Techniek > Honda Transalp

XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.

(1/3) > >>

Vetjan:
Ik ben van plan dit te doen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik wil weten wat ik tegen ga komen kwa lastige aanpassingen (ik kan wel íets zelf).
Zoek nog goeie remzuigertjes. (revisiesetje ligt al klaar).

                                               Alvast dank voor je reactie!
                                                                                          Vetjan.

The Headless Horseman:
Ik heb er een XR vork in zitten. Volgens zeggen van een 500, maar het zou ook zómaar kunnen dat die gelijk is aan de vork van een 600  :)
Was compleet met kroonplaten en harmonicarubbers.

Het balhoofd van een Alp is gelijk dat van de XR, dus eea past zónder aanpassingen. Zoals ik begrepen heb is het balhoofd bij álle Off/Allroad Honda’s (type’s NX, XR, XL, XLV en XRV etc.) gelijk, dus zijn de vorken redelijk makkelijk uitwisselbaar.

Het Alp voorwiel past ook. Ik heb wél aan 1 kant een dikke ring geplaatst om de remschijf goed uit te lijnen met het bracket van de remklauw, zodat de schijf niet aanloopt.
Dat bracket pastte niet hélemaal. Ik heb 1 van gaten op de onderpoot wat moeten uitdremelen om het passend te krijgen. Milimetertje verschil dacht ik ongeveer.

Hou er wel rekening mee dat een XR vork pakweg 12cm langer is dan die van de Alp. Als je dus niets aan de achterkant doet krijg je een redelijk ‘chopper gevoel’  ;D

Succes met de ombouw  8)

Trigger:
Ik heb gewoon stijvere veren geplaatst. Stuk eenvoudiger 8).

The Headless Horseman:
Dat is idd óók een verbetering, maar levert je niet meer veerweg op. Een XR vork heeft 300mm veerweg  8)

Brombeer:


--- Citaat van: The Headless Horseman op 09 november 2018, 17:48 ---Het balhoofd van een Alp is gelijk dat van de XR, dus eea past zónder aanpassingen. Zoals ik begrepen heb is het balhoofd bij álle Off/Allroad Honda’s (type’s NX, XR, XL, XLV en XRV etc.) gelijk, dus zijn de vorken redelijk makkelijk uitwisselbaar.
--- Einde van citaat ---

Correct. Zowel de lengte van de stuurpen, draad voor de borgmoer bovenop alsmede maat balhoofdlagers.



--- Citaat van: The Headless Horseman op 09 november 2018, 17:48 ---Hou er wel rekening mee dat een XR vork pakweg 12cm langer is dan die van de Alp. Als je dus niets aan de achterkant doet krijg je een redelijk ‘chopper gevoel’
--- Einde van citaat ---

Oók correct. Vóór kun je nog wat differentieren door de binnenpoten door de kroonplaten te steken. Achter kun je omhoog door de U-bracket in de Pro-Link in te korten dan wel de U-bracket onderaan de schokbreker te verlengen. Daar is op het forum wel e.e.a. over te vinden van mensen die dat gedaan hebben.



--- Citaat van: Trigger op 09 november 2018, 18:15 ---Ik heb gewoon stijvere veren geplaatst. Stuk eenvoudiger 8).

--- Einde van citaat ---


Dat is nou typisch iets wat je NIET zo mag oplossen. Stijvere veren brengen weliswaar de motor omhoog, maar beinvloeden de, wat men noemt, static en dynamic sag op die manier het weggedrag ZEER nadelig en kan zelfs gevaarlijk zijn.

De optie die de minste hoofdbrekens oplevert w.b. ombouw naar de XR-vork, is de gehele vork met kroonplaten, wiel, as en spacers en complete remmerij over te zetten. Bedenk wel dat de remschijf van een XR iets kleiner is (minder stopkracht/kg) en daarnaast je dan een hoog spatbord moet monteren en het lage originele spatbord helaas kwijt bent.


Maar, een redelijk rechttoe-rechtaan upgrade. Weinig verassingen  ;)


Brom



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View