Auteur Topic: Gps vs smartphone  (gelezen 1451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wietsehm

Gps vs smartphone
« Gepost op: 26 augustus 2018, 14:16 »
G'middag lui,

Ik ben echt een groot voorstander van gps op de motor ipv smartphone. Maar ik wordt 😠🙄😡👿💩 van oude navi-houders en snoertjes die afbreken/ afscheuren/ afrotten! Ook wordt ik stapeldol van fabrikanten die vervolgens materiaalmoeheid voorwenden om mij een nieuwe product aan te smeren, terwijl mijn navi gewoon prima werkt.

Nu heb ik mijn smartphone ook op de motor geknoopt. Welke software gebruiken jullie voor iphone? Ik ben benieuwd naar gebruikerservaringen. Wie heeft daar iets over te delen?

Bedankt alvast!
Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Offline alain

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2018, 16:27 »
G'middag lui,

Ik ben echt een groot voorstander van gps op de motor ipv smartphone. Maar ik wordt 😠🙄😡👿💩 van oude navi-houders en snoertjes die afbreken/ afscheuren/ afrotten! Ook wordt ik stapeldol van fabrikanten die vervolgens materiaalmoeheid voorwenden om mij een nieuwe product aan te smeren, terwijl mijn navi gewoon prima werkt.

Ik gebruik RAM-mounts voor van alles: TomTom, LED-straler, camera.

Nooit een probleem mee gehad.
Wel diefstalgevoelig, maar nog zelf geen last van gehad.

Nog nooit een afgebroken GPS-snoer gehad. Mijn oude RiderII heb ik vervangen omwille van hopeloos verouderd, maar is verder bijna in nieuwstaat na 150000km dienst.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline TransAlpGhost

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2018, 21:17 »
Ik zou eens kijken of Open Street Map op iOS iets is. Onder android is dat wel echt tegek OsmAnd.

Als app was ik altijd wel onder de indruk van copilot.

En in de 4g en simpele routes van a naar.b is Google Mapswel altijd update.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline nemo

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2018, 06:44 »
Op mijn android heb ik Nokia here app, het is er ook voor ios. Gratis (het  downloaden van kaarten is ook gratis) en offline te gebruiken.

Offline Joxer

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2018, 09:50 »
TomTom GO via iPhone 6.
Heb er een bevestiging van Interphone op zitten zodat ie ook in de stromende regen helemaal droog blijft.
USB ingebouwd zodat ie mooi kan opladen tijdens het rijden.

GO werkt oké, ook off-line (dus geen data-kosten) en heeft ook die leuke optie: kronkelige routes.
Alleen kan ie geen routes inladen - dat kan een nadeel zijn.
Dat laatste, daar wordt aan gewerkt door TomTom, maar heeft geen prioriteit  >:(

Offline Pronto

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2018, 18:51 »
Ik heb Senic geprobeerd ziet er niet verkeerd uit. Echter heb vorige week toch maar een TT rider 550 gekocht vind dat toch wat handiger ook dat MyDrive werkt leuk. De reden voor mij is dat als ik mij Iphone ga gebruiken als GPS ik toch berichten en emails hoor en zie. Nu stop ik hem in mijn zak zet alles uit en heb rust en kan dan lekker geniet van de vrijheid op de motor.

Offline Joxer

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2018, 19:11 »
De reden voor mij is dat als ik mij Iphone ga gebruiken als GPS ik toch berichten en emails hoor en zie.
Nu stop ik hem in mijn zak zet alles uit en heb rust en kan dan lekker geniet van de vrijheid op de motor.
Als dat de reden is, dan zou de vliegtuigstand een mooie uitkomst kunnen zijn.
Wel GPS, maar verder niks qua berichten enzo.
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat te zien terwijl ik op de motor zit.

Offline DPC

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2018, 19:47 »
Ik ben stiekem door de jaren heen toch wat te afhankelijk geworden van de telefoon.
Tot zelfs de bankzaken aan toe regel je met zo'n ding.
Als ik op de motor zit blijft hij in mijn broekzak. Niet in m'n motorbroek, niet in m'n jas, niet in m'n rugtas en zeker niet op het stuur.

Dat was eigenlijk voor mij de reden om dit jaar weer een nieuwe gps aan te schaffen.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Pronto

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:04 »
Vliegtuig modus of niet storen kan allebei maar de verleiding is groot omdat uit te zetten. Ik stop hem in mijn binnenzak op niet storen zie ik hem niet en een kan er niet bij. Daar naast is wel een stuk duurder dan een TT of garmin.

Offline Grubeater

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:15 »
Dan heb jij dure telefoons Pronto.  ;)
De adviesprijzen van een Garmin of een TomTom beginnen bij €350 en €400, voor mijn huidige telefoon heb ik €250 betaald.
Die gebruik ik voor navigatie (Osmand+) in een Rammount X-grip in combinatie met een 12V usb lader.
Voor een lange reis moet ik dan wel iets van backup regelen, anders ben je onbereikbaar.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Pronto

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:30 »
Klopt de X is duur maar maakt goeie foto,s.

Offline TransAlpGhost

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:52 »
Beetje offtopic
Maar ik navigeer met een tomromrider(3) zodat de telefoon heel blijft. Maar die gaat niet verweg, ik heb helaas wel eens een situatie meegemaakt waarbij een kenteken snel genoteerd moet worden. Ook al meerdere malen de  wegbeheerder gebeld ivm onveilige situaties. Gewoon door even te stoppen waar het kan.
Osm werkt zeker wel maar bij mij was de doorslag dat ik mijn communicatie middel niet ook als navigatie wil gebruiken. Maar een goedkope smartphone heeft vaak nog meer mogelijkheden dan een navi
Wat ik  nu zou doen? Een TomTom 440 kopen met mij  ogen dicht zodat ik het bedrag niet zie

 
Vliegtuig modus of niet storen kan allebei maar de verleiding is groot omdat uit te zetten. Ik stop hem in mijn binnenzak op niet storen zie ik hem niet en een kan er niet bij. Daar naast is wel een stuk duurder dan een TT of garmin.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline wietsehm

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2018, 22:52 »
Leuke reacties. Bedankt!
Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Offline jaspersFZR

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2019, 09:59 »
Ik heb inmiddels een garmin oregon, maar daar ben ik nog niet helemaal aan gewend.

Ik gebruikte (en nog steeds af en toe) een smartphone van een jaar of 5 oud met een prepaid simkaartje erin om te kunnen navigeren. continu aan de lader verbonden, Opstarten gaat wat traag, maar als ie eenmaal loopt. doet ie het met osmand fantastisch!!!

osmand ben ik echt fan van, werkt eenvoudig, en goed!

Mijn geruiks telefoon blijft gewoon in mijn binnenzak van mijn motorjas!

de transalp wordt steeds mooier

Offline DPC

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2019, 19:06 »
Verrassend, een Garmin Oregon?
Dat is meer een wandel gps. Zal uiteraard zijn ding wel doen maar waarom juist zo een?

Als ik in een auto zit gebruik ik ook mijn smartphone. niks mis mee. Vaak op mijn werk met de bus wat onderdelen ophalen.
Gaat prima.

Mijn eerste echte navigatieding was een Tomtom in de auto. ook prima maar inmiddels verjaard (geen updates meer).
De eerste gps voor op de motor kocht ik voor de K75, een Navigator IV (is Garmin 660) van BMW.
Heerlijk stuk techniek. En makkelijk in gebruik. Routes maken in Basecamp is wat omslachtig maar eenmaal gewend gaat dat super.
Gewoon van A naar B navigeren, wat voor mij het belangrijkste was, geen Basecamp nodig natuurlijk en ging perfect.

Nu voor de AT een nieuwe Garmin gekocht, een Zumo 396.
Sta je wel wat te kijken van de mogelijkheden. Een hoop had er weg gemogen, even wennen, maar werkt goed.
Vertraging/filemelding werkt, maar nog niet optimaal. Kreeg onlangs een melding dat er op mijn route vertraging was, en dat klopte.
Maar een alternatief kreeg ik niet voorgeschoteld. En wat zoeken naar de functies en mogelijkheden. Prima ding. Bluetooth met telefoon en headset.

Mijn Smartphone zou het misschien beter doen, zeker met file en vertraging, afhankelijk van de App, maar die wil ik nou eenmaal niet op mijn stuur maar lekker veilig in het broekzakje.

XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline len_tour

Re: Gps vs smartphone
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2019, 13:44 »
Ik rij sinds 2013 met Osmand+ op mijn Android telefoon. On en offroad, in de auto en op de motor.

1 telefoon is in die periode stuk gegaan en 1 is wat onbetrouwbaar geworden (bestanden kopiëren via usb werkt niet meer) maar gezien de gemiddelde levensduur van een smartphone gaat het eigenlijk heel goed.
Ik gebruik nu een oude xcover2  zonder simkaart voor motor navigatie. De 'nieuwe huawei' zit gewoon in mijn jas.
De volgende telefoon wordt een Chinese 'rugged' androidphone denk ik. Je hebt dan vaak een betere telefoon voor minder dan de Samsung apparaten.

Het is goedkoper om een tweede telefoon te kopen, inclusief houder etc. , dan een niewe Garmin of TomTom. Android is echt de beste optie omdat de i-phone schŕikbarend duur is en je er geen extra sd kaar in kan doen voor je landkaarten. Bovendien zijn er meer en vaak betere apps voor android. Naast Osmand is er Guru Maps voor de digibeet en Locus voor de kaartenfreak.

Mijn vader van 74 gebruikt Osmand op vakantie voor van alles  en nog wat. Niet op de motor maar soms wel op de fiets en om de omgeving van campings te bekijken, de auto terug te vinden in grote steden of alternatieve routes vinden. Er hangt een Garmin aan het autoraam maar de tablet met Osmand ligt klaar ter vervanging van de papieren kaart.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!