Auteur Topic: Rebuilt Afrika Twin.  (gelezen 1721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PatrickF

Rebuilt Afrika Twin.
« Gepost op: 13 augustus 2018, 12:51 »
Hallo,

Ik ben van plan een Afrika twin 750 te overhalen en wil echt alles gaan doen motor, gearbox bedrading noem maar op. Ik heb momenteel een ktm enduro en crosser. 2 jaar geleden weg motor verkocht en die mis ik wel. Nu opzoek naar een hobby project om lekker aan te sleutelen en daarna te kunnen touren, heb wel een paar vragen aan mensen die beter bekend zijn met de Afrika twin.

Welk Bouwjaar raden jullie aan?
Zijn onderdelen gemakkelijk te krijgen?
Is er een werkplaats handboek te koop?
Hebben jullie update's op jullie motor zoals bijv andere vering, velgen, carburateurs of andere onderdelen want deze moto nog beter maakt dan die al is?

of nog tips en tricks bij aankoop of rebuilt project?

Mvg,

Patrick.

Offline Hotel 317

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2018, 18:28 »
Hey Patrick,

Is een KTM9#0 dan niet slimmer? Deze is al veel moderner rondom. De Africa Twin is nu een cultmachine. Als je deze gaat "pimpen" dan verliest deze in principe alleen maar waarde, net als een oude VW bus.

Modificaties die ik op mijn motor heb is een diode over de brandstofpomp, één blauwe LED achter het grootlicht-lampje, en een verstopt opbergvakje in het duo gedeelte van het zadel. Niets zichtbaars dus.

Offline xrvtuur

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2018, 19:58 »
Oude VW bussen zie je ook met de meest bizarre modificaties, als je er maar plezier van hebt is het toch goed, alles bekijken vanuit financieel oogpunt lijkt me meer iets voor een bankier. Een AT is in ieder geval een betrouwbaar ding om te verbouwen.

Maar om op je vragen terug te komen,
bwj, denk vanaf 93, omdat daar het meeste voor te krijgen is.
onderdelen zijn nog best goed te krijgen maar niet alles meer nieuw en de prijzen zijn des hondas.
werkplaatsboek, Haynes
Vering valt wel wat aan te verbeteren, de rest eigenlijk niet, wielen zijn wel eens rot, die kun je vervangen.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2018, 20:18 »

Oude VW bussen (..)

Yow, met air-ride  :)


Maar om op je vragen terug te komen,
bwj, denk vanaf 93, omdat daar het meeste voor te krijgen is.

Op de RD07A zijn dingen wegbezuinigd t.o.v. de RD07. De RD07 heeft dus blijkbaar meer onderdelen, maar die maken hem wel betrouwbaarder, of i.i.g. kom je er beter mee thuis als je wat panne hebt.

Een AT heeft geen upgrades nodig als je lekker wilt touren, behoudens de mod aan de punten op de brandstofpomp.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PatrickF

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2018, 18:58 »
Heb gelijk manual besteld om is in te gaan kijken!

Heb ook is gekeken voor onderdelen en het lijkt dat alles zo te bestellen is via CMS iemand hier ervaring mee?

het is ook niet te bedoeling om hem te gaan pimpen maar velgen van bijv de Haan of uitlaat bij HGS vering bij reiger/of HK. Dit maakt hem alleen beter in mijn ogen haha.


mvg

Patrick

Offline xrvtuur

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2018, 19:13 »
CMS is prima maar let op de prijzen die je ziet staan zijn ex btw, pas als je gaat afrekenen  komt de btw erbij.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2018, 20:29 »

David Silver heeft nog redelijk wat origineel. En Rugged Roads is ook stukken beter geprijsd dan CMS. Die hebben daarnaast ook prima aftermarket onderdelen. Ik maak veelal een combo van die 3.


Als je wilt upgraden in de dingen die jij aangeeft... Heb je geld??  ???

- WP achterdemper/veer -instelbaar- met pre-load adjuster - 1200 euro
- standaard WP progressieve voorveren 130 euro OF cartridge-set voorvork 700 euro
- Excelvelgen met rvs spaken - minimaal 800 euro alleen velgen/spaken - likkebaardenset 18" zoals mijnes 1600 euro
- lekker uitlaatdempertje plus laswerk collector 350 tot 900 euro
- verhogingsset pro-link/voorvork (4-5 cm v/a) 600 euro

 :)


Die wel de contactpunten-ugrade met ontstoring op de brandstofpomp. Da's 3 tientjes en, met alle recht, een upgrade!


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2018, 22:27 »
'T is na jouw prijzen opsomming ineens wel stil Brom.....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2018, 22:41 »

'T is na jouw prijzen opsomming ineens wel stil Brom.....

Jaaha. En dan heb je nog niet eens handkappen of kleine knipperlichies  :)


Dat mensen dat sowieso in hun ouwe motor steken  ???

Ik heb wel een andere upgrade gedaan die ik zelf erg de moeite waard vind: de beide kroonplaten van een XR650L in mijn AT gezet om van die flexi rubber stuurstroppen af te zijn. Moest dan weer uit de VS komen, want die prullen zijn in EU nooit verkocht. In-house gedaan -dus geen arbeidsloon van iemand- was dat ook nog iets van vier-en-half meijer  :-X


Upgrades  :)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PatrickF

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2018, 09:06 »
Ik weet wat het kost. Hobby kost geld. Bedankt voor de andere site’s voor onderdelen daar heb ik wat aan!

Word vervolgd.

Offline ddw

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:11 »
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline PatrickF

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:34 »

Offline PatrickF

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2018, 06:23 »
Even een Update de verhogingsset is gemaakt deze is dus gratis  :D
Laswerk voor uitlaat is volgende klus maar dus ook gratis  ;D
Voorlopig alleen progressie veren erin tot ik een set van een 950 te pakken heb.
setje velgen kost geld maar dan heb je wat

Offline Brombeer

Re: Rebuilt Afrika Twin.
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2018, 15:50 »

Mja, gratis is het nooit. Het kost altijd tijd, moeite en materiaal. Andermans tijd, slijpschijfjes of lasdraad is ook niet gratis..

Maar inderdaad, als je het slim aan weet te pakken kun je i.i.g. veel geld besparen. Ik heb bijv. voor een paar euro materiaal mijn eigen verbrede enduro-steps geregeld: in een stripje staal een zooitje gaatjes op een rijtje geboord, dat over de lengte door het hart van die gaten door geslepen zodat ik 2 min of meer getande, gelijke strips had. Die rond gebogen en aan mijn originele steps gelast.


Easy-peasy  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin