Zoals bekent zit de dynamo in het blok.
mij een kapotte/verkeerd werkende dynamo kan er een vonkje oid ontstaan wat dus genoeg is om de caterdampen/benzinedampen en 'kuchje" te geven waardoor dus je halve maandjes eruit gedruk worden.
ookal is je carterontluchting in orde.
Ik weet het klinkt danwel onlogisch danwel raar, ik was in eerste instantie ook een beetje huiverig toen ik hoorde dat de dynamo het probleem was.
Mijn verhaal zal ik er nog bijvoegen:)
een maat van mij heeft een 99 dero.
hij is bij mij in onderhoud/reparatie enzo. heb onlangs een volledige koppenrevisie gedaan en nokkenaskettingen vervangen etc.
nu belde hij me x aantal weken/km later op dat hij olie lekte..
ik hem opgehaald en gekeken wat er loos was.
klepdekselpakking ertussen foetsie..
nieuwe pakkingen gemonteerd etc en nog geen 2 week later weer.
verder op onderzoek uitgegaan. en niets kunnen vinden.
aangezien ik geen helderziende ben ben ik teraden gegaan bij een motorzaak waar ik veel kwam.
mijn verhaal daar gedaan en die beste man keek me ook raar aan:p
tot er een monteur langs liep die alleen het woord klepdekselpakking varadero opving.
hij vroeg wat de problemen waren. ik uitgelegt.....
zonder dat hij de motor gezien had of iets zij hij meteen je dynamo is stuk.
ik dacht wtf:P
wat heeft dat in vredes naam met mijn probleem te maken.
hij de dynamo doorgemeten en ja hoor.. dynamo niet apk.
met draaiende motor gemeten was er 1 veld die niks leverde 1 zat op 7v en 1 op 35v. terwijl ze allemaal dik 70V moeten leveren.
om en lang verhaal kort te maken dynamo eruit... naar mijn dynamo mannetje gestuurd 2 dagjes later een knap gereviseerde dynamo in huis. in de brommert gedrukt en die rijd nu al zo'n dikke 5000 km zonder probleempjes.
dus ja zeg het maar:D
Maar de oorzaak is duidelijk.
of de rede daarvan ook duidelijk
groet Danny