Auteur Topic: stuur wiebelt bij gas los  (gelezen 1355 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Xlalp

stuur wiebelt bij gas los
« Gepost op: 26 augustus 2018, 20:02 »
Goedeavond!

Afgelopen vakantie heerlijk weg geweest naar de Ardennen met de alp. Sinds ik weer terug ben valt het me op dat het stuur wiebelt bij gas los en zachtjes remmen.

Zouden dit versleten wiellagers kunnen zijn? omdat dat bij de xrv750 98'03 volgens mij ook een gevoelig puntje is?

kilometerstand is 75000

Jullie suggesties zijn heel erg welkom!
, Kevin

Offline TransAlpGhost

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2018, 21:06 »
Mogelijk zijn je banden gaan cuppen of is nu je banden spanning laag.

Kijk ook eens na of je remmen wel goed loskomen

En als ik alle verhalen van de afgelopen jaren zo heb meegelezen zal het eerder je balhoofdlager  zijn dan je wiellager. Dit kun je al voelen door je stuur te draaien als.het wiel van de grond is. Als je onregelmatigheden voelt kan daar wel eens wat mee zijn
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Xlalp

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2018, 21:41 »
dankjewel! :)

Offline voorstad

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2018, 22:39 »
Ik zou ook je spaakspanning achter controleren.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline daandus

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2018, 07:35 »
of balhoofdlager - of ketting versleten (lange en korte stukken?)
... was ooit lid ...

Offline Xlalp

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2018, 11:20 »
ik heb onderzocht of het Balhoofdlager versleten is.
als ik de motor op de bok zet en het voorwiel in de lucht dan zit er speling op wanneer ik de voorvork naar mij toe trek.

Volgens mij moet het dan het balhoofdlager zijn, is dit ongewoon voor een transalp met 75000? ik zal me eens gaan verdiepen in de klus van het lager vervangen :)

Bedankt allemaal!

Offline Waffie

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:11 »
gangbaar ca 45000 km
dus op zich niet vreemd en eigenlijk al uitzonderlijk.
 maar speling op de poten is eerder een indicatie dat het lager te los staat en als het lager weer vaster gezet kan worden is beter te voelen of er ook een dood punt is.

wat zou kunnen betekenen dat je al  een 2e setje hebt verbruikt en dat zou beter kunnen passen bij de km stand
 vergelijken is weten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2018, 00:36 »

Tsja.. dat wiebelen..

Wiebelen van het stuur heet in het Engels, shimmy.

Shimmy (of, front-end wobble) is het gevolg van iets dat ontstaat aan de achterkant en via het balhoofdlager wordt doorgegeven aan de voorkant. De vraag is nu even: wanneer ervaar jij dit? Is dat met of zonder bagage/duo passagier? Of, altijd..?

Om vast te stellen waar die shimmy vandaan komt, is het zaak eerst vast te stellen dat het balhoofdlager in goede conditie verkeert en op de juiste voorspanning staat. Omdat de shimmy ook kan worden veroorzaakt door een matig of versleten balhoofdlager.

Ik heb wel es een nieuw setje balhoofdlagers in de woestijn om zeep geholpen met maar 3500 km. Balhoofdlagers hebben onderhoud nodig (weet bijna niemand) en daarnaast is het erg afhankelijk van type, kwaliteit en gebruik hoe lang zo'n ding mee kan. De kilometerstand is in deze dus van niet zoveel waarde. Ik vermoed dat van de achtergrond van jouw huidige balhoofdlager niks bekend is..  ::)

Maar, als gezegd, zul je eerst moeten vaststellen of het balhoofdlager nog in goede conditie is. Zoals Waffie hierboven aangaf, als je de voorspanning van het balhoofdlager opvoert kun je vrij gemakkelijk vaststellen of die nog over de hele breedte nog soepel draait.

Normaal gesproken wordt shimmy veroorzaakt door iets aan de achterkant: lage bandenspanning, verkeerde achterveer voorspanning, matige schokdemping of verkeerde belading. Of een combinatie daarvan, in bepaalde omstandigheden.


Shimmy  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Xlalp

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:02 »
wat een heerlijke schat aan informatie levert het forum weer op, dankjulliewel!

Inmiddels het lager aan inspectie onderworpen en er was duidelijke slijtage zichtbaar in de vorm van krassen. Na een goede onderhouds- en afstelbeurt gedraagt de motor zich nu weer beter. Het lager zal alsnog vervangen moeten worden maar dat kan ik nu even inplannen.

Het wiebelen (shimmy, mooi woord) is verbeterd maar komt nog steeds voor, onbeladen wanneer gas los. Ik zal tijdens de schoonmaalbeurt op zoek naar een oorzaak aan de achterkant.

Het komt voor sinds ik een verse set heidenau K60 heb laten monteren, oorzaak in bandenspanning is mogelijk. Zal alle stappen van het monteren van de wielen nog eens nalopen, misschien heb ik daarin wat over het hoofd gezien.

Offline Brombeer

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:02 »

Een deel van de krachten die door de motorfiets heen gaan van voor naar achter en vice versa, verloopt via het balhoofdlager. Een ander deel ervan, bijvoorbeeld via het zadel naar je kont, of via het stuur naar je handen en verder.

Anyways, als het lager in goede conditie is en de voorspanning juist afgesteld, zal het lager daardoor een dempende werking hebben maar zodanig soepel nog, dat krachten vloeiend hun weg vinden naar waar het heen wil.

Zachte banden kunnen als een kussen gaan hobbelen en zo ongewenste extra krachten door je motorfiets heen sturen en dat wil ook ergens heen. Een slappe schokdemper doet dit ook, enz., enz.

Het is dus van belang dat een aantal zaken (eigenlijk alles aan je motor) een beetje up-to-spec is om die hoeveelheid af te vloeien krachten beheersbaar te houden.

Ik sprak net van voorspanning op het balhoofdlager: te los, dan vloeien krachten (te snel) naar plekken of naar waar het niet heen moet. Te strak lager, vloeien de krachten niet vlot genoeg weg.

Een versleten lager heeft een groef in een lagerschaal opgelopen, meestal op de recht-door stand, want dat is wat je het meeste ermee doet: rechtdoor rijden. Het is vrij gemakkelijk vast te stellen of het lager zo'n slijtage beschadiging heeft: voorwiel van de grond en draai het lager met kleine beetjes steeds verder aan. Het stuur zal daardoor steeds stroever draaien. Als het lager een beschadiging heeft zal het in die positie willen blijven staan en met wat overtuiging pas verder willen draaien. Draait het stuur desondanks in alle richtingen even soepel dan wel stroef, is het lager nog in orde.

Stel dus eerst vast of de set lagers moet worden vervangen. En richt je daarna pas op mogelijke andere oorzaken.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2018, 08:52 »
Dan kan het de band zelf zijn fantastische band maar soms is die hobbel er.

Kan zijn dat de band niet netjes op de velg ligt.
Ik heb eens de tip gekregen de band leeg te laten lopen en vervolgens tijdelijk en in een keer de band veels te hard op te blazen in de hoop dat deze recht schiet (niet gaan rijden met die harde band he ;))
wat een heerlijke schat aan informatie levert het forum weer op, dankjulliewel!

Inmiddels het lager aan inspectie onderworpen en er was duidelijke slijtage zichtbaar in de vorm van krassen. Na een goede onderhouds- en afstelbeurt gedraagt de motor zich nu weer beter. Het lager zal alsnog vervangen moeten worden maar dat kan ik nu even inplannen.

Het wiebelen (shimmy, mooi woord) is verbeterd maar komt nog steeds voor, onbeladen wanneer gas los. Ik zal tijdens de schoonmaalbeurt op zoek naar een oorzaak aan de achterkant.

Het komt voor sinds ik een verse set heidenau K60 heb laten monteren, oorzaak in bandenspanning is mogelijk. Zal alle stappen van het monteren van de wielen nog eens nalopen, misschien heb ik daarin wat over het hoofd gezien.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline James Bond

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2018, 10:34 »
 Heb ik ook gehad bij dezelfde bandenset op een ta600. Oorzaak: voorband net niet exact genoeg gelijkmatig in de velg.
Oplossing: lees hieronder van TransAlpGhost.

Dan kan het de band zelf zijn fantastische band maar soms is die hobbel er.

Kan zijn dat de band niet netjes op de velg ligt.
Ik heb eens de tip gekregen de band leeg te laten lopen en vervolgens tijdelijk en in een keer de band veels te hard op te blazen in de hoop dat deze recht schiet (niet gaan rijden met die harde band he ;))
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Xlalp

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #12 Gepost op: 06 september 2018, 10:09 »
Perfecte instructies, ik ga aan de slag :D

Offline Steffie

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #13 Gepost op: 06 september 2018, 10:34 »
Misschien een domme vraag, maar goed ik ben dan ook niet de slimste.
Kun je het balhoofd lager aandraaien zonder het stuur en de plaat waar het stuur op gemonteerd wordt te verwijderen?

Steffie
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Brombeer

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2018, 11:40 »

Nee, maar het hoeft er niet vanaf, alleen wat dingen lossen.

Haal het wiel van de grond. Los de dopmoer op de bovenste kroonplaat. Los de 4 klembouten van de binnenpoten aan de onderste kroonplaat. Dit doe je om de spanning te lossen als je aan de wartel onder de bovenste kroonplaat draait.

Je kunt nu met een dun verlengstuk en een kunststof hamer zachtjes de wartel tussen balhoofd en bovenste kroonplaat verdraaien. Een paar milimeter kan al genoeg of teveel zijn.

Er is een catch: nadat je denkt dat je klaar bent en de dopmoer bovenop de bovenste kroonplaat hebt aangedraaid, staat het balhoofd weer te strak. Je moet dus de wartel zodanig vedraaien dat de voorspanning goed staat als de dopmoer weer is aangedraaid.


Brom



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Xlalp

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2018, 13:21 »
YES! helemaal opgelost.
band nagenoeg leeg laten lopen, even achteruit en vooruit rollen en weer opgepompt.

Alle wiebels zijn verdwenen.

Dankjulliewel!! :D

Offline Garfield

Re: stuur wiebelt bij gas los
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2018, 08:09 »
Mooi dat het zo simpel op te lossen was !
------------------------------
Ik heb een een Honda ST1100 ABS-TCS en een Honda VFR750F (RC36/1).

Ik ben ook clubcoördinator bij de MAG.

Voorheen (sinds 1988): Honda CB360, Yamaha XS750, Suzuki GS1000, Honda CBR1000F, Honda GL1200 Aspencade, BMW K100RS, BMW K1100LT (ex-KLPD), Suzuki GSX750F Katana.

Wishlist: Honda Transalp.