Auteur Topic: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??  (gelezen 3739 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Gepost op: 25 juli 2009, 14:29 »
hallo electronica mensen,
Ik heb twee led staaflampjes op mijn fiets gemonteerd. het zijn fiets lampjes die ieder op 4 maal 1,5 volt batterijen draaien. heeft hier iemand wel eens zo'n batterij lampje op de accu gezet? Mijn volstrekt ongeinformeerde mening zou zijn dat twee lampjes die samen 12 volt trekken toch ook gewoon op vaste stroom gezet zouden kunnen worden? of is dat iets te simpel. ik zou best graag de twee spotjes aan de bekabeling van het stads licht zetten zodat ze gewoon altijd aan staan als ik licht voer,......wat altijd is...
Dus batterijtjes eruit, draadje naar de stroom puntjes leggen en die draadjes ergens aan de bedrading van het stadslicht zetten, even helemaal simpel gezegd, kan dit? Of moet er nog van alles tussen? is het amperage te hoog of iets dergelijks?

dank voor elke tip,
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline RuuJan

Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2009, 14:38 »
Nee, je hebt gelijk, als het gaat om gelijke lampjes. Maar denk er wel om dat je ze echt in serie schakelt. De ene dus met de massa, aan de andere de spanning en een draad van de min van de ene naar de plus van de andere.
Omdat het om diodes gaat moet je ook even opletten dat je goede kant aansluit. Bij een gloeilampje maakt dat niet uit, maar een diode is een halfgeleider en laat dus maar naar een kant stroom door.

Offline mauppie

Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2009, 15:09 »
Houd er rekening mee dat de spanning hoger wordt tijdens het rijden ca 13-14 V.
Het beste is om er een spanningsregelaar er tussen te zetten dan kan de spanning op de lampjes nooit te hoog worden, het stroomverbruik (amperage) zou ik me niet druk maken dat is zo laag. Een LM7812 zou prima voldoen, maar beter is een van 6V (7806 of de beter verkrijgbare 7805 alleen 5V maar dat gaat ook goed) zodat je de twee lampjes parallel aansluit
http://www.fairchildsemi.com/pf/LM/LM7806.html

Succes,
Maurits
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2009, 15:26 »
Ok, alsof het om 1 lamp gaat dus, ik begrijp het. De ene lamp spanning in op de plus, spanning eruit via de min. Deze laatste naar de plus op de andere lamp en die dan weer op de massa. 1 lamp op de plus en de andere op de massa.
En is het spannings verschil naar boven groot genoeg om 6 led- jes kapot te krijgen? Zit er niet al zoiets voor het stadslicht? ik dacht om dat draadje zo dicht mogelijk tegen het stadslicht zelf aan af te tappen.

dank,
marc
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 15:30 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2009, 10:08 »
is het amperage van de batterijen en de accu gelijk?
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

robert

  • Gast
Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2009, 11:42 »
de stroom doet totaal niet terzake, spanning wel, al levert die accu 100A.

Offline Petrus

Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2009, 15:36 »
Ok, alsof het om 1 lamp gaat dus, ik begrijp het. De ene lamp spanning in op de plus, spanning eruit via de min. Deze laatste naar de plus op de andere lamp en die dan weer op de massa. 1 lamp op de plus en de andere op de massa.


Volgens mij beschrijf je nu een serieschakeling.
parallel wil zeggen dat in dit geval beide lampjes apart gevoed moeten worden.

Succes

groet Peter

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2009, 17:47 »
yep....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: 8 maal 1,5 volt is 12 volt??
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2009, 18:04 »
Geachte Marc en medelezers,

Hou er rekening mee dat een standaard AA-batterij niet echt 1,5 volt is maar 1,2! Dit is namelijk de standaardspanning van een enkelvoudige galvanische cel. Voor consumenten wordt deze spanning afgerond naar 1,5 V omdat dat makkelijker rekenen is.

een Led lampje die draait op 4 AA batterijen zou dus in principe 4,8 Volt zijn. Ook dit hoeft niet waar te zijn, het kan zijn dat de batterijen serieel en parallel geschakeld zijn, dus 2,4 Volt leveren. Dit zul je dus eerst moeten meten met een voltmeter. Testen kan ook, 50% kans dat het werkt, 50% kans dat je terug naar de winkel moet voor een nieuw exemplaar ;)

Een accu levert doorgaans meer dan de spanning die erop vermeld staat, ongeveer 13,6 Volt (sommige hele goede zelfs 13,8). De laadspanning komt daar weer bovenop, die is ongeveer 14,3 volt gemiddeld (varieert). Daarbovenop heb je ook weer piekspanningen die kunnen oplopen tot 15 Volt! Een ding waar LEDs niet tegen kunnen is piekspanningen (dit komt door hun snelle respons tov gewone lampjes)

Zoals al eerder hier vermeld, is een spanningsregelaar ten zeerste aanbevolen, het liefst eentje die zo dicht mogelijk komt bij de werkelijke werkspanning van de LEDs. Dus als de lampjes op 4,8V werken, zou een 7805 regelaartje moeten volstaan. Veel beter is een 7810 met twee lampjes serieel geschakeld.

wat ook goed zou werken in het geval van 4,8V, is DRIE LED lampen serieel....

En let op met die spanningsregelaars. Deze zijn feitelijk zelf-terugkoppelende weerstanden die als spanningsdeler zijn geschakeld. En weerstanden geven warmte af. Des te hoger het verschil tussen bron en uitgansspanning, des te groter de warmte afgifte. PLUS des te hoger de stroom (2 of 3 lampjes parallel) des te VEEL hoger de warmte afgifte.
Het is dus zaak om zoveel mogelijk serieel te schakelen zodat 1) het verschil tussen bron en uitgangsspanning zo klein mogelijk blijft, 2) De stroomsterkte zo laag mogelijk blijft. Anders loop je grote kans dat de regelaar doorbrandt, Tenzij je er een koellichaam tegenaan bevestigt die in een goede luchtstroom zit.

Stroom is niet meer dan het gevolg van 2 beinvloedbare factoren. Deze twee factoren zijn spanning en weerstand. Des te hoger de spanning bij gelijkblijvende weerstand, des te hoger de stroomsterkte. Des te lager de weerstand bij gelijk blijvende spanning, des te hoger de stroom. De formule is:

U = I x R, waarbij:

U = Spanning in Volt
I = Stroomsterkte in A (Ampere)
R = Weerstand in Ohm.

De twee varianten in deze formule zijn I=U gedeeld door R, en R = U gedeeld door I.

Vermogen kun je ook berekenen , P = U x I  (P = opgenomen vermogen in W (Watts))
Belangrijk is te beseffen, dat bij een verdubbeling van spanning, er een verVIERvoudiging van vermogen optreedt (Kwadratisch)

En nu kap ik ermee voordat deze ene post een hele bladzijde in beslag neemt  ;D



« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 18:22 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D