Dag Oldtimer,
Ik ga uiteraard mijn ervaring van Pattex Stabilit Express hier terugkoppelen.
Het is een praktijk test/ervaring, dus er kan wel wat tijd overheen gaan !
Overigens het opruwen (licht schuren) en ontvetten (thinner) had ik ook
gedaan met de bison twee componenten lijm. Ook op het pure witte/grijze
ABS kunstof kon ik deze lijm er nog met schroevendraaier (met enige moeite)
af steken.
Met de verwerking van de Pattex heb ik, omdat deze een verbinding
aangaat met het kunstof naar ik begreep.
Lak etc met klein freesje weggehaald totdat ik op het blanke ABS was.
Hierna heb ik dit nog "ontvet" met aceton of thinner.
Hierna de pattex aangemaakt en de delen ingesmeerd. Bij sommige breuken
heb ik aan de achterzijde nog extra ABS materiaal toegevoegd, in de vorm van
dun plaat materiaal (0,75 mm dik).
Hier enkele fotos van verlijmingen aan linker kuipdeel.
Reparatie scheur met 0,75 mm plaatmateriaal als versteviging.
Verlijmde nok !
Verlijmd bevestigings oog, verstevigd met 0,75 mm plaatmateriaal.
Ook heb ik de messing bussen welke los waren gekomen danwel ontbraken
op het nieuwe koplamp kuipdeel (met Dank aan Rob), met Pattex opnieuw verlijmd.
Messing bus is 8,5 mm.
De betreffende gaten zijn opgeboord (geruimd) tot 0,5 mm groter als
de messing bussen zijn (9 mm). Hierna alles weer ontvet, en gat tot ongeveer
2/3 gevuld met de Pattex. Tevens de messing bussen,
(voorzien van bout zodat de inwendige schroefdraad niet vol kan lopen met lijm !)
ingesmeerd en deze vervolgens in het al tot 2/3 met lijm gevulde kuipdeelgat gestoken.
Het gevolg is dat er wat lijm overloopt, wat ik vervolgens zoveel mogelijk af haal.
Hierna alles laten drogen.
Het vuile gat waar messing bus uit is losgekomen.
Het gat wordt opgeruimd naar 9 mm !
Het opgeruimde schone gat !
En de verlijming v/d messing bus in het gat !
Nu afwachten in de praktijk hoe dit zich gaat houden.
Groet,
Herman