Techniek > Honda Transalp

Transalp 600 uit '88 met wat probleempjes

(1/5) > >>

Erik -:
Beste allen,

IK heb twee maand geleden in Groningen een Transalp 600 (eerste registratie in 1992, maar volgens chassisnr een '88 er) gekocht die naar zijn zeggen in prima staat was. Hij leek wel redelijk, maar achteraf is er toch het een en ander mis mee.

Er moet een andere achterband op want hij gaat alle kanten uit behalve rechtdoor boven de 100 en minirotondes zijn niet te rijden. Hij wil er niet doorheen. Vrijdag komt de band en is dat waarschijnlijk opgelost.

De uitlaat is volledig verrot, terwijl die op het eerste gezicht heel netjes leek. Hij was al aardig ver heen denk ik, maar een stevige backfire zorgde definitief voor een extra uitlaatgat naast de twee die er vanaf fabriek zitten. Met een week of twee wordt mijn Huzar demper bezorgd. Ben benieuwd.

Nu komt het:
De koppeling lijkt te slippen. Als ik stevig optrek versneld de motor niet erg, maar jagen de toeren wel omhoog. Er zit oude vieze olie in. Geen idee of het wel motorfiets olie is, maar ik vermoed van wel. De motor heeft ongeveer 80.000 gelopen. Ik vermoed dat de koppeling vervangen moet worden. klopt dat? en zo ja:

Er zit nogal prijsverschil in koppelingen. Zijn er die ik niet moet kopen vanwege slechte kwaliteit of te duur? Wat is een goedkope en goede optie?

Groet, Erik

Trigger:

--- Citaat van: Erik - op 05 september 2018, 15:16 ---Beste allen,

IK heb twee maand geleden in Groningen een Transalp 600 (eerste registratie in 1992, maar volgens chassisnr een '88 er) gekocht die naar zijn zeggen in prima staat was. Hij leek wel redelijk, maar achteraf is er toch het een en ander mis mee.

Er moet een andere achterband op want hij gaat alle kanten uit behalve rechtdoor boven de 100 en minirotondes zijn niet te rijden. Hij wil er niet doorheen. Vrijdag komt de band en is dat waarschijnlijk opgelost.

--- Einde van citaat ---

Hoe merk je dat hij niet 'wil'?


--- Citaat ---Nu komt het:
De koppeling lijkt te slippen. Als ik stevig optrek versneld de motor niet erg, maar jagen de toeren wel omhoog. Er zit oude vieze olie in. Geen idee of het wel motorfiets olie is, maar ik vermoed van wel.
--- Einde van citaat ---

Hoe kwam je tot dat vermoeden? Geproefd? :P


--- Citaat ---De motor heeft ongeveer 80.000 gelopen. Ik vermoed dat de koppeling vervangen moet worden. klopt dat? en zo ja:

Er zit nogal prijsverschil in koppelingen. Zijn er die ik niet moet kopen vanwege slechte kwaliteit of te duur? Wat is een goedkope en goede optie?

Groet, Erik

--- Einde van citaat ---

Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat auto-olie je koppeling inderdaad om zeep kan helpen. Als dat het geval is geweest, zit je waarschijnlijk naar een vervanging te kijken. Maar met 80.000 kan het zomaar zijn dat, als het nog de originele is, hij sowieso aan de beurt was (of er nou wel of niet verkeerde olie in zit).

Koppeling vervangen valt op zich best mee, uitlaat moet eraf en je moet een nieuwe pakking steken (de oude pakking verwijderen is nog het meest vervelende klusje). Als je gelijk voor goed wil gaan steek je een OEM of "DRC" (dirt racing clutch) kit. Die laatste kunnen meer hitte afvoeren en zijn dus meer 'heavy duty' maar je gaat het wel merken in je linkerhand.

Een oliebeurt is doodsimpel dus ik zou met deze klus gelijk de olie + filters vervangen, en als je de kans hebt plan je het zo dat de nieuwe koppeling even in de nieuwe olie kan weken voor plaatsing. Oude olie nergens meer voor gebruiken en gewoon (netjes!) afvoeren en zorgen dat de nieuwe koppeling er (voor de zekerheid) niet mee in aanraking komt.


Let op dat de Huzar geen E-keur heeft, in tegenstelling tot de originele. Kleine kans dat er wat mee gaat zijn maar een gewaarschuwd mens...

Oldtimer:
Zoveel verschil zit er niet in koppelingsplaten. Ga maar eens te rade bij onze clubdealers.
Rob Geelen, Ad Mies of Hans Schaap kunnen je de prijzen wel noemen.
Het zou heel goed kunnen helpen als je eens begint met de juiste motorolie te vullen. Dwz, 10 W 40 half syntheet MOTOROLIE, en geen auto olie.

Setje platen is overal te bestellen. Je kunt kijken bij CSMnl maar die is redelijk aan de prijs

edit. Trigger was deze keer sneller :P

Erik -:
De motor gaat niet vlot door de bocht op de rotonde. Hij heeft de neiging om recht door te gaan of hij kantelt te ver door op de band en dan begint hij te glijden. De motorband heeft weinig grip meer. Hij is wat vierkant geworden. Had ik bij mijn VFR ook en daar loste een nieuwe band dat volledig op. Deze achterband is ook redelijk oud.

Mijn vermoeden dat er waarschijnlijk de juiste olie in zit is dat ik een half flesje motorfiets olie mee kreeg. De olie is erg zwart en vies. Hij zit overigens ook overvol met olie. Gemeten na warme motor op de juiste manier.

Olie is reeds aangeschaft en filter ook. De klus ben ik niet bang voor. Ik heb mijn VFR eind vorig jaar gekocht (mijn eerste motor) in niet rijdende toestand en die doet het nu als nieuw. Daar was veel mis mee, maar die was dan ook heel goedkoop. Dit zal dus ook wel goed komen.

IK bestel nog een set koppelingsplaten + pakking en dan zal ik binnenkort de boel vervangen.

Zijn er nog tips en trucs of zaken waar ik rekening mee moet houden bij het vervangen van de koppelingsplaten?







Trigger:

--- Citaat van: Erik - op 05 september 2018, 16:27 ---Zijn er nog tips en trucs of zaken waar ik rekening mee moet houden bij het vervangen van de koppelingsplaten?

--- Einde van citaat ---

De koppelingshendel/veer die uit het koppelingsdeksel komt loopt door een rubbertje heen, kosten nihiel, maar als je er toch bent, gelijk even meepakken, ze willen op die plek nog wel eens (gaan) lekken en dan krijg je vieze plekken op je blinkende *kuch* motorblok.

Als je de kabel toch los hebt, controleer gelijk even hoe soepel hij loopt, en aangezien de bochten er toch al af liggen is het misschien niet zo gek om voor de zekerheid een grote beurt te doen, dus met bougies, luchtfilter...

Als je toch een grote beurt doet, ligt het blok toch al bloot, dus kun je misschien gelijk een top-end revisie doen, als je er toch bent.

Zie maar tot waar je gaat ;).

Oh en achterwiel loshalen vanwege een nieuwe band is (serieus) wel een goed moment om de binnenzijde van de velg te controleren op velgrot, dat doen ze nog wel eens als het de goudkleurige alu velgen zijn. Indien ja, kijken of je het nog kan wegslijpen en in de zinkspray zetten. Check ook de conditie van de ketting en tandwielen als die toch los liggen, en je kan overwegen de achterrem te controleren op slijtage (indien trommel, waarschijnlijk wel gezien het bouwjaar).

Als je dan de voorrem ook nog even checkt op slijtage en werking alsmede de voorvorkrubbers (en hoezen) ben je qua veiligheid in ieder geval weer een beetje zeker van je zaak. Al zou ik zelf dan ook maar gelijk de vorkolie meepakken... ;).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View