Auteur Topic: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's  (gelezen 12961 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GS Allroad

Hallo allemaal.

Volgend jaar ben ik van plan om een nieuwe motor aanteschaffen,ik ga dan voor de Transalp xl700v.

Maar wat is eigenlijk de beste motor(ieder zijn eigen mening)maar mijn mening gaat uit naar de transalp xl600v, xl700v en de bmw gs 1200.De laatste vind ik alleen net iets te duur,vooral in onderhoud.

Ben benieuwd naar de reactie's


Grt.
Stephan
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 20:18 door xl600v stephan »
BMW R 1100 GS  1996

Offline Geart

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2009, 21:28 »
Het lijkt wel een IQ testje: welke hoort in het rijtje niet thuis?
A. TA 600
B. TA 700
C. BMW 1200


Groetnis út Grou!

Offline GS Allroad

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2009, 22:54 »
Dat is omdat de gs wel aanspreekt bij een aantal leden.(een motor voor erbij).

Ik persoonlijk vind de gs 1150 en de 1200 wel leuk,maar ik zou voor geen goud mijn alp ervoor weg willen doen.

De alp die ik nu heb gaat dan naar mijn vader die dan ook lid wil worden van de club.

Mijn volgende motor wordt toch weer een transalp :)

BMW R 1100 GS  1996

Offline Gijs

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2009, 10:34 »
Een GS voor erbij?

Offline GS Allroad

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2009, 16:49 »
ja,waarom niet ??? ;D
BMW R 1100 GS  1996

Offline GS Allroad

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2009, 20:17 »
De xlv 750 R is niet echt populair :-\

Maar het is wel de enige motor binnen de transalp club met cardan aandrijving.

Maarja misschien dat honda in de toekomst wel aankomt met een cardan aangedreven transalp,twin of varadero.

grt.
Stephan.
BMW R 1100 GS  1996

Offline Two Plugs

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2009, 20:31 »
Jawel hoor,... Zie poll...  ;D (XLV).

Vraag is wel een beetje subjectief... ;)

Een BMW rijder zal BMW kiezen omdat hij/zij happy is met hoge onderhoudskosten, olie verbruik, etc.

Een Varaderorijder zal de Varadero kiezen vanwege het uitmuntende comfort

Een Transalprijder zal de Transalp kiezen vanwege de multifunctionele inzet mogelijkheden

Een Africatwinrijder zal de Twin kiezen vanwege de spreekwoordelijke onverwoestbaarheid van deze fiets...

Een XLV rijder kiest de XLV omdat 'ie wars is van alles wat populair is...  ;D

...en afgezien van de matige technische betrouwbaarheid (waardoor 'ie er 'voor er bij' een Varadero rijdt) het toch een heel aardige fiets is!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

trx

  • Gast
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2009, 12:08 »
En een KTM adventure ?
Dat is nu wel eentje die in dit rijtje thuishoort  ;).

Velen stappen over van AT naar KTM, incl mezelf. Ik was nog zeer tevreden van mijn AT maar mijn duo vond het maar nix en heeft me overtuigd van een KTM adv. te kopen.

Is de KTM beter dan de adv ? Objectief gezien wel, meer pk, meer koppel, strakkere (volledig instelbare) vering, betere remmen, beter zadel, .... Maar daardoor wordt het een andere motorfiets, duurder, mss wel minder karakter, niet meer hetzelfde opstapgehalte van AT of TA...
En het prijsverschil natuurlijk, voor 1 KTM adv heb je 2 AT's.
En de looks van de AT vind ik ook beter dan de KTM, minder afgeborsteld, straalt iets meer echt avontuur uit  ;D.

Of dan kan je mss ook wel een Yamaha TDM900 overwegen, niet gekend, weinig populair maar zeer goeie en betrouwbare motorfiets met lage onderhoudskost  ;).

Offline Two Plugs

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2009, 11:56 »
Zie ook het draadje elders... en de gescande artikelen uit MCN...  :D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline NiCoAT

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2009, 14:30 »
Hallo allemaal.

Volgend jaar ben ik van plan om een nieuwe motor aanteschaffen,ik ga dan voor de Transalp xl700v.

Maar wat is eigenlijk de beste motor(ieder zijn eigen mening)maar mijn mening gaat uit naar de transalp xl600v, xl700v en de bmw gs 1200.De laatste vind ik alleen net iets te duur,vooral in onderhoud.

