Auteur Topic: Tipmaster dagteller loopt niet op  (gelezen 906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tour Clover

Tipmaster dagteller loopt niet op
« Gepost op: 31 oktober 2018, 10:58 »
Hallo!

Ik heb sinds een maand een Africa twin PD07 en ik voel me (te) speels als ik er op rij.  Heerlijk:D.

Nu is er wel iets met de Tripmaster. Deze is net voor de overname er weer opgezet (was eerst verwijderd ivm tomtom mount). Maar de dagteller loopt niet (of nauwelijks) op. Hij is in de afgelopen 700km 0.2km opgelopen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?:D

Ik hoor het graag

Offline Ives

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2018, 12:49 »
Even ter dubbelcheck, je snelheidsmeter doet het wel normaal?

Offline Brombeer

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2018, 13:37 »

De snelheidsmeter in de cockpit werkt mechanisch.

Maar, rond één van de inwendige asjes zit een magneetje en een puls-opnemer. Die geeft via een draadje dit signaal aan de tripmeter.


De stekkers van de tripmeter naar de rest van de kabelboom, achter de ruit, zijn gevoelig voor corrosie. Controleer de doorgifte daar. Het is de wit-blauwe draad.

Controleer daarnaast ook diens aansluiting aan de cockpit. Ik meen dat dat een 3-polige stekker is waar wit-blauw bij zit.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Tour Clover

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2018, 18:05 »
Even ter dubbelcheck, je snelheidsmeter doet het wel normaal?

Ja die doet het.

Offline Tour Clover

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2018, 18:11 »
De snelheidsmeter in de cockpit werkt mechanisch.

Maar, rond één van de inwendige asjes zit een magneetje en een puls-opnemer. Die geeft via een draadje dit signaal aan de tripmeter.


De stekkers van de tripmeter naar de rest van de kabelboom, achter de ruit, zijn gevoelig voor corrosie. Controleer de doorgifte daar. Het is de wit-blauwe draad.

Controleer daarnaast ook diens aansluiting aan de cockpit. Ik meen dat dat een 3-polige stekker is waar wit-blauw bij zit.

okeoke.
Die inwedige asjes met magneet zit in de dashboard? Enig idee of die uitgaande draad/puls te meten is?

Offline Brombeer

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2018, 20:09 »

Nee daar kun je niks mee.

Doorgifte van de pinnen van stekker zelf meten met een multimeter. M.a.w., of het signaal aankomt aan de kant van de tripmeter.


Doe nou maar  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Tour Clover

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2019, 14:05 »
Hallo Brombeer en de rest:)

Bedankt voor je tip. Zojuist eindelijk weer de motor in de garage gezet om naar de tripmaster te kijken. ik heb de blauw witte kabel doorgemeten maar ik meet geen onderbrekingen. Als nog even als met contactspray ingemeten en een stukje gereden. Maar zonder wonderbaarlijke heling.

Heb jij of iemand anders nog een tip?


Ter info voor de volgende die tegen dit probleem loopt.

Ruit, voorkap rond licht, tripmaster en dashboard losgemaakt.

1 Tripmaster gemeten. Zie Tripmaster stekker en Tripmaster van binnen.
2 Kabelboom
3 van de kabelboom naar een stekker die achter de dashboard zit (deze foto was mislukt dus geen foto helaas)

Groetjes

Offline frankie

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2019, 14:19 »
Die laatste foto.......dat ziet er niet lekker uit
Gewoon doorgebrand lijkt me dus probleem gevonden ? ;)
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Tour Clover

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2019, 14:33 »
Haha ja ik snap dat je dat zegt maar het is een beetje kit wat daar zit. Don't know why.

Offline Brombeer

Re: Tipmaster dagteller loopt niet op
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2019, 13:40 »

Die sticky kit zit er af-fabriek in. Is gewoon een waterproofer.


Het zit hem i.i.g. in het circuitje opnemer - wit/blauwe draad - stekkers - tripmeter pcb (print).

De makkelijkste is de kabel, incl. alle stekkers, van begin tot eind meten op doorgifte. Je kunt zekerheidshalve ook een testkabel van cockpit naar tripmeter leggen om de kabelboom te omzeilen.

Daarna wordt het lastiger: de cockpit switchen met een andere, en/of de tripmeter switchen met een andere...


Succes!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin