Auteur Topic: Knipperlicht relais  (gelezen 1547 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ineke

Knipperlicht relais
« Gepost op: 14 oktober 2018, 13:31 »
Hallo,
Heb mijn achterknipperlichten vervangen voor 2 kleinere led lampjes. Welk relais moet ik nu gebruiken voor een goede werking? Dus voor gewoon  achter led.
En waar zit de relais bij de ta 600 uit 94?
Bedankt alvast

Offline The Headless Horseman

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2018, 13:37 »
Het relais zit achter de neuskuip, als je die er af hebt kom je ‘m wel ergens tegen  :)

Het ori relais kan niet goed tegen verschillende wattages. Standaard hebben de knippers 4x21W, dat kan het relais goed regelen. Als je afwijkende wattages plaatst werkt het niet goed meer. Eea is op te lossen door er weerstanden bij te plaatsen, maar persoonlijk vond ik het handiger een electronisch relais te plaatsen, dan maakt het niet meer uit wat het wattage is.

Motogadget heeft een prima electronisch relais, oa hier te verkrijgen: https://www.mlmparts.com/nl/m-stop.html?utm_source=google_shopping&m=simple&gclid=EAIaIQobChMIm9CA2bKk3AIVQ7cbCh3DxAxhEAQYCyABEgIkyvD_BwE
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2018, 14:07 »
Top👍heel duidelijk. Bedankt!

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2018, 20:29 »
Ik ga kijken of deze past. (is voor combi van gewoon en led) ik weet alleen niet of deze hetzelfde is als de aansluiting bij mijn transalp. https://www.mpartz.nl/knipperlichtrelais-led-honda-kawasaki-suzuki-yamaha-2-en-3-polig-p-599

Offline The Headless Horseman

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2018, 21:39 »
Bij mijn Alpen zit het relais met gewone kabelschoentjes aangesloten (zoals je bijv ook bij de claxon ziet), dat past niet 1 op 1 op de stekker van het relais wat jij laat zien, maar het is met enige aanpassing wel aan te sluiten natuurlijk  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2018, 21:51 »
Mijn alpen hebben wel die drie-polige stekker.

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:33 »
Hoe groot is dat relais eindelijk?

Offline The Headless Horseman

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2018, 13:15 »
Het originele bedoel je? Niet heel groot, zal iets van 5x3x2cm zijn ongeveer, meestal zwart  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2018, 18:44 »
Ik ken alleen maar van die kleintjes  ::) deze is ter grote van een cdi. Zit ook de alarmlichten op.ik vraag me af of dat ding wat ik heb gezien dit ook ondersteund?

Offline The Headless Horseman

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:51 »
Ehm, doe eens een foto van dat ding Ineke!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:19 »
Had alles al weer terug geplaatst dus niet goed kunnen fotograveren.

Offline PimW

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2018, 12:06 »
Dat is niet een origineel relais.

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:11 »
Oké bedankt, dat vermoeden had ik al. Ik denk dat deze geplaatst is om de alarm lichten voor langere tijd te kunnen gebruiken, heb begrepen dat ze met wielerwedstrijden mee reden. Ik denk dat ik maar een weerstand plaats links,rechts werkt naar behoren.

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2018, 23:14 »
Ben er inmiddels achter dat na even rijden de knipperlichten wel naar behoren werken ook bij stilstaan verkeerslichten. Hoe kan dat?

Offline Brombeer

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2018, 23:32 »

Haha ik zou me die vraag ook stellen en vervolgens denken: 'niks meer an doen!'  ;D


Normaal gesproken heeft een Alp geen gevaarlichten. Als je m.b.v. het standaard relais alle vier de knippers zou laten knipperen, zou dat de helft langzamer gaan. Andersom, als een knipperlampje kapot is, gaat dat de ander 2x zo snel knipperen.

Het relais is gekozen om steeds 2 lampen van 21W te laten knipperen in een bepaald ritme. Als je dat wattage veranderd, veranderd ook het ritme.

Dat knipperkastje wat jij laat zien is niet standaard. Ongetwijfeld een slim kastje dat, ongeacht het wattage (2 of 4 lampen), toch het juiste ritme kiest?

In dat licht bezien klopt dus wel dat hij het met led ook gewoon doet....?  ::)


Kun je misschien merk/type/serienummer van je kastje hier posten? Best wel interesting oplossing....





« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2018, 23:36 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2018, 23:54 »
Haha ja dat was ook mijn gedachte,.... Niets meer aan doen😊. Mischien iets met de dynamo van doen? Affin ik ben blij dat het werkt. Als ik de kappen weer loshaal deze winter zal ik zeker even een foto maken en de gegevens hier plaatsen.

Offline Brombeer

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2018, 01:06 »

Ineke,

Het kan makkelijker: je hebt de originele foto die je hierboven hebt geplaatst.

Het forum re-sized de foto's automagisch naar 800x600 pixdinges. Als ik ga hier zitten inzoomen dan wordt het onduidelijk, maar het staat er weldegelijk op!


Zou jij die foto van je willen bekijken en posten wat daar allemaal op staat..... ?  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ineke

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2018, 20:13 »
Klopt heb het kunnen vinden. Alleen is het merk niet meer op de markt krijg ik de indruk.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ej-electronics.nl/frm/2pr.htm&ved=2ahUKEwjWl7bBj5jeAh
XG2qQKHXxpAbAQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw3r_wJjhK3pU99fFa6EAMZa

Pfs-al electronics veiligheid voor motorrijders alarmlichten. 👍
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2018, 20:16 door Ineke »

Offline EDxrv

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2018, 22:20 »
Als je er weerstanden tussen zet, dan moet je die parallel zetten, om er meer stroom door te laten gaan. Zeker niet in serie (achter elkaar).

Offline alain

Re: Knipperlicht relais
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2018, 06:22 »
Je kan als weerstand een lampje gebruiken.
PD06(1994) - PD06(1993)