Auteur Topic: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer  (gelezen 950 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Burner

TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Gepost op: 29 oktober 2018, 15:46 »
Hallo,

Ik heb een probleem dat zich alleen voordoet bij mist, regen en een nat wegdek:

- Zodra ik gas geef hapert de motor en valt stil of schiet opeens omhoog in toeren. De mate waarin varieert.
- Starten en stationair draaien is nooit een probleem, pas als ik gas geef gaat het mis: de motor hapert en ploft en er komt veel rook uit de uitlaat, of stopt er helemaal mee.
- Tijdens een droge zonnige dag (zoals deze hele zomer) is er echt helemaal niets van te merken, ik heb snelwegritten, lokale ritten en offroad gereden zonder probleem.
- Het probleem deed zich voor nadat de koppelingsplaten zijn vervangen en er breedstralers zijn opgezet door de garage (dwz dat de motor is open geweest en er aan de bedrading is gezeten).

Voorlopige conclusies:

- Benzinetoevoer en luchttoevoer is prima (1/2 uur 140 rijden in droog weer gaat goed en zelfs bij nat weer, als ik maar toeren kan houden)
- Vonk komt niet op het juiste moment bij vochtig weer zodra ik gas geef, hoe hoger het toerental hoe minder last ik van het probleem heb, als ik maar door de "dode zone" heen kom tussen stationair en gasgeven.
- Vocht/condens veroorzaakt het probleem
- Het probleem zit niet in de motor zelf, want die wordt warm genoeg om waterdamp te doen verdwijnen.
- Voor alle zekerheid ga ik dit weekeinde proberen om de lampen af te koppelen en controleren of de CDI-aansluiting goed contact maakt, om uit te sluiten dat die storing veroorzaken. De toerenteller gaat de laatste tijd ook pas na een minuutje werken...

Mijn vraag gaat dus alleen over hoe de timing van de vonk beïnvloed kan worden door vocht (resonantie met de spoel van een relais bijvoorbeeld?).
Hopelijk heeft iemand een idee?  ::)
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2018, 15:51 door Burner »

Offline len_tour

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2018, 16:00 »
De onsteking begint bij een opnemer/sensor in het blok. Die stuurt een puls naar de cdi. De cdi stuurt stroom naar de bobine>vonk. Verder zitten er allerlei schakelaars die de puls van de cdi naar de bobine kunnen onderbreken. De killswitch en de zijstandaard-koppeling-neutraal combinatie. Verder zit er niks wat de timing beinvloed, dat doet de cdi.

Opties: kabelboom die sluiting maakt of toch vocht wat de carb inkomt of een te arm mengsel. Bij warm weer is dat geen punt maar bij kouder weer soms wel. Onder het rijden een klein beetje choke zou duidelijkheid kunnen geven over het mengsel.

Maar uiteraard komen er nog meer antwoorden...
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2018, 16:27 »
Hoe concludeer je dat er een probleem is met de timing van het vonkenspel?

Feit dat je toerenteller het niet doet geeft aan dat er een probleem is bij de CDI, daar komt het signaal voor de toerenteller namelijk vandaan.
Nu kan de CDI stukkend zijn maar omdat bij jou de problemen zich voordoen bij nat weer zou ik eens goed alle startonderbrekers nalopen en eventueel tijdelijk overbruggen.

Die voorzien de CDI van een benodigde massa verbinding.

Mijn gevoel zegt begin eens bij die van de zijstandaard.

Offline Burner

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:36 »
Dag PimW en len_tour,

Da's alvast een snelle reactie van jullie!

De voorlopige conclusie dat het aan de vonkendoos ligt is gebaseerd op het feit dat hoe hoger het toerental, hoe minder problemen ik heb. Een te vroege vonk maakt minder uit bij hoger toerental. Verder is de carb gereviseerd en dat maakte niets uit. En dus ook omdat hard rijden het minste problemen geeft  ;)

Het probleempje met de toerenteller is pas enkele weken zo, dus als het een aanwijzing is, weet ik dat ik ook daarvoor in de richting van de CDI moet zoeken, wat de eerste conclusie zou versterken... helaas kan het ook los staan van het eerste probleem.

Ik ga inderdaad starten met de zijstandaard en alle elektrische accessoires loskoppelen, zodat ik problemen in de kabelboom kan uitsluiten. Ook de CDI's ga ik op contact controleren. Hopelijk dit weekend al, maar dat hangt af van ander werk dat ik misschien heb.

Ik hou jullie op de hoogte.




Offline PimW

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:42 »
Pak even een electrisch schema erbij, je moet de zijstandaard doorlussen anders doet t nog niks.

Offline jaspersFZR

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2018, 13:42 »
Zoals ik het lees, zonder je voorlopige conclusies daarbij te lezen kan het ook prima liggen aan een probleem bij je carburateurs.

Ik herken veel van je klachten en bij mij was het een knik in de beluchting (ontluchtingsslang) van de carburateur.

stationair ging best, flink toeren maken ging best maar compleet willekeurig liep ie soms moeizaam door het toerengebied heen. stotteren knallen, soms ook ineens gewoon redelijk soepel lopen.

bij mij zat die slang klem onder het luchtfilter buis stuk onder de tank. easy te checken als je de tank er effe af haalt, volgens mij ook te checken als je weet waar je moet kijken met de tank er nog op.

edit: dit slangetje bedoel ik



wat gebeurt er eigenlijk als je je shoke opentrekt?
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2018, 13:49 door jaspersFZR »
de transalp wordt steeds mooier

Offline Burner

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2018, 15:00 »
Voor alle duidelijkheid, het probleem is alleen willekeurig ALS het vochtig is of regent. Bij droog weer doet het zich niet voor.
Gisteren in de gietende regen gereden en op voorhand de zijstandaard een aantal keren in- en uitgedaan. De rit verliep zonder problemen.  Ik ga dus jullie pistes volgen en een voor een elimineren.

Het probleem doet zich nu niet voor, dus alleen de tijd zal uitwijzen of het verdwenen is...

Choke: Als het probleem zich voordeed heb ik al eens met de choke open gereden. Daarmee viel ik in elk geval niet stil bij het stoplicht door de verhoogde stationair. Als ik de choke opentrok tijdens het rijden zakte het toerental merkbaar, maar ging het probleem niet weg. Dit was namelijk het eerste waar ik aan dacht toen het probleem zich voordeed: "de choke kabel is kapot", maar dat was niet zo.

Acties voor (hopelijk) komend weekeinde:
- schakelaar zijstandaard controleren en evt. vervangen of uit het schema elimineren om te zien of het helpt
- Tank eraf en
   + slangen controleren
   + contacten CDI controleren
   + problemen kabelboom opsporen
   + elektrische accessoires loskoppelen

Zodra ik dit gedaan heb kom ik verslag uitbrengen. In elk geval nogmaals bedankt voor de ideeën en de ondersteuning!

Offline Burner

Re: TA 600 '92 Verliest vermogen bij vochtig/nat weer
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2018, 22:05 »
Even een update...
Helaas is de motor vastgelopen en heb ik ze langs de weg moeten achterlaten. Verdergereisd met de trein.
Inmiddels staat mn TA in onze garage te wachten op reparatie/revisie. Ze start weer, maar maakt heel rare geluiden als ik gas geef. Zodra we verhuizen dit voorjaar kan ik er aan beginnen.
Voor het dagelijkse woon-werkverkeer een R1100S aangeschaft omdat ‘ie op de TA lijkt. Heeft namelijk ook twee wielen  8)
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 22:21 door Burner »