Het ligt een beetje ook aan wat je met de motor wil. Welke termijn in gedachte, bedoel ik. Is het een tussendoortje, heb je even belangrijker dingen te doen met je uitgaven, of weet je al dat het sowieso een 'blijvertje' is?
Ik ben zelf, na ruim 15 jaar omzwervingen met aftermarket schijven om budgettaire redenen, een paar maanden geleden terug gegaan naar originele schijven en blokken. Omdat in mijn herinnering, van toen de motor nieuw was, dit veruit het beste had gewerkt.
Een schijf van 50 euro remt prima. En een blok van 20 euro ook. Absoluut. Maar, het remt ook maar voor 70 euro. En als je wijs bent en gehoorbescherming draagt, hoor je het piepen en kraken gelukkig ook niet. Daarnaast, als je niet beter weet, zal EBC verder ook prima zijn. Want je went ook aan dingen en pas je je gedrag eraan aan. En daarmee wordt het ook veilig.
Tot je met originele Honda schijven en blokken hebt geremd. Dan ken je het verschil. Mij kostte het rondom 600 euro. Dat is echt geen grap, als ik er op die manier aan terug denk. Maar elke keer als ik de rem aanraak wordt ik helemaal blij.
Gas geven is gaaf. Remmen kan zeker zo leuk zijn!
Brom