beste,
Als je kijkt naar de spanning reeks tabel en dan met name tussen aluminium en lood dan scoort het zeer slecht maw in contact(mbv van een zuurhoudende vloeistof
) zal het aluminium aangetast worden want lood is meer edel dan aluminium.
Echter het aluminium dat Honda heeft toegepast is geen zuiver alu maar een legering tussen alu en magnesium en dat scoort nog veel slechter.
dus zodra je wiel zijn anodiseer laag kwijt is (inderdaad zeer slecht van kwaliteit) begint de erosie
vooral het bloot liggens magnesium verbrand al met lucht contact(al dat mooie poeder)
Iedere band/ wiel combinatie wordt gangbaar gebalanceerd en lood was/is daar bij uitstek geschikt voor door zijn hoog eigen soortelijk gewicht.
Inmiddels is lood al in de ban gedaan en mag niet meer gebruikt worden voor personenwagen/caravans en aanhangers
Echter er zijn nog uitzonderingen waaronder motorfietsen
Maar ook daar kom je reeds zink en staal gewichten tegen
maar dat heeft zijn keerzijde
staal gaat roesten (dus doet de fabrikant er een polyester laagje op) en zink wordt bros bij lage temp en verbrokkeld op termijn.
maw lood is nog steeds een hele goede keus
hierbij kun je dus kiezen uit spaaklood en plaklood
Maar je hebt niet altijd plaats voor plaklood
ook de hoeveelheid is belangrijk voor de keuze welk type je wilt gebruiken
nu kun je op het wiel allerlei produktjes smeren om corrosie tegen te gaan (meer vertragen)
Het moet wel kunnen op drogen dus ingesloten vocht geeft zo niet meer kans op schade
neem een goed kwalitatief wiel en je hebt er jaren plezier van
en of dit nu morad, excel of een baerh is