Auteur Topic: remmenprobleem XLV700  (gelezen 1187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ymv920

remmenprobleem XLV700
« Gepost op: 03 september 2018, 18:34 »
Hoi,
De motor remt goed en trekt niet maar als ik lang en hard, echt hard, rem dan gaat hij vlak voor hij stilstaat piepen, lijkt metaal op metaal. Pas nog bij Rob geweest en die remblokken zijn nog goed, Iemand enig idee?? Waarom niet naar Rob...Hij is op vakantie dus vandaar even hier.

Offline Brombeer

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2018, 00:56 »

Dat piepen is een resonantie tussen de remblokken en de remschijven: ze trillen bij een bepaalde druk/draaisnelheid en maken dan dat geluid. Beetje zoals je een wijnglas kan laten zingen.

Meestal betekent dat, dat het type remvoering (bijv. de hardheid) niet in overeenstemming is met die van de remschijven. Bijvoorbeeld, originele Honda remschijven i.c.m. aftermarket remvoeringen. Het kan dan voorkomen dat door de interactie tussen die 2 de voeringen wat verglazen (te glad worden om goed aan te grijpen).


Maar, een goede fabrikant heeft voor een bepaald type schijf, de juiste samenstelling remvoering uitgezocht.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dNyNLD

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2018, 15:07 »
Ik weet niet heel zeker hoe het zit bij motoren, maar (bij auto's) kan het zijn dat de keramische pasta vergeten is tussen de remvoering onderdelen. Denk hierbij aan de geleiders van de blokken en de verbinding tussen de blokken en de cilinder. Er word vaak vergeten de pasta toe te passen terwijl dit toch heel belangrijk is tegen het resoneren van de onderdelen.

PD06E 1991
CM400 1985

Offline ymv920

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2018, 19:42 »
Als de pasta is vergeten of weg is kan dat kwaad of is het alleen irritant?

Offline dNyNLD

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2018, 19:45 »
Bij de auto is het vooral irritant. Kan geen kwaad. Vooralsnog geen ervaring met schijfremmen op de motor.
PD06E 1991
CM400 1985

Offline V-Twin

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #5 Gepost op: 04 september 2018, 20:22 »
Weet je ook welke schijven op je motor zitten? Origineel of aftermarket?
Van Wave discs en Lucas schijven is het bekend dat ze sneller gaan piepen dan anderen.
Enige remedie is dan veelal andere schijven als je er niet mee kunt leven.
Originele Honda schijven, Brembo en EBC schijven zijn bijna 100% vrij van piepen als je ten minste de bijbehorende remblokken gebruikt.
Zijn het originele dan zou je eens kunnen kijken of de remklauwen wel goed schoon zijn en inderdaad keramische pasta of een antipiepplaatje achter het remblok plaats aan de kant van de remzuigers kan het euvel mogelijk ook verhelpen.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2018, 20:24 door V-Twin »

Offline ymv920

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2018, 10:50 »
Er zitten de originele schijven nog op

Offline Brombeer

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2018, 11:45 »

Het makkelijkst/goedkoopst is in eerste instantie proberen of wat pasta tussen de remblokken en remzuigers het oplost.

Ik vermoed echter tijdelijk. De originele Honda remblokken zijn duur en daarom gaat men vaak naar goedkopere aftermarket oplossingen. En daar zal de oorsprong van jouw klacht liggen.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2018, 22:06 »
de randen van de remblokken enig zins schuin afvijlen,

het helpt
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Grubeater

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2018, 02:10 »
de randen van de remblokken enig zins schuin afvijlen,

het helpt
Vandaag zag ik een aftermarket set remmen voor een BMW 3 serie waarbij de blokken inderdaad enigzins afgeschuind waren, ook was er aan de achterkant een soort van rubber laag bevestigd om vibraties op die wijze te verminderen.

Waarom heeft een fabrikant van motor remblokken dit nog niet bedacht, of zijn de remblokken hiervoor te klein?
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline robgoesdakar

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2018, 18:41 »
Inmiddels ben ik terug van vakantie :D

uit (recente) persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat er soms geen peil op te trekken is welke remblok/schijf combinatie wel/niet gaat piepen.
Op mijn 700 remblokken gehad van Ferodo, en het leek wel alsof er een vrachtwagen stopte, zo hard piepten ze. Wel lachen als de kopjes in de auto die voor je staat/rijdt verschrikt in de achteruitkijk spiegel kijken....
Toen Brembo gemonteerd, en deze maakten geen enkel geluid...

Voor mijn vakantie kwam een vaste klant met het verhaal dat zijn nieuwe Brembo blokken piepten als een gek. Ik toen mijn Ferodo remblokken mee gegeven en die waren muis stil......

Bij beiden nog de originele remschijven, dus daar lag geen verschil....

Wat ik tegenwoordig doe bij mensen die last hebben van piepende remmen is eigenlijk alles wat hierboven al beschreven is.
De originele plaatjes (indien aanwezig) sowieso monteren, Keramisch vet aan de achterkant van de blokken, en de blokken iets schuin af  veilen.... Dan is het over het algemeen ook echt weg.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline luwe

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2018, 22:41 »
zo te zien nog geen lid
ik had het ook op mijn 700
ben lid geworden en wad dacht je weg piepen  ;)

Offline ymv920

Re: remmenprobleem XLV700
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2018, 20:11 »
Gisteren een flinke rit gemaakt en de oogballen uit mijn hoofd geremd, ze gaven geen kik meer. Dus voor alsnog weg, bedankt voor de reacties