Auteur Topic: Aanhaalmomenten  (gelezen 558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Backfire

Aanhaalmomenten
« Gepost op: 06 november 2018, 18:35 »
Beste mede-alpertjes,

Ik heb (wie niet) een knap rotte achtervelg in mijn pd06 .
Bij Gods gratie een prachtige velg in Belgi gevonden, die gaat er straks op.
Omdat ik geen zin heb om alles er steeds in en uit te halen vervang ik ook gelijk de kettingset.

De vraag (er is hopelijk iemand met een Haynes boekje in de buurt) is als volgt:
Ik kan een momentsleutel lenen, maar wat zijn de aanhaalmomenten voor zowel de remschijfbouten als het achtertandwiel?

Graag jullie reactie!  (In lekentaal, onervaren prutser-niveau)   8)
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 18:37 door Backfire »

Offline sjoerdtomas

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2018, 19:33 »
Heb ik toch mijn kersverse Haynes voor de neus op de keukentafel liggen!
remschijfbouten 42 Nm (brake disc bolts)
achtertandwiel bouten 45 Nm (rear sprocket nuts)
achteras 90 Nm (rear axle nut)

Offline Brombeer

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2018, 00:25 »

Hmzz.. mja.


Het blijkt in praktijk dat, als je al die 3 typen bouten en moeren naderhand weer los wilt halen, er een gerede kans bestaat dat je die niet zonder schade weer los krijgt omdat ze te vast gaan zitten.

Je moet veiligheidshalve altijd de richtlijn in het handboek volgen, maar ik denk dat ik voor mijzelf de draad van deze bouten altijd licht invet en dan de schijfbouten met 25Nm, de tandwielmoeren met 25Nm en de achteras met hooguit 45Nm vast zet. Zoiets.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Backfire

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2018, 15:13 »
Tjee, Brombeer!

Ik heb inmiddels wel in de gaten dat je een soort kennis-icoon bent op het forum.
Maar de verschillen tussen (Let wel: ik trek je vakkennis geen moment (-sleutel) in twijfel hoor, de Haynes richtlijnen en jouw persoonlijke voorkeuren zijn minsten riant.
Zeker in het geval van de achteras, daar zit je op de helft van Haynes.
Stel dat ik op safe speel, en ik ga tussen jou en Haynes inzitten, doe ik het dan heel verkeerd?

Het is fijn als bouten ook weer losgaan als je wil klussen, maar ik wil ze ook niet met 120 km/h achter tegen mijn helm aan krijgen 😁.

Als altijd: wat is wijsheid?

Offline ddw

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2018, 19:29 »
Haynes gaat uit van droge momenten.

Brombeer daarintegen doet wat vet aan de draad, waardoor de wrijving daalt en je dus met een kleiner moment dezelfde spanning in de bout kan zetten. :)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline sjoerdtomas

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2018, 23:19 »
Ik schrok persoonlijk wel van t moment op de schijfrembouten, zou die persoonlijk met blauwe locktite ook niet boven de 30 zetten.

Offline xrvtuur

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #6 Gepost op: 08 november 2018, 07:05 »
ik snap brom niet zo goed, die wielmoer en die tandwielmoer die draai je toch altijd weer makkelijk los zonder ze in te smeren met vet. Ik zet ze altijd met een momentsleutel op het juiste moment vast maar kon tijdens mijn vakantie de achterwielmoer ook gewoon met het boordgereedschap los draaien. En voor de schijfrembouten heb je een goed passende en harde imbus sleutel nodig, liefst een dop op een ratel dan is die 42nM ook geen enkel probleem hoor.
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #7 Gepost op: 08 november 2018, 18:30 »
Als altijd: wat is wijsheid?

Ehm ja idd  :-\ Persoonlijk lijkt me de hlft van de drge aanhaalmomenten ook wat aan de lage kant. Ik dacht dat ik eens ergens gelezen heb dat het verschil droog vs ingevet iets van 10-20% mag zijn.
Een ingevette achterasmoer zou dan op ong. 75 Nm moeten, daar zou ik me best goed bij voelen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2018, 19:04 »

Die discussie is hier eerder gevoerd. Had ik maar niks gezegd  :P


Voor de achterbrug moer staat zelfs 128 Nm ofwel bijna 13 kilo. Dat is ronduit achterlijk. Maar ja, wt is nou 2,5 kilo. Of 1,2 kilo.

Ik vet de draad overigens niet om te rommelen met het aanhaalmoment. Het garandeert dat de bout/moer ALTIJD loskomt.


Maar, ik daag jullie uit: zet die stalen schijfbout maar droog met 4,2 kg in de aluminium naaf en draai hem direct daarna weer los om te kijken hoe veel dat nou is. Bedenk dan daar achteraan dat die bout vaster komt te zitten na verloop van tijd door warmte en afkoeling.


En anders hou je Haynes aan, zoals ik k al zei.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2018, 21:49 »
aanhaal koppels zijn mooi maar  dan moeten alle voorwaarden wel kloppen

ten eerste zit er verschil in een eerste montage (schone bouten en schroefdraad) en vuile

maar ook, is de bout droog en schoon of juist vettig
maar maken we ook gebruik van juist en correct gereedschap(wie heeft een moment sleutel in geijkte toestand)
met andere worden wie geeft er ca 400 euri uit aan 1 moment sleutel of erger

ik geeft geen oordeel. :-X


Leer te sleutelen met gevoel
en voor al die andere zaken hebben we enkele standaard waarden

6 mm   = 10Nm
8 mm   = 23Nm
10 mm = 45Nm
12 mm = 60nm

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2018, 22:37 »

Ik doe eigenlijk alleen interne delen van het motorblok met een momentsleutel, denk aan b.v. de tuimelaarbrug in de cilinderkop. Bij dat soort dingen is het aanhaalmoment toch wel belangrijk.

Voor die dingen heb ik een Facom 10-50Nm. Daarmee krijg je alle belangrijke dingen in het blok gedaan. Uitzonderingen als de koppelingshuis moer die ver buiten dat bereik liggen, goed vast. Plus een beetje. En dan nog een heel klein beetje. Ding is geborgd op de as, dus wut the hell toch?

Zoals Waffie oppert doe ik na een leven lang sleutelen, de huis-tuin-en-keukendingen op gevoel. Ik heb het nooit gemeten, maar ik denk dat ik mijn remklauwbouten met hooguit 12Nm/1,2kgf gevet vastzet.

Probeer maar eens. Hoeveel meer kracht je moet zetten om het daarna weer los te krijgen.


98Nm op de achterasmoer  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2018, 22:50 »
Citaat
wie heeft een moment sleutel in geijkte toestand

Ik heb er 2 van Gedore hangen, van onderstaand type, tesamen een bereik van 8 tot 150 Nm.
Geen idee meer wat ze gekost hebben, maar vast geen koopje. Eikrapporten spreken over max 1% afwijking dacht ik, maar die zijn al van 20j terug ofzo. Geen idee of dat veel verlopen is in de tijd  :-\ Ik ben er wel zuinig op natuurlijk, schroef ze ltijd terug naar 0 na gebruik.

Maar ik doe ook hl veel op gevoel hoor, gebruik cht niet altijd de momentsleutel. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit een boutje of draad af of dolgedraaid heb vanwege teveel kracht, maar ook nooit wat er uit gelopen, dus dan zal het wel goed gaan h  :)

Ik snap Brom ook wel. Als de ervaring is dat de boel met een lager moment dan voorgeschreven tch goed vast zit dan werkt dat dus h  8)

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Aanhaalmomenten
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2018, 23:56 »

Gedore en Facom zijn A-merken en beginnen zo'n beetje bij 200 euro in de btw voor een 'kleintje'..

IJken, ijken,ijken.. mja. Wat Horse zegt, in 1e plaats na gebruik altijd terug naar nul draaien (ontspannen toestand). IJken is alleen maar jaarlijks of i.i.g. periodiek nodig als je het ding elke dag de hele dag door gebruikt, of i.i.g. met grote regelmaat.


Zoals wij een dergelijk A-merk gebruiken, opgeborgen in ontspannen toestand? IJken niet nodig.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin