Auteur Topic: Brandstof probleem  (gelezen 256 keer)

Offline Remon

Brandstof probleem
« Gepost op: 07 oktober 2018, 18:15 »
Hallo beste transalp leden.
Zoals ik al eens vermeld heb, hebben wij thuis naast onze transalp xl600 ook een Hawk gt in de schuur staan. Een mooie lage fiets voor mijn vrouw . Aangeschaft,  omdat hier praktisch het zelfde blokje onderhangt dan mijn transalp.

Nu heeft de Hawk gt een mankement en ik hoop dat jullie met jullie kennis over de Transalp mij kunnen helpen.

Het volgende, de motor is plots erg slecht gaan lopen. Het lijkt op een probleem in de brandstof toevoer. Ik heb van beide carburateurs de vlotterkamer los gehad en de hoofdsproeiers gereinigd.  Echter zonder het gewenste resultaat.

Nu is mijn vraag, kan het defect in de brandstofpomp liggen?  Of betekend een defecte brandstofpomp automatisch een brandstof slot? ( dus geen brandstof)
Weet er iemand misschien een manier om een brandstofpomp te testen/ controleren? 

Mvrgr Remon

Offline PimW

Re: Brandstof probleem
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2018, 18:27 »
Kun je iets duidelijker omschrijven hoe hij slecht loopt? Wat ervaar je, bij welk toerental, is dat snelheids afhankelijk of toerental afhankelijk?

Ik heb nog weinig verstopte hoofdsproeiers meegemaakt, meestal is het vuil in de stationair sproeier.
Die heeft effect tot ongeveer 3000 toeren per minuut.

Maar uiteraard kan een defecte brandstof pomp de brandstoftoevoer belemmeren. Maar dat is eenvoudig te testen.
Welk type pomp zit er op die motor? Niet elke pomp sluit af als hij stuk is.

Offline sjoerdtomas

« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2018, 18:51 »
Hoi Remon, een Hawk GT, fantastische fiets, was 10 jaar geleden mn eerste motor, grijs met Corbin zadel, carbon uitlaatje. Goede herinneringen aan die motor, zn tijd ver vooruit! Bij mijn weten heeft de Hawk net als de Transalp geen brandstofpomp, dus daar kan je probleem niet zitten. Ik heb nog wel de officiele Honda service manual in pdf indien je belangstelling hebt. Pm me maar.

grt
Sjoerd

Offline Remon

« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2018, 19:56 »
Met betrekking tot de Honda service manual heelerg graag Sjoerd.

Even een antwoord op Pim zijn vraag. Wat voor een brandstofpomp erop zit? Tja.....  :-[
Ik zie de brandstof leiding naar een ( na ik zelf dacht wat een pomp is) gaan. Deze zit onder de accubak. Van uit daar gaat er weer een brandstof leiding naar de carburateurs.

Ik zal de storing proberen te omschrijven.  De motor heeft vanochtend lekker gereden. Einde vd rit even aftanken, daarna zo'n 500 meter verder in eens drama.

Als of je het benzine kraantje dicht hebt staan. Stationair loopt het blokje wel goed,  maar zodra je de gashendel open draait is het ploffen en niet op toeren komen. Voor mijn gevoel hoor ik hem met mijn beperkte kennis wel heel erg hard zuigen aan het luchtfilterhuis.

Offline Brombeer

« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2018, 23:09 »

Hoi Remon,

Naast het mechanische aspect, heb je voor een prettig lopende motor een elektrisch en een brandstof circuit. Je moet ergens beginnen en de brandstof is het makkelijkst te controleren.

Als jouw Hawk echt een pomp heeft, is dat vaak al een verdachte die je kunt contoleren. Vr de pomp zit de brandstofkraan. Dat is stap n: haal de slang eraf, pak een passend reservoir en draai de kraan open. De brandstof moet rijkelijk vloeien.

Als je dat hebt uitgesloten kun je de opbrengst van de pomp testen: haal de slang van pomp naar carbs eraf en pak een passend reservoir. Ook al loopt jouw motor alleen stationair, dan moet hij minstens een halve liter per minuut eruit pompen.

Je moet ergens beginnen  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jeroen

« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2018, 10:09 »
En toch ga ik ingrijpen, is geen clubmotor dus slotje hierop.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."