Auteur Topic: Probleem ontsteking,  (gelezen 2113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Niels Naber

Probleem ontsteking,
« Gepost op: 24 augustus 2018, 11:50 »
Dag allemaal,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een transalp uit 1999 waar ik volgend jaar een mooie trip mee hoop te maken. Na veel pech te hebben gehad met een xr600 in Marokko denk ik beter af te zijn met deze 2-pitter.
De motor heeft echter een probleem waar we maar niet uit komen. Wellicht weet iemand hier een oplossing?
De motor start goed en loopt netjes stationair. Maar zodra de motor even loopt valt het signaal naar de bobines weg vanaf ongeveer 4000 toeren en begint de motor te bokken. We hebben al van alles geprobeerd maar tot op heden geen oplossing gevonden.

Wat we tot nu toe gedaan hebben:
-cdi vervangen voor een 2de hands, geen verbetering
-nieuwe cdi getest, geen verbetering
-pickup sensors vervangen
-bougies vervangen, bougie kabels gecheckt
-nieuwe bobines geplaatst
-diverse kabels en schakelaars doorgemeten (oa kickstand)
-massa bobines gecheckt

De monteur waar de motor nu staat geeft aan alles door te hebben gemeten en het ook niet meer te weten. De dynamo geeft goede waarden en de accu laadt netjes.

Kan iemand me op de juiste weg helpen om erachter te komen waar dit probleem kan zitten?

Niels




Offline PimW

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:27 »
Als de motor bokt en je komt weer onder de 4000 toeren loopt deze dan weer netjes?

Hoe heb je geconstateerd dat het signaal naar de boines bij 4000tpm wegvalt?

Heb je je brandstof toevoer (verstopte sproeier) al gecontroleerd?

Offline Oldtimer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:37 »
Ga met Pim mee. Lijkt heel veel op een vuile carb of membraampjes.

Als het bij een vast toerental gebeurt kan er ook sprake zijn van een storing in de opnemer spoel.
De voorontsteking werkt dan niet bij toeren boven 3500
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2018, 07:56 »
Ga met Pim mee. Lijkt heel veel op een vuile carb of membraampjes.
Ga ik ook in mee. Dezelfde ervaring gehad met de Alp. Was toen de carb. Check alle membramen op scheurtjes en juiste plaatsing.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2018, 10:09 »
Bedankt voor jullie reacties.
De monteur heeft de motor doorgemeten. Zal hem vragen hoe hij dat precies heeft gedaan.
Ook heeft hij de carbs en inlaatrubbers gecontroleerd en hij zag daar geen problemen. Ik zal met hem de tip over de opnemer spoel met hem bedpreken.
Ik laat weer van me horen zodra ik meer weet.

Offline Waffie

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:09 »
De transalp uit 1999 heeft dergelijke problemen niet.

nu kan alles stuk gaan maar ik vrees dat je met het simpelste moet beginnen.

ophalen en naar een      kenner gaan die hier gewoon zijn tanden in gaat zetten

je tcn lidmaatschap heb je dan er direkt uit
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:01 »

Kan nog steeds elektrisch gerelateerd zijn. Die V-twins kunnen behoorlijk trillen bij bepaalde toerentallen. Controleer de klemmen op de accupolen, op het startrelais en op de startmotor. Controleer de contacten van de hoofdzekering op het startrelais.

En zoals gezegd hierboven, als je al die elektriek daadwerkelijk hebt uitgesloten, kun je niet anders dan je brandstofcircuit ook nog controleren. Bedenk dat in de toerentallen van 4000 en hoger, de motor steeds meer op de hoofdspoeier gaat lopen. Als deze deels verstopt zit (vergumming) dan krijg je wat jij beschrijft ook.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dNyNLD

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:19 »
Bedankt voor jullie reacties.
De monteur heeft de motor doorgemeten. Zal hem vragen hoe hij dat precies heeft gedaan.
Ook heeft hij de carbs en inlaatrubbers gecontroleerd en hij zag daar geen problemen. Ik zal met hem de tip over de opnemer spoel met hem bedpreken.
Ik laat weer van me horen zodra ik meer weet.

Ben het met Brombeer eens. Alleen doormeten heeft geen nut. Wanneer je meet met een multimeter belast je de boel niet. Je kan gewoon je 0,5 tot 1 ohm meten en bij belasting niet genoeg verbinding hebben. Het hele circuit inclusief verbindingen goed nalopen, contacten goed schoonmaken en nog eens proberen. Het klinkt naar mijn mening naar een massa probleem
PD06E 1991
CM400 1985

Offline Brombeer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2018, 23:24 »

Nou ja het is allemaal koffiedik kijken vanaf hier. De beste monteur kan gewoon iets over het hoofd zien. Het vervelende is dat het op een zoektocht uitdraait en dan moet je werkelijk alle systemen nalopen. Als je het goed wilt doen, doe je steeds één ding tegelijk en dan wordt het qua sleutelwerk afgrijselijk veel werk.


Maar volgens mij biedt Waffie, toch niet de minste Transalp expert hier, aan om zijn tanden er in te mogen zetten. Prima alternatief, want daarnaast ook een frisse blik op dit mysterie  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2018, 18:53 »
De carbarateur is volledig nagekeken. Er was geen sprake van verstopte sproeiers en alle membramen en inlaatrubbers zagen er goed uit. Ik vrees toch dat er iets in het electrische circuit mis kan zijn.

Wellicht is het inderdaad een goed idee om de motor door een kenner te laten bekijken om meer frustratie te voorkomen.
Ik maak er niet direct uit op dat Waffie zichzelf aanbiedt maar mocht dit wel zo zijn dan maak ik daar graag gebruik van. Of een andere kenner natuurlijk die hier iets mee kan? Ik ben nieuw hier, hoe zou zoiets in werking kunnen worden gezet?

Offline Brombeer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2018, 13:38 »

Waffie is één van de technische mensen binnen de club.


Stuur hem anders een persoonlijk bericht via het forum.

Hij heeft hier al gereageerd dus hij weet waar het over gaat.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:06 »
 IK heb inderdaad iets geroepen maar  heb dat even open gezet omdat ik  nog niet wist waar  het slachtoffer staat en we moeten natuurlijk praktisch zijn.


even  voor  het beeld,
wat voor afspraken zijn er gemaakt met de monteur..

uurtje factuurtje of no cure no pay.
zijn er al zaken vervangen.

aan niets te zien.... heb ik niet zo veel
Wel aan feitelijke zaken die gedaan zijn
bedenk dat een transalp bijv  4 bougies heeft (je ziet het niet maar ze zijn er wel)

zoals... zijn de  carb ultrasoon gereinigd na demontage van het geheel.
je basis zit in de vraag is het elektrisch of brandstof gerelateerd.
mijn eerste gedachten zijn echter wel positief.
Als de motorfiets goed stationair loopt is er eigenlijk  geen directe relatie met de cdi immers er wordt vonk gegeven
maar als de  vonk wegvalt is er mogelijk geen signaal die dit initieert
dat  zou vreemd zijn want dat zou beteken dat de pick up spoel niet goed zou zijn.
Echter de spoel doet het of niet en soms niet als  de spoel warm wordt.
Echter op de krukas zit de vervroeger die voorbij de spoel raast
misschien juist een domme gedachte .

maar is dit ook de juiste want er zijn 2 modellen .
als het blok is gewisseld zou dit mogelijk iets kunnen zijn om na te zien (zomaar een gedachte)
en zo kunnen we dus even verder brain stormen
maar het geeft aan dat alle  informatie relevant kan zijn.

je bent van harte welkom als je langs wilt komen maar je kunt bijv ook in elburg terecht (toch een stukje dichterbij)
denk er eens over na.


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2018, 11:43 »
Ok,om het allemaal helemaal compleet te maken hier alles wat er met de motor gebeurd is sinds de aanschaf

Motor gekocht met probleem waarvan ik hoopte dat een nieuwe cdi de oplossing was.
Zelf begonnen met verwijderen van kappen etc om motor ligt te verbouwen, o.a. andere verlichting en cockpit geplaatst. Motor naar monteur gebracht om elektra op juiste manier aan te sluiten en om het (ontstekings?) probleem aan te pakken
Monteur heeft alle elektra werkend aangesloten en is vervolgens gaan kijken waardoor de motor niet goed loopt zoals boven besproken.

-cdi getest en nieuwe tweedehands geplaatst
-signaal op bobines getest met multimeter, wegval bij ongeveer 4000 toeren (geen toerenteller meer aanwezig)
-bobines getest en nieuwe tweedehands geplaatst
-nieuwe bougies geplaatst (4x)
-nieuwe bougiekabels en doppen
-pickup sensors doorgemeten en nieuwe tweedehands geplaatst
-carberateur ultrasoon gereinigd en alle membramen en rubbers gecheckt
-throtle positioning sensor (tps) doormeten
-stuurschakelaar en zijstandaardschakelaar doorgemeten
-zekeringkast (custom) doorgemeten
-diversen in kabelboom doorgemeten
-chokepennen gecheckt, chokekabels zijn gangbaar

Er is na al deze handelingen nog steeds geen verbetering. Iemand de gouden tip??

P.s.: Ik neem aan dat een opnemerspoel hetzelfde is als een pickup sensor?

Offline Miquel

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2018, 12:53 »

-zekeringkast (custom) doorgemeten


Heb je hier een foto van, hopelijk geen aanknijpstekkers gebruikt in combinatie met een slechte tang.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Jan F.

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2018, 14:00 »
Wissel de cdi's eens om en kijk of je toerenteller het nu wel blijft doen...
(Dus niet uitwisselen maar de stekkers overzetten bij die je nu gebruikt)

Groet, Jan

Offline Oldtimer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:02 »
Als deze motor een gasklep sensor heeft is er maar 1 cdi
Mocht hij er toch 2 hebben zit er een andere carb op.
Maar het is heel goed mogelijk dat de pickupspoel defect is.
De enige reden die overblijft om het signaal vd bobine te onderbreken
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:12 »
De gebruikte connectors zijn van het goede soort met de juiste tang aangebracht.
En er inderdaad maar 1 cdi op dit model en die is getest, maar voor de zekerheid hebben we zelfs een nieuwe cdi (tijdelijk) geplaatst maar het probleem bleef aanwezig.

Er is dus wel naar de pickup sensors gekeken maar de pickup spoel is dus wat anders? Kun je me uitleggen wat de functie hiervan is en waar ik hem kan vinden?

Offline Oldtimer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:40 »
Pickup spoel zit in het blok zelf.
om te vervangen moet het zijdeksel er dus af
Wat heb jij naar gekeken ???welke sensor ???
Je kunt de spoel meten met een voltmeter.
Start de motor en meet op de aansluiting ong 4 tot 5 volt AC
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:45 »

Er is dus wel naar de pickup sensors gekeken maar de pickup spoel is dus wat anders? Kun je me uitleggen wat de functie hiervan is en waar ik hem kan vinden?

Strikt genomen is het volgens mij geen sensor, maar dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Laten we hem de pick-up spoel noemen, want hij werkt via een spoel die een voltage op kan wekken, waar de cdi weer wat mee kan. Oh ja, er zit ook nog een magneet in  ???. Maar goed.

Dat ding zit bij jou aan de rechterkant in het blok, naast de krukas en zit op de cdi aangesloten. Op de krukas zelf zit een as met twee uitstekende nokken die bij elke rondslag rakelings langs de spoel gaan, één nok voor elke cilinder. Als een nok de magneet passeert wordt daardoor heel kort dit magnetisch veld afgebogen en ontstaat er kortstondig een spanning. Deze spanning is voor een transistor in de cdi het signaal dat hij spanning naar de bobine moet laten geleiden voor de vonk op de bougie.

Zie plaatjes  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:54 »
Ter aanvulling.
Het gedeelte wat langs de spoel raast heeft meerdere   " vingers" dus momenten.
De cdi regelt hiermee de vervroeging bij het oplopen van het toertal .
Ik vermoed dat er een ander , lees ouder blokje is gemonteerd en men de verkeerde vingers heeft laten zitten.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:40 »

Het punt een beetje met spoelen die een spanning kunnen genereren, is dat ze OK kunnen lijken, maar het onder bepaalde omstandigheden toch niet zijn.

De gebruikelijke manier om de spoel te testen is niet om het afgegeven voltage te meten (ja kan, maar dat lukt niet met een multimeter. Daar heb je dure apparatuur voor nodig). Wat wel simpel kan met de multimeter is de weerstand van die spoel meten.

Zie het zo: een spoel is een klosje, omwonden met een bepaalde lengte koperdraad van een bepaalde dikte. Dit draad is vóór het opwinden transparant geisoleerd, zodat de windingen onderling geen contact kunnen maken. Die bepaalde lengte draad van die bepaalde dikte heeft een vastgestelde weerstand -zoveel.

