Techniek > Honda Transalp

Olieverbruik motorblok verhelpen TA600 '97 | advies voor revisie

(1/4) > >>

MatteoF:
Motorvrienden,

Met de koude dagen weer voor de deur ben ik van plan om binnenkort (met tegenzin) mijn motor een tijdje stil te zetten en weer een goede onderhoud beurt te geven en mijn alpje wat meer off-road look te geven. Hierbij wil een 'revisie' van het blokje gelijk meepakken. Ik heb n.l een vrij hoog olieverbruik. Ik heb het vermoeden dat dit probleem bij de klepseals ligt, aangezien er geen vermogensverlies is. Bij een compressiemeting kwam er een positief getal uit. (correct me if i'm wrong ::))

Ik start dit topic overigens niet om allerlei discussies los te maken of het niet verstandiger is om gewoon olie bij te blijven vullen etc. In het afgelopen jaar heb ik een goede 23.000 km gereden en zo'n 250 euro aan olie uitgegeven. (ja dat is een hoop). Kosten zijn niet direct de driver, maar ik ben gewoon vanuit technische know-how geïnteresseerd om eens te kijken hoe het hartje van mijn motor er vanbinnen uit ziet.

Echter, wil ik voordat ik ga sleutelen een goed advies inwinnen (tegen betaling) van een Transalp expert die een blik er op wil werpen en mij kan vertellen wat ik moet aanpakken en evt. aan de benodigde onderdelen kan helpen. Ik kan het blok dan los meenemen in de bus.

Ik ben benieuwd!

Matteo  ;)

Sandra:
 Van hoeveel olieverbruik is er sprake?

Waffie:
dan is een motorblok wissel de betere keuze,

onderdelen zijn duur en al lijkt het niet veel wat er moet gebeuren, het valt altijd tegen


xrvtuur:
Je zou ook eerst eens klepseals kunnen wisselen met blok in het frame, en kijken of dat iets oplost qua verbruik, dat is dan niet echt een dure ingreep. Als dat je probleem niet oplost kun je voor de winter van 2019-20 een blokwissel inplannen.

MatteoF:
@Sandra het gaat om circa 1 liter op de 600 KM. Ik rijd overigens wel veel woon-werk snelwegverkeer rond de 800 km in de week.

@waffie die optie heb ik overwogen, echter de kans dat je eenzelfde blok tegenkomt die een beetje verbruikt is dan ook groot.  Bovendien wil ik zoals ik al aangaf eens meer technische kennis opdoen en de gok wagen. Als alles uit de qua kosten uit de hand loopt en/of niet lukt is een nieuw blok of alsnog een optie. Wat is een reëel bedrag voor de onderdelen?

@xevtuur goed punt, ik denk namelijk zelf dat met alleen de klepseals al wel redelijk deel verholpen is. Het blok gaat er sowieso wel uit het frame, dus een goed moment om het goed te inspecteren.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View