Techniek > Honda Transalp

Aanhaalmomenten

(1/3) > >>

Backfire:
Beste mede-alpertjes,

Ik heb (wie niet) een knap rotte achtervelg in mijn pd06 .
Bij Gods gratie een prachtige velg in België gevonden, die gaat er straks op.
Omdat ik geen zin heb om alles er steeds in en uit te halen vervang ik ook gelijk de kettingset.

De vraag (er is hopelijk iemand met een Haynes boekje in de buurt) is als volgt:
Ik kan een momentsleutel lenen, maar wat zijn de aanhaalmomenten voor zowel de remschijfbouten als het achtertandwiel?

Graag jullie reactie!  (In lekentaal, onervaren prutser-niveau)   8)

sjoerdtomas:
Heb ik toch mijn kersverse Haynes voor de neus op de keukentafel liggen!
remschijfbouten 42 Nm (brake disc bolts)
achtertandwiel bouten 45 Nm (rear sprocket nuts)
achteras 90 Nm (rear axle nut)

Brombeer:

Hmzz.. mja.


Het blijkt in praktijk dat, als je al die 3 typen bouten en moeren naderhand weer los wilt halen, er een gerede kans bestaat dat je die niet zonder schade weer los krijgt omdat ze te vast gaan zitten.

Je moet veiligheidshalve altijd de richtlijn in het handboek volgen, maar ik denk dat ik voor mijzelf de draad van deze bouten altijd licht invet en dan de schijfbouten met 25Nm, de tandwielmoeren met 25Nm en de achteras met hooguit 45Nm vast zet. Zoiets.


Backfire:
Tjee, Brombeer!

Ik heb inmiddels wel in de gaten dat je een soort kennis-icoon bent op het forum.
Maar de verschillen tussen (Let wel: ik trek je vakkennis geen moment (-sleutel) in twijfel hoor, de Haynes richtlijnen en jouw persoonlijke voorkeuren zijn minsten riant.
Zeker in het geval van de achteras, daar zit je op de helft van Haynes.
Stel dat ik op safe speel, en ik ga tussen jou en Haynes inzitten, doe ik het dan heel verkeerd?

Het is fijn als bouten ook weer losgaan als je wil klussen, maar ik wil ze ook niet met 120 km/h achter tegen mijn helm aan krijgen 😁.

Als altijd: wat is wijsheid?

ddw:
Haynes gaat uit van droge momenten.

Brombeer daarintegen doet wat vet aan de draad, waardoor de wrijving daalt en je dus met een kleiner moment dezelfde spanning in de bout kan zetten. :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View