Het komt voor dat de isolatie op de draad op de spoel beschadigd raakt en op die plek de windingen elkaar raken. Of, de draad zelf is op een bepaalde plek beschadigd (bijv. door door warmte) en is op die plek in feite dunner geworden, of i.i.g. aangetast. In beide gevallen zal daardoor de weerstand over de gehele lengte van de draad zijn veranderd en zal de opgewekte spanning die naar de cdi moet, als gevolg daarvan, buiten de waarden vallen van waar de cdi iets mee kan. En dan krijg je haperingen in de ontsteking.

In alles waar elektronen doorheen vloeien, zal een deel van de elektronen worden omgezet in warmte door weerstand. Dus, spoelen worden warm, net als een gloeilamp. Het kan dus voorkomen dat als de spoeldraad warm wordt (motor draait) en de isolatie beschadigd is, deze als gevolg van die warmte uitzet en zo onderling contact maakt. Haperingen! Het kan ook andersom, als de draad zelf beschadigd is (dunner), dan zal er bij lage toerentallen misschien wel voldoende stroom doorheen kunnen, maar bij hogere toerentallen kunnen al die elektronen er niet meer met z'n allen tegelijk doorheen. Haperingen!

Maar, meestal meet je weerstand de spoel koud is en dat is een statische situatie. Dan kan hij prima de juiste weerstand opleveren. Maar het kan dus voorkomen dat, pas als hij in gebruik is en warm wordt, zijn probleem uit.

Als je componenten uitsluit door te wisselen met een ander, zoals jij ook goed doet, weet dan zeker dat dit onderdeel op een andere motor het WEL probleemloos doet. Want dat is je enige zekere referentiepunt. Op die manier blijven er als laatste maar één, of hooguit een paar, aanwijzingen over.


Pick-ups  :)

Praatstoel  :)






..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2018, 08:20 »
Wow! Dat is een uitgebreide uitleg. Bedankt daarvoor. Ik ga ermee aan de slag en hou jullie daarna op de hoogte.

Offline Waffie

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2018, 21:26 »
ja ja ..we worden wakker,
roep enkele posts terug of  men zeker is dat de juiste signaalgever op de krukas zit.(die met het juiste aantal vingers.


en even een truc om een ontstekings- spoel te checken.


als  de boordspanning aan staat en je trekt bijv een bladschroevendraaier over de magneet gap zal de cdi een vonk gaan genereren
en dit werkt ook als je de spoel bereikbaar het gemaakt (koppelingsdeksel er af)
tja of ze blijft werken als ze warm wordt is niet te voorspellen maar dan zou de motor niet meer blijven lopen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2018, 14:56 »
\De laatste weken hebben we alles gecheckt en we komen er gewoon niet uit.
We gaan nu toch nog maar eens de cdi laten testen om te kijken of we daar iets over het hoofd hebben gezien.
Als daar niets uitkomt meld ik me weer.


Offline Oldtimer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2018, 16:58 »
Ik blijf het gewoon vragen. Hoeveel draden komen er aan de koppelingskant uit het blok .
Zit de juiste opnemer er wel in.
Mijn xlv had een spoel die prima leek want je kon hem meten op weerstand.
Echter...... draaiende motor geen ac dus gewoon dood. Dit kan bij een warm blok gewoon gebeuren.
Zou er graag eens in duiken.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 17:02 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #25 Gepost op: 22 september 2018, 14:32 »
Bedankt voor het meedenken Oldtimer!!
Ik ga het van de week checken bij de monteur. Hoeveel draden moeten er uit komen?
Ik hou jullie weer op de hoogte.

Offline Niels Naber

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #26 Gepost op: 06 oktober 2018, 15:10 »
De monteur heeft nogmaals het gehele electra systeem nagemeten en alles functioneert naar behoren. Het vermoeden is nu dat de gasnaalden en sproeierbuizen versleten zijn. Hierdoor wordt het mengsel wellicht te rijk en gaat hij inhouden.
De gasnaald is echter niet meer leverbaar via Honda (nummer 16131MAW600).
Weet iemand hier hoe ik eraan zou kunnen komen of heeft iemand er toevallig nog 1 liggen?

Hopelijk de laatste stap naar de oplossing?


Offline Oldtimer

Re: Probleem ontsteking,
« Reactie #27 Gepost op: 06 oktober 2018, 15:13 »
Heb nog een complete carb liggen die keurig US is gereinigd.
Bij interesse gewoon pm sturen.
Ook diverse sloop carbs.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.