Ben benieuwd naar de reactie's


Grt.
Stephan


Ha Stephan,
waarom komt KTM niet in je rijtje voor?
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2009, 13:48 »
Zelf rij ik Transalp. De africa Twin zou ik beoordelen als beste motor, maar voor mij is een twin net iets te groot/hoog. Ben maar klein van stuk, 1.70m en dan is een transalp toch meer mijn maat.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline mrpink

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2009, 16:39 »
En zijn er geen liefhebbers van de Triumph Tiger (900)? Lijkt mij een leuke motor.

Erik

  • Gast
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2009, 17:17 »
En zijn er geen liefhebbers van de Triumph Tiger (900)? Lijkt mij een leuke motor.

Ja, m'n vader heeft er één uit 2000. Hele fijne fiets, supersoepel blok met voldoende vermogen en als 955 (>2001) zát vermogen 105 pk.
Zeer degelijk gebouwd wat ook wel terugkomt in het gewicht. Hij is zwaarder dan ie er uit ziet.
Zuinig (1:19 is vrij makkelijk te halen), vering vind ik te soepel gedempt maar niet slecht.
Beetje topzwaar door de 24 litertank die vrij hoog gemonteerd zit.
Zeer betrouwbaar, eigenlijk hebben ze geen specifieke problemen.
Minder gevoelig voor corrosie door hoogwaardigere materialen, daar kan Honda nog een enorme punt aan zuigen  ::)

Waarom zie je ze dan zo weinig? Waarschijnlijk door het "originele" uiterlijk en de mindere windbescherming. En misschien ook het "Wat de Ollander niet kent dat rijdt ie niet" syndroom  :-\
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 17:20 door Erik »

Offline mrpink

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2009, 18:41 »
Vind het wel wat, zo'n tiger. Is ook weer eens wat anders...  ;D

Volgens mij net zo zwaar als een at. Las een keer in een advertentie dat een Tiger een AT is met een extra cilinder.

Erik

  • Gast
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2009, 21:56 »
En Tiger is een stukje zwaarder dan een AT, scheelt zo uit m'n hoofd een kilo of 15 maar het voelt als meer, zeker wanneer de tank vol is. In dat geval volet een varadero minder topzwaar aan terwijl deze weer wat zwaarder is dan de Tiger.

Het blok is niet te vergelijken met dat van een AT (of Varadero). Een Tiger begint serieus te trekken vanaf 1500 rpm tot 9500.

Offline Gijs

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2009, 14:03 »
Ik vind de triumph ook mooi. Maar de 1150 GS vind ik mooier, vind hem ook wat mooier dan de AT misschien, maar die vind ik zo lekker rijden dat ik hem nog lang niet inruil. En natuurlijk, KTM, mooooooi. Ach het gras bij de bu....
 ;D

Offline Peter M

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2010, 00:03 »
Heb met de gedachte gespeelt een 1200GS te kopen. Proefrit gedaan en het rijd heerlijk. Had niet verwacht dat de GS makkelijker stuurt dan de XL700.
 
Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de alp voldoende is voor mij.
En natuurlijk de rekensom:  1 x 1200GS =  2 x Alp nieuwprijs
 
Zou wel nog wel eens een uitgebreide proefrit willen doen op een Ducati Multistrada 1200 s (= 3 x Alp  ::) )

Offline Waffie

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2010, 00:33 »
 
ieder zijn smaak, echter

als ik kijk naar enkel de club motoren moet ik jammerlijk genoeg toch vast stellen dat de  XL 600 V van na 1994  maar vooral de XL 650 V de minste zorgen geven.

ondanks dat de meeste  een voorkeur hebben voor een africa twin  heeft ze technisch gezien een lagere betrouwbaarheid.
 vooral de spanningsregelaar en de brandstofpomp zijn hier debet aan.


als we dan ook nog rekening houden hoe ze presteren op de standaard setting (dus zonder al die noodzakelijke verbeteringen )  doet de xl 650 het eigenlijk heel goed
van de xl 700 zijn er nog te weinig om mij een beeld kunnen geven maar ook hier zie je weer verbeteringen tov van de  XL 650 V
echter  bij de 700 uitvoeringen komen toch wel wat schoonheids foutjes  naar boven drijven.
Ik hoop dat dit dus nog aanloop problemen zijn

De varadero is een apart verhaal maar ook hier weer de brandstofpomp.
daarbij  zijn de carb versies dorstige kerels maar presteren eigenlijk motorisch wel het beste.
echter ga je voor ruimte dan is een varadero  zonder meer een 3 zits bank



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Lars81

  • Gast
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2010, 09:02 »
Of dan kan je mss ook wel een Yamaha TDM900 overwegen, niet gekend, weinig populair maar zeer goeie en betrouwbare motorfiets met lage onderhoudskost  ;).

Mijn vorige fiets was een tdm850. Het was inderdaad een leuke stuurfiets waar ik met veel plezier op gereden heb, maar kwa betrouwbaarheid heeft yamaha het een beetje bij mij verbruid. Na 3 dagen eigenaar te zijn was er zonder aanleiding of aanwijzing een van de drijfstangen afgescheurd en heeft het blok een beetje kapot geslagen.. En dan pas krijg je te horen dat ze daar wel vaker last van hadden rond de 40d km. Nou toch alles maar laten maken, zo goed als nieuw blok eronder. En een dikke 30d km later houd een van de oliepompen er mee op. Weer het blok in de soep. Dus geen 2 cilinder yamaha's meer voor mij voorlopig.

Offline chaos

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2010, 09:19 »
een gs vind ik verschrikkelijk rijden bij het remmen, een motor moet van mij duiken en dat doet ie niet, ik kan daar niet aan wennen.

de africa twin heb ik niet dus kan ik niet veel over zeggen.
de xlv is een echte collectors item dus voor dagelijks gebruik, zou ik afraden, je hebt weinig wind- en regen-bescherming.
de alp (600) is een geweldige fiets. gewoon zijn onderhoud en je komt er gewoon erg ver mee. uit ervaring weet ik dat de grijse 600 blokken rond de 140.000km wat olie gaan verbruiken (klepseals en zuigerveren), vervangen en je kan weer enorm veel kilometers rijden. de alp is uitermate geschikt voor stads verkeer en file rijden.
de varadero is een alp alleen wat zwaarder, meer vermogen en remt beter dan de alp 600, daardoor beter geschikt voor langere afstanden. betrouwbaarheid van de varadero weet ik nog niet omdat ik m pas een half jaar heb. (15.000km) de onderdelen van een varadero in vergelijk met een alp zijn wel duurder.

Offline robgoesdakar

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2010, 09:33 »
Tja,
inmiddels heb ik er sinds 2005 toch al een paar gereden :
600 alp (1997). Reed echt prima. Met een eenvoudige aanpassing aan de voorvering zelfs super. Geen centje pijn mee gehad anders dan een kapotte accu. Zo'n kleine 60.000 km meer gereden.
GS1200 Adventure. Beest van een motor, en ondanks zijn lompe gewicht een eenvoudige stuurfiets. Deze heb ik maar een jaartje kunnen rijden, maar in die 22.000 km geen problemen gehad. Alleen de standaard remblokken achter waren na 4.000 km compleet versleten.
Africa Twin (heb er momenteel zelfs 2). Wordt met name gebruikt voor offroad, en is daarop natuurlijk ook (enigsinds  :angel: ) aangepast. Dus waarschijnlijk niet te vergelijken met de standaard twins. Toch voelt deze beter dan de oude alp. Maar zoals gezegd. Spanningsregelaars gaan toch nog wel eens stuk. Branstofpomp was bij mij al preventief vervangen door een vacuumpomp.
700 alp (2008). Inmiddels dus ook alweer bijna 60.000 km op de teller staan. Behalve roest vorming en een lekker radiateur (montage issue van honda welke ze (nog) niet willen toegeven !) eigenlijk geen enkel probleem mee gehad tot nu toe. Stuurt op de weg vele malen beter dan de alp (of mijn twins), maar is erg gevoelgig voor hobbels. Dus gaat er binnenkort toch echt iets aan de vering gedaan worden om het op de weg iets comfortabeler te maken.

Dan heb ik nog ooit een proefrit op de varadero gemaakt. Stuurt en rijdt als een alp, maar dan met veeeeeel meeeeeer vermogen.

De BMW zou ik zo weer in de tuin willen zetten ware het niet dat er een echt bizar prijskaartje aan hangt. Maar dat zal ook wel inherrent zijn aan zijn prestaties.

Een keuze is heel persoonlijk. Ik verwacht dat als je de BMW naast de Varadero zet dat kwa rijden de BMW er beter uit komt. Maar daar hangt dan ook een echt prijskaartje aan (alhoewel de varadero ook niet goedkoop genoemd kan worden). Als geld belangrijk is, dan is de aanschafwaarde eigenlijk het minst interessant. Je zult moeten gaan uitrekenen wat een motor kost over een periode van 4 jaar. Dus, verbruik, onderhoud, en afschrijving.  Ik heb helaas geen gegevens van de BMW, maar mijn huidige 700 alp wordt exact bijgehouden (staat op de zaak).

Met 57.000 km op de teller, aanschafprijs 9755, onderhoudsuitgaven 4154, en brandstof kosten 3846+aantal waar ik geen bonnetje van heb (buitenland e.d.). Heb ik momenteel dus zo'n 17755 euro in/aan/op de motor zitten. Dat komt neer op 0,31 euro per kilometer.
Moet dan eigenlijk nog vanaf wat ik voor de motor terug krijg als ik deze nu verkoop.....
Ow, verbruik heb ik ook uitgerekend en komt op 1:18,7  Dat was, zeker het eerste jaar net 1:18, maar na een jaar begon hij zuiniger te rijden. Het verbruik is met name hoog bij veel stoppen/wegrijden en uiterst langzaam rijden. (In een enkelbaans file waar inhalen niet mogelijk is)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:22 »
Dit is gewoon slowchat.

Appels met peren vergelijken. De BMW en KTM hebben 20 jaar jongere techniek EN design.

Maar als je Alp en Twin gaat vergelijken met de concurentie van 20 jaar geleden, heb je het over de (super)Tenere en de DR Big.

(de SuperTenere is, dacht ik, de betere fiets als Allroad....)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Aad

  • Gast
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2010, 13:05 »
Lastige keuze  :-\
Na een Africa Twin, een Varadero (carb), een 1150GS , een 1150GS Adventure en nu weer op een Varadero (injectie), hebben ze allemaal hun kwaliteiten.

Je zou ze eigenlijk allemaal in de blender moeten gooien en dan heb je de perfecte fiets denk ik. Als ik eerlijk ben reden de BMW's wel goed, mijn vrouw is echter weer blij met het zitcomfort van de Varadero.
Ach, en als ik maar weer kan motorrijden ben ik happy genoeg  ;)

Soepkip

  • Gast
Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #23 Gepost op: 12 september 2010, 00:46 »
Ik overweeg regelmatig om iets zwaarders aan te schaffen dan mijn 93 PD06.
1150\1200GS, Varadero, AT, maar na elke rit op mijn alp besef ik dat ik niet meer nodig heb.
Lage kosten, makkelijke techniek, handelbaar en vooral een hoop lol.

Offline xrvtuur

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2010, 13:01 »
Dit is gewoon slowchat.

Appels met peren vergelijken. De BMW en KTM hebben 20 jaar jongere techniek EN design.

Maar als je Alp en Twin gaat vergelijken met de concurentie van 20 jaar geleden, heb je het over de (super)Tenere en de DR Big.

(de SuperTenere is, dacht ik, de betere fiets als Allroad....)

b*w heeft die snavel op de gs toch maar mooi gejat van de DR BIG, over design gesproken...
Ik heb een paar jaar met een DR 800 en een Super Tenere gereden, allebei leuk maar de AT vind ik toch het beste.
Varadero SD02  2004

Offline Iklastig

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #25 Gepost op: 27 september 2010, 20:31 »
b*w heeft die snavel op de gs toch maar mooi gejat van de DR BIG, over design gesproken...
Ik heb een paar jaar met een DR 800 en een Super Tenere gereden, allebei leuk maar de AT vind ik toch het beste.

en dan is die AT nog de mooiste van de 3 ook nog eens.  8)

Offline Brombeer

Re: Beste motor Transalp,Africa twin,Varadero,xlv of Bmw gs serie's
« Reactie #26 Gepost op: 27 september 2010, 20:39 »

Motoport Echt was ik zaterdag even, en die heeft een hele stoot nieuwe Super Tenere's staan. Oók wel hele vette bakken hoor.. poeh!


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin