Auteur Topic: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??  (gelezen 1403 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vince

Hoe weet ik of deze nog goed is en kan ik deze reviseren door nieuwe veer iemand ?

Offline Waffie

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2018, 18:31 »
de spanner vormt samen met de aandrijving een eenheid
de slijtage kun je slechts in gemonteerde toestand zien  na verwijdering van het kleppen deksel.

reviseren is niet aan te bevelen omdat de ketting en ook  geleider slijt en zelden de veer
 Vervanging van de geleider en ketting  als eenheid is aan te bevelen
 voor  ongeveer € 170 euri per cylinder heb je het opgelost
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 15:53 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Vince

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2018, 23:44 »
Heb gemeten en de ene zit op 6mm en de andere op 8mm motor wat moet ik nu doen motor heeft maar 53xxxkm gelopen

Offline Oldtimer

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2018, 10:04 »
ZOALS WAFFIE AL ZEGT.

VERVANGEN
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jeroen

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2018, 10:21 »
SCHREEUW NIET ZO!!!

Hallo Vince, zoals al eerder aangegeven: als je de boel toch al open hebt liggen en nog langer met je motor wilt doen is vervangen de beste oplossing. Wellicht kan je nog kijken wat de dikte van een nieuwe geleider is en dan de afweging maken of je deze set weer monteert of vervangt, dat is aan jou.

Maar, het advies van Waffie is iets waar ik niet aan durf te twijfelen.

Succes met je keuze, ik sluit dit topic.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Jeroen

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2018, 10:54 »
op verzoek TS slot verwijderd
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Vince

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2018, 11:37 »
Weet iemand hoe ik de timing juist zet van de Nokkenas en krukas ter controle want denk dat de ketting 1 tand versprongen is en passen de spanners en ketting van een 1993 motor in een motor van 1988 Iemand ervaring hier in ?

Offline Brombeer

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2018, 11:54 »

Zie bijlage.

Je moet het als twee ééncilinders zien. Dus je zet de krukas op tijd alleen voor de betreffende cilinder en voor die cilinder zet je de merktekens op de nokkenas tandwielen op tijd.

Bedenk dat als je aan de krukas draait, beide distributiekettingen rondgaan dus je zal degene waar je niet aan werkt een beetje moeten helpen om niet vast te lopen rond het krukas tandwiel.


Het is verder niet moeilijk, gewoon goed opletten wat je doet.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floris

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2018, 12:04 »
ter aanvulling ...
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Waffie

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2018, 16:34 »
wat een vragen !

de 87/88 modellen maken gebruik van een rollenketting en de latere modellen maken gebruik van een duplex ketting

uitwisselen is niet mogelijk.

een tandje verspringen gebeurt zelden zonder schade.
tijdens montage blijken de ijk streepjes niet altijd recht met de cylinderkop te staan
echter als de spanner er tegen aan gaat drukken komt vaak alles goed.

het op tijd zetten  van de kleppen trein  is niet echt moeilijk maar ik wijs je erop dat je 2 mogelijkheden hebt waarvan er maar 1 gaat werken
Iedere bougie vonkt namelijk 2 maal terwijl de zuiger maar 1 x in de juiste positie staat (met alle kleppen dicht)
het kleppen bedienings diagram in krukas graden is dan veel duidelijker

even voor mijn beeld,,wat is precies jou probleem en wat wil je aanpakken

de spanners vernieuwen en of de kettingen en dan weer op tijd zetten

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Vince

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2018, 17:12 »
Dus het probleem is eigenlijk ik heb deze motor 3 weken geleden gekocht met herrie in de motor dit was dus de ketting van de oliepomp die tegen het Carter aanliep dus zo gezegd zo gedaan ketting onvindbaar nieuw ook cmsnl dus ik heb een occasie motor gekocht die zonder olie had gelopen maar 20xxxkm motor 1993 dus heb ik hier uit het nieuwe type ketting en tandwielen van gebruik past prima vertanding was hetzelfde dus dat probleem was van de baan maar ik merkte dat de distributie ketting zeer los hing op zijn dood punt extreem los en dus ook gerammel waarschijnlijk even de kleppendeksels losgehaald hierbij zie ik dat de spanners over hun limieten zitten de ene 6mm de andere 8mm dus nu was mijn plan voor deze te verwisselen met die van dat ander blok de de ketting geleider laat ik zitten ga niet heel de koppen demonteren blokje zit nog in het frame de distributiespanner en ketting zijn hetzelfde enkel dunner maar neem de tandwielen van de nok etc erbij daarom dat ik graag wist hoe ik de nok en krukas moest juist zetten voor dit te doen alvast bedankt ik zou graag veel foto's en filmpjes posten maar het lukt maar niet

Offline Vince

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:53 »
En wat is het verschil dan tussen een rolleketting en een duplex en waarom zou deze niet passen als ik tandwielen van nok en krukas mee vervang incl de spanners ? Deze ketting is toch moderner dus sterker lijkt mij ? Zoals de ketting van de oliepomp deze paste prima ook na vervangen van de tandwielen

Offline Brombeer

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:12 »

Nee dat kan niet.

Aan de krukas zou je dat dan ook moeten omwisselen. Maar de tanden voor de distributieketting vormen een geheel met de krukas.


Ik denk dat Waffie bedoelt Duplex (rollen) en morse (plaatjes) kettingen.

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 20:15 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Vince

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2018, 05:56 »
Is aan de krukas ook gewisseld de tandwielen ketting past en evenveel tanden ik ga het vandaag proberen ik hou jullie op de hoogte alvast bedankt voor de punten 😁

Offline Waffie

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2018, 02:00 »
 8) ik heb me inderdaad onjuist uitgedrukt waarvoor dank aan brombeer
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2018, 11:09 »

Ik kan me vergissen, maar,

De voorste cilinder heeft de distributie aan de linkerkant (achter vliegwiel) en de achterste cilinder heeft die aan de rechterkant (dat wisselbare tandwiel).

Maar, de tanden voor de distributie van de voorste cilinder zitten bewerkt als één geheel op de krukas.


Er staat me iets bij dat bij een XR600 oud type/ nieuw type w.b. tanden het niet uitmaakt of je rollen of plaatjesketting gebruikt, maar dat moet je voor een TA anders even uitzoeken.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2018, 14:54 »
Maareh, de cilinders en zuigers van het 87/88 blok op het 93 blok zetten, is dat geen optie? Scheelt een hoop werk  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Kettingspannen en distributiespanner reviseren iemand ??
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2018, 23:01 »

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik Vince zijn verhaal niet helemaal, maar dat kan ook aan mijn leesstijl liggen, natuurlijk.

In eerste instantie gaat het om de kettingspanners, daarna over hoe de distributie daarna weer op tijd te zetten en ineens moeten de kettingen en tandwielen mee over.

Honda heeft de verschillende onderdelen zodanig bij elkaar bedacht dat het allemaal werkt. In latere jaren zijn vaak -om welke reden dan ook- daarin wijzigingen aangebracht. Van morse (plaatjes-)kettingen is bekend dat ze probleemlozer zijn dan rollenkettingen. Als Honda die dan vervangt in een later type, is het goed mogelijk dat bijvoorbeeld de tandwielen en de kettingspanners verplicht mee veranderen.

Ik heb wel eens van 3 verschillende typen XR600-onderdelen een nog steeds goed werkend blok getoverd. Maar als je dan besluit af te wijken van wat de fabrikant in een specifiek geval voorschrijft, moet je ook wel goed je huiswerk gaan doen. Met een vraag op een forum kom je er dan niet, omdat we allemaal niet de wijsheid in pacht hebben.


Maar, alles komt goed. Zoals altijd.  :)


Brom




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin