Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden
Africa twin RD04 2.0
Albert Oosting:
Yes! ik rij weer een AT. Na enkele jaren met een KTM 620 Adventure te hebben gespeeld, was ik toch echt weer toe aan een Africa Twin. Het blok en de betrouwbare techniek zijn een verademing ten opzichte van de KTM.
Wel wist ik dat ik de vering en gewichtsverdeling van de KTM zou gaan missen. Maar na enig speurwerk online wist ik de oplossing.
OMBOUWEN DIE MACHINE!
De basis: Een Engelse RD04 van 1990/91, in 1993 met nul km in Duitland voor het eerst aangemeld. De eerste vijf jaar van de ene broer, de 20 jaar daarna van de andere broer. Volledige boekhouding erbij, vanaf de orderbon en aanbetaling in DM aan toe. Een veel te vertroetelde motor, met net aan 18000 mile op te teller.
Albert Oosting:
Een prachtige machine. Maar ik heb hem omgebouwd naar mijn wensen.
Albert Oosting:
lijst met aanpassingen en werkzaamheden:
Na een vakantie naar Tsjechiλ is sbj een mijlenstand van 21402 de Honda omgebouwd naar een Boano Rally en is de nieuwe KOSO teller in gebruik genomen. De totaalstand van de KOSO teller is ingesteld op 34443.2 kilometer. Vanaf deze stand wordt de totale afstand in kilometers verder bijgehouden.
Uitgevoerde werkzaamheden bij deze kilometerstand:
Frame gepoedercoat (wit)
Zijpanelen van motorblok gespoten met Motip in originele kleur. Nieuwe pakkingen en keerringen geplaatst.
Nieuwe krukas afdekbout geplaatst
Klepdeksels nieuw gespoten (VHT paint)
Volledige motorservice uitgevoerd
Oliewissel + oliefilter vernieuwd
Kleppen gesteld
Bougies gewisseld (iridium)
Nieuwe uitlaatpakkingen tussen kop en uitlaat
Koelvloeistof gewisseld
Nieuwe temperatuur sensor (KOSO)
Benzineslangen en benzinefilter gewisseld
Carburateurs ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd
Slangen en verbindingsrubbers gecontroleerd (geen bijzonderheden, alles bijzonder netjes)
Accu vernieuwd (lithium)
Arrow rally replica demper gemonteerd
Twinair schuimfilter kit gemonteerd
KTM 640 adventure 2006 model voorvork geplaatst.
Voorvork heeft volledige service beurt gehad en is aangepast aan gewicht door Van Laar suspension. (veren van 950 adventure R)
Balhoofdpen vervangen voor een plug en play variant van Rugged Roads. (geplaatst door Dondorf Beilen, bekent met aanpassen balhoofden etc voor racemotoren)
T-stuk goud gepoedercoat
Topklamp zwart gepoedercoat
Haan Wheels voorwiel gemonteerd
Achterwiel omgespaakt naar 18 inch door Haan Wheels
Nitron schokdemper geplaatst. (hydrolyse preload, compressie en rebound verstelbaar, 15mm langer als origineel + 12 mm vrij verstelbaar)
Zijstandaard 8 cm verlengd
Boano Ivan Replica Kit gemonteerd
Nieuwe tank (polyester) Tank is geleverd met een lek in de rechter helft, is gerepareerd
Nieuwe zijpanelen (polyester)
Nieuwe voorkuip (polyester)
Nieuwe cockpit (carbon)
Nieuwe bashplate (carbon)
Nieuw kontje
Nieuw subframe achter
Led achterlicht en kentekenplaat verlichting
Nieuw subframe voorkant
Dubbele Ledlamp voorkant (1 lamp bij dimlicht, 2 lampen bij groot licht dmv 2x 1 richting diode)
Nieuw zadel
Polyester delen gespoten door Poepe autoschade herstel
Stickerset geplaatst door De Rappe bestickering Assen
Stuurverhoging 5 cm Rox Risers 28 mm
28 mm stuur (Renthal RC High fatbar Gold)
KOSO RX-2N cockpit unit. (totale km stand ingesteld op 34443.2 km)
Domino 714 handvatten
R Tech FLX aluminium handkappen met verstelbaar aluminium bevestigingskit
Nieuwe staal omvlochten remslang (zwart met gouden aansluitingen)
Nieuwe stelschroef rempomp voor
Nieuwe remblokken, glijpinnen, klemplaatjes
Remklauw voor zwart gespoten met motip remschoen verf
Remvloeistof vervangen
Remhendel vervangen voor 2 vinger variant
Motomaster 320 mm flame remschijf
Motomaster 320 brake bracket (zwart)
Sw-motech verstelbare voetsteunen
Klapspiegels gemonteerd
Toxx led knipperlichten met lastonafhankelijk relais gemonteerd
Dyno stage 3 tuningkit gemonteerd en afgesteld door Nolen Motors. (Dyno testbank)
Albert Oosting:
Inmiddels heb ik wat km's gereden met de nieuwe set-up.
De motor loopt geweldig, maar de versnellingsbak hapert soms. Met name de vijfde versnelling kiezen gaat soms pas bij de 2e keer, en terugschakelen bij lage snelheid vraagt ook extra aandacht. Bekent probleem??
- Door de afslankkuur is de AT veel speelser. Op het achterwiel is in de eerste versnelling geen probleem meer en bij opschakelen
naar de 2e blijft het voorwiel dan ook mooi in de lucht. Niet nuttig, wel erg leuk. ;)
- Doordat het zadel deels doorloopt over de tank gaat het insturen offroad een stuk makkelijker.
- Door de extra bodemvrijheid zijn obstakels makkelijker te nemen.
- Het stuur geeft minder trillingen door
- de stepjes geven meer trillingen door
- Het verbruik is behoorlijk gedaald. van 1-13 naar zo'n 1-17
De achterschokdemper is geleverd met een te harde veer voor deze motor. Ik verwacht dat de fabrikant het gewicht van een originele AT heeft aangehouden, wat niet past bij de huidige set-up. Het is een prachtig product met een geweldige afwerking en een groot stelbereik. Ik verwacht dan ook dat ik na het wisselen van de veer de perfecte set-up kan vinden in verschillende situaties.
In zal hier foto's plaatsen van komende ritten en avonturen en bijhouden wat ik aan onderhoud en/of werkzaamheden doe om de motor gaande te houden. nog eens 25 jaar misschien??
Albert Oosting:
Donderdag een KNMV offroad training gevolgd.
Zaterdag voor mijn eigen bedrijf een groepje gegidst.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie