Auteur Topic: Accu  (gelezen 1279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hella

Accu
« Gepost op: 05 september 2018, 21:43 »
Beste mensen,
Voor mijn transalp xl 600v uit 1998, heb ik een nieuwe accu nodig. Een gelaccu lijkt mij ideaal, want lek- en onderhoudsvrij. Ik heb een dichtbijzijnde hondadealer gebeld maar deze zegt dat alleen een conventionele accu kan en een gelaccu niet.
Heeft iemand advies?
Dank alvast.
Hella

Offline downunder

Re: Accu
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2018, 22:05 »
Volgens mij heb ik pin het voorjaar een gelaccu van dat gele merk (motobatt?) gekocht en dat werkt tot nog toe uitstekend.

Offline Hella

Re: Accu
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2018, 06:57 »
Top bedankt 👍

Offline voorstad

Re: Accu
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2018, 12:20 »
Gewoon even bij een van onze clubdealers navragen...... ik heb ook een onderhoudsvrije op mijn 600 alp nu.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline The Headless Horseman

Re: Accu
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2018, 13:45 »
Ik denk dat een Li-ion (of hoe heet zo’n ding  ::)) nóg beter is dan een gel accu  :) Tegenwoordig zijn die dingen ook best betaalbaar  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Rinie1964

Re: Accu
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2018, 16:11 »
Ik heb ook een gel accu, een universele voor iets van EUR 60. Geen enkel probleem!

Offline TransAlpGhost

Re: Accu
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2018, 09:06 »
De accu's en de oplaad techniek in een onze motoren zijn naar mijn weten geen gouden combinatie.

Ik denk dat een Li-ion (of hoe heet zo’n ding  ::)) nóg beter is dan een gel accu  :) Tegenwoordig zijn die dingen ook best betaalbaar  8)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Waffie

Re: Accu
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2018, 12:24 »
We rijden nu eenmaal op techniek uit de vorige eeuw .
en juist daarin zit het succes.
simpele bewezen techniek die je bij juist gebruik en onderhoud een betrouwbare oplossing biedt

de lood/zuur accu is  daardoor een prima accu concept.
echter de meeste vergeten dat ook dit om onderhoud vraagt (water niveau controleren)
tijdens het opladen valt water uiteen in O en in H
hier door verdwijnt dus H20 en dat moet  aangevuld worden met de gedachte dat anders het aanwezige zuur in PH waarde gaat dalen en daarmee het metaal  gebruikt voor de platen gaat oplossen.
Tevens komen de platen gedeeltelijk droog te staan.
Het oplaadsysteem stelt de minst kritische eisen .

Dit neem niet weg dat er wel een andere accu vorm in kan maar dat  het laadsysteem van onze clubmotor   hier niet per definitie voor bedoeld is.
Lees agm ,sla, gelaccu, lithium en nog vele andere metaal hybriden accu's
De llod zuur accu is financieel en milieu technisch  de beste keus.
Nadeel: onderhouds gevoeliger en kan enkel rechtop gebruikt worden ivm het aanwezige zuur
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Trigger

Re: Accu
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2018, 13:15 »
We rijden nu eenmaal op techniek uit de vorige eeuw .
en juist daarin zit het succes.
simpele bewezen techniek die je bij juist gebruik en onderhoud een betrouwbare oplossing biedt

de lood/zuur accu is  daardoor een prima accu concept.
echter de meeste vergeten dat ook dit om onderhoud vraagt (water niveau controleren)
tijdens het opladen valt water uiteen in O en in H
hier door verdwijnt dus H20 en dat moet  aangevuld worden met de gedachte dat anders het aanwezige zuur in PH waarde gaat dalen en daarmee het metaal  gebruikt voor de platen gaat oplossen.
Tevens komen de platen gedeeltelijk droog te staan.
Het oplaadsysteem stelt de minst kritische eisen .

Dit neem niet weg dat er wel een andere accu vorm in kan maar dat  het laadsysteem van onze clubmotor   hier niet per definitie voor bedoeld is.
Lees agm ,sla, gelaccu, lithium en nog vele andere metaal hybriden accu's
De llod zuur accu is financieel en milieu technisch  de beste keus.
Nadeel: onderhouds gevoeliger en kan enkel rechtop gebruikt worden ivm het aanwezige zuur

Ik vraag me wel eens af wat de impact op de accu dan is als je weer eens ergens in een sloot ligt met je alpje.

Gaat je accu dan stuk?
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Accu
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2018, 16:57 »
Dat in de sloot liggen is natuurlijk niets iets wat gangbaar veel voorkomt maar er kan daardoor inderdaad iets uit je accu gaan lopen (voor een deel via de ontluchting slang)
Daar zul je dus iets  mee moeten doen en gelukkig is dat dan weer eenvoudig op te lossen
of opnieuw vullen met accuzuur (37 % zwavelzuur oplossing) als ze helemaal leeg zou zijn of enkel met demi water


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline downunder

Re: Accu
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2018, 18:53 »
Heb inderdaad al eens een accu gesloopt door te lang op de zij te liggen. Maar ook al eens geleerd dat je nooit mag bijvullen met zuur, alleen nog maar met demi water. Het prijsverschil tussen deze motobatt en een normale loodaccu was dusdanig laag dat ik het eens gewaagd heb. Jaarlijkse een loodaccu kopen is ook een dure hobby is (en ja, ik vergeet dat ding in de winter voldoende in de gaten te houden).

Offline dNyNLD

Re: Accu
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2018, 07:28 »
Dit neem niet weg dat er wel een andere accu vorm in kan maar dat  het laadsysteem van onze clubmotor   hier niet per definitie voor bedoeld is.
Lees agm ,sla, gelaccu, lithium en nog vele andere metaal hybriden accu's
De llod zuur accu is financieel en milieu technisch  de beste keus.
Nadeel: onderhouds gevoeliger en kan enkel rechtop gebruikt worden ivm het aanwezige zuur

Waar heeft dit dan mee te maken? De laadspanning van de dynamo oid?
PD06E 1991
CM400 1985

Offline Waffie

Re: Accu
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2018, 16:34 »
als je spanning zet op water wordt deze ontleed en dat zorgt  dat water verdwijnt.

en hoe hoger de spanning hoe sneller dit gaat (gassen)


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline dNyNLD

Re: Accu
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2018, 07:00 »
als je spanning zet op water wordt deze ontleed en dat zorgt  dat water verdwijnt.

en hoe hoger de spanning hoe sneller dit gaat (gassen)

Die begrijp ik wel, het ging me om het gebruik van een andere accu dan een lood/zuur accu. Dus bijvoorbeeld de gel en lithium accu, in een eerder bericht zeg je dat het laadsysteem per definitie niet perse bedoeld is voor andere accu's dan de standaard lood/zuur van de clubmotor. Waarom is dat dan? Laadspanning, laadstroom, cca, spanningsregelaar, dynamo etc?

Ik zet namelijk zonder er verder bij na te denken iedere accu in iedere motor. Wel rekening houdende met de cca en de maximale spanning die de spanningsregelaar kan geven.

Mocht jij een gegronde reden hebben dan zal ik bij de PD06E extra opletten wanneer ik hier de volgende accu voor ga aanschaffen.
PD06E 1991
CM400 1985