrosie gevoelig. Ook voor de kern van de kabel waar ze zijn toegepast.

Het is een cheap-ass automotive oplossing die door bepaalde bedrijven wordt gebruikt om snel een voeding of een massa af te tappen en zo rommel in je auto te bouwen. In auto's zijn dingen redelijk afgeschermd, maar op je motor zit alles midden in de elementen.


Loose them..  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin