Auteur Topic: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor  (gelezen 1177 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc-f

Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Gepost op: 22 oktober 2018, 08:15 »
Heren,

Ik heb afgelopen week een nieuwe uitlaat gemonteerd op de AT. Als ik het gas dichtdraai en op de motor afrem dan komen er af en toe vrij luide knallen uit. Dit was ook met de originele uitlaat, maar die waren een stuk zachter.

Bij de vorige eigenaar is afgelopen zomer de carburateur ultrasoon gereinigd. Wellicht dat deze niet goed afgesteld staat. Ik wil dit nog even bekijken.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Marc
1995 Africa Twin RD07

Offline PimW

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2018, 10:33 »
De uitlaat trekt wellicht lucht naar binnen aan de connectie tussen demper en bochten. Zit dat met een nieuwe pakking gemonteerd?

Offline voorstad

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:04 »
De uitlaat trekt wellicht lucht naar binnen aan de connectie tussen demper en bochten. Zit dat met een nieuwe pakking gemonteerd?
Ik heb ook zo'n uitlaat (Huzar) waar met twee veren de demper aan de pijp getrokken wordt, maar het lekt er toch tussendoor (duidelijk te zien aan de zwarte sporen). Zou je daar dan toch ook iets van afdichting tussen moeten stoppen? En wat dan?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline PimW

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:17 »
Kun je met uitlaat pasta monteren.

Offline Trigger

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:38 »
Ik heb het ook, en inderdaad door valse lucht die de einddemper ingetrokken word (bij mij zowel bij de (verrotte) bocht alswel via de slip-on connectie). Aangezien bij een carburateurmotor toch geen winst op verbruik te behalen is door op de motor af te remmen kun je ook gewoon de koppeling intrekken om het ploffen te voorkomen. Althans, dat is wat ik doe als er C:-) voorbij komt >:D.
Transalp XL600V

Offline voorstad

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:48 »
Kun je met uitlaat pasta monteren.
En wat is dan nog het nut van die veren?  ??? Dan zou ik een uitlaatklem verwachten.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline PimW

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:56 »
Dat is een ontwerpkeuze. Kan beter omgaan met het uitzetten en krimpen van de uitlaat en voorkomt spanningen.

Maar het ziet er ook gaaf uit  8)

Offline Brombeer

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2018, 17:56 »

Het is heel simpel: de originele uitlaat dempt erg goed, dus ook de knallen.

De Huzar is opener en luider want minder gedempt, dus zo ook de knallen.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2018, 18:20 »
Leuk.....ik had het bij de Transalp ook na het monteren van een aftermarkt demper.
Bij de aansluiting op de pijp trok deze een beetje valse lucht. Ik vond het heerlijk en heb het altijd zo gelaten... :P
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Hans Schaap

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2018, 21:03 »
Om de verbinding bij de slip-on demper enigzins flexibel te houden kun je ook siliconenkit als afdichtingsmateriaal gebruiken.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Knallen uit uitlaat RD07 bij afremmen motor
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2018, 21:55 »

Als het goed is, kun je bij een slip-on ook het verloop krijgen. Die hoort bij die specifieke demper en past aan de ene kant op de demper en het andere eind moet je dan aanpassen (lassen) op jouw specifieke collector.


Ik heb zelf een Laser Produro RX slip-on op mijn AT. Dus ook met die veren. Maar, ik heb de adaptor erbij en die pasvorm is licht conisch rond en dat sluit hermetisch af. Terwijl je hem er zó afplukt.


Een slip-on moet geen pasta tussen hoeven. Dat is juist de grap van slip-on.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin