Auteur Topic: stuurrubbers  (gelezen 850 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline scrambler

stuurrubbers
« Gepost op: 15 oktober 2018, 08:47 »
De laatste tijd stuurt mijn TA  (PD10) niet meer zo strak : de rubberen demping geeft wat veel mee. Logisch na 21 jaar trouwe dienst denk ik.Kunnen die rubbers vervangen worden door iets anders en volledig vast gezet worden? De extra trillingen neem ik er wel bij. Wie heeft hier ervaring mee?

Offline Oldtimer

Re: stuurrubbers
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:04 »
Deze dempers zitten ingegoten dus kun je niet los vervangen.
Nieuwe stuurhouders is de oplossing dan.
Maar ken het verschijnsel niet. Heb je deze wel goed aangedraaid aan de onderkant. Iets beweging moet er gewoon in zitten
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: stuurrubbers
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:34 »
Ik heb ze eruit gesloopt en vervangen voor gedraaide aluminium bussen. Stuurt gewoon veel direkter, zelfs als die dingen nog goed zijn.
Foam grips lossen eventuele problemen met trillingen grotendeels op.

Maar het is niet zo eenvouding die krengen uit de kroonplaat te halen. Je kunt proberen of je met grote carosserie ringen aan boven en onderkant uit de voeten komt, als je die tegen de kroonplaat trekt overbrug je de rubbers in feite ook.

Alternatief kan zijn een kroonplaat van een XR, die zijn uitgevoerd geweest met vaste stuurstroppen. Maar moet je even kijken hoe dat dan precies zit met de dikte van je vorkpoten, contactslot etc.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 09:58 door PimW »

Offline scrambler

Re: stuurrubbers
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:52 »
@oldtimer : de moeren aan de onderkant kan ik niet meer verder aandraaien. zit waarschijnlijk niets anders op dan nieuwe te steken
of de oplossing van Pim te bekijken. Bedankt in ieder geval!

Offline robgoesdakar

Re: stuurrubbers
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:15 »
Jaren geleden in Marokko een mede reiziger met een dominator gehad waar het stuur gewoon heen en weer te bewegen was omdat de rubbers compleet versleten waren.
Een lokale 'mechanicer' heeft de boel uit elkaar gehaald en vervangen voor teflon gedraaide bussen.
Jaren later kreeg ik diezelfde motor toevallig bij mij op de zaak binnen, en die bussen zaten er nog steeds in :D
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: stuurrubbers
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:30 »

De oplossing van Pim werkt maar ten dele,

Ik heb het zelf ook jaren zo gedaan. Het werkt prima, maar bij een valpartij verschuiven de ringen en moet je de boel lossen, op zijn plek zetten en weer vastzetten.

Na meerdere valpartijen zijn de ringen uitgelubberd en doen ze hun werk niet meer.


Je kunt ook simpel een andere kroonplaat zoeken. Wat ook wel wordt gedaan is de voorvork en kroonplaat/t-stuk van een XR600 overbouwen. Die hebben bomvaste meegegoten stuurklemmen, dikkere dus minder flexi binnenpoten en ze zijn langer dus meer grondspeling.

Dat laatste is wel een flinke ingreep, maar niet moeilijk.


Brom

 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: stuurrubbers
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:01 »
Maar TA poten zijn toch 41mm en die van XR 43mm?
Varadero SD02  2004

Offline Jan F.

Re: stuurrubbers
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:43 »
Ligt aan het bouwjaar. Ik heb nog twee poten van 39mm die ook uit een xr600 komen.

Groet, Jan

Offline alain

Re: stuurrubbers
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:06 »
Ik heb een oplossing toegepast die reeds 52000 km probleemloos meegaat:

grote rondellen boven en onder de kroonplaat, en het stuur zit muurvast.

Inderdaad lichte vibraties, maar ik heb er alvast helemaal geen last van.

Een heel eenvoudige oplossing, maar toch een prutswerkje om de juiste rondellen te vinden en dan te plaatsen. Ik heb er nog enkele liggen en zoek de maat nog eens op.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 21:17 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline scrambler

Re: stuurrubbers
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:27 »
Dan probeer ik dat eens..bedankt voor de tips.