Auteur Topic: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.  (gelezen 990 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vetjan

XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Gepost op: 09 november 2018, 11:28 »
Ik ben van plan dit te doen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik wil weten wat ik tegen ga komen kwa lastige aanpassingen (ik kan wel íets zelf).
Zoek nog goeie remzuigertjes. (revisiesetje ligt al klaar).

                                               Alvast dank voor je reactie!
                                                                                          Vetjan.

Offline The Headless Horseman

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2018, 17:48 »
Ik heb er een XR vork in zitten. Volgens zeggen van een 500, maar het zou ook zómaar kunnen dat die gelijk is aan de vork van een 600  :)
Was compleet met kroonplaten en harmonicarubbers.

Het balhoofd van een Alp is gelijk dat van de XR, dus eea past zónder aanpassingen. Zoals ik begrepen heb is het balhoofd bij álle Off/Allroad Honda’s (type’s NX, XR, XL, XLV en XRV etc.) gelijk, dus zijn de vorken redelijk makkelijk uitwisselbaar.

Het Alp voorwiel past ook. Ik heb wél aan 1 kant een dikke ring geplaatst om de remschijf goed uit te lijnen met het bracket van de remklauw, zodat de schijf niet aanloopt.
Dat bracket pastte niet hélemaal. Ik heb 1 van gaten op de onderpoot wat moeten uitdremelen om het passend te krijgen. Milimetertje verschil dacht ik ongeveer.

Hou er wel rekening mee dat een XR vork pakweg 12cm langer is dan die van de Alp. Als je dus niets aan de achterkant doet krijg je een redelijk ‘chopper gevoel’  ;D

Succes met de ombouw  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2018, 18:15 »
Ik heb gewoon stijvere veren geplaatst. Stuk eenvoudiger 8).
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2018, 18:26 »
Dat is idd óók een verbetering, maar levert je niet meer veerweg op. Een XR vork heeft 300mm veerweg  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2018, 10:52 »

Het balhoofd van een Alp is gelijk dat van de XR, dus eea past zónder aanpassingen. Zoals ik begrepen heb is het balhoofd bij álle Off/Allroad Honda’s (type’s NX, XR, XL, XLV en XRV etc.) gelijk, dus zijn de vorken redelijk makkelijk uitwisselbaar.

Correct. Zowel de lengte van de stuurpen, draad voor de borgmoer bovenop alsmede maat balhoofdlagers.


Hou er wel rekening mee dat een XR vork pakweg 12cm langer is dan die van de Alp. Als je dus niets aan de achterkant doet krijg je een redelijk ‘chopper gevoel’

Oók correct. Vóór kun je nog wat differentieren door de binnenpoten door de kroonplaten te steken. Achter kun je omhoog door de U-bracket in de Pro-Link in te korten dan wel de U-bracket onderaan de schokbreker te verlengen. Daar is op het forum wel e.e.a. over te vinden van mensen die dat gedaan hebben.


Ik heb gewoon stijvere veren geplaatst. Stuk eenvoudiger 8).


Dat is nou typisch iets wat je NIET zo mag oplossen. Stijvere veren brengen weliswaar de motor omhoog, maar beinvloeden de, wat men noemt, static en dynamic sag op die manier het weggedrag ZEER nadelig en kan zelfs gevaarlijk zijn.

De optie die de minste hoofdbrekens oplevert w.b. ombouw naar de XR-vork, is de gehele vork met kroonplaten, wiel, as en spacers en complete remmerij over te zetten. Bedenk wel dat de remschijf van een XR iets kleiner is (minder stopkracht/kg) en daarnaast je dan een hoog spatbord moet monteren en het lage originele spatbord helaas kwijt bent.


Maar, een redelijk rechttoe-rechtaan upgrade. Weinig verassingen  ;)


Brom



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2018, 12:53 »
Vetjan schrijft niet wat hij met zijn motor wil gaan doen dus of het een upgrade is is dan nog maar de vraag. Offroad wellicht upgrade, voor een snellere ronde op Assen wellicht downgrade
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2018, 13:24 »

Dat is zeker waar.

Maar, laat ik nou toevallig weten dat jij graag voor 'origineel' gaat en in dat licht bezien zal niks voor jouw een upgrade betekenen  ;)


Ik vind wel dat je Vetjan een beetje vreemd inschat als hij een allroadmotor kiest en daarbij een verandering wil aanbrengen die hem -in essentie- beter bestand tegen onverhard rijden kan maken terwijl zijn idee is om op Assen een baanrecord te rijden.


Geen acht op slaan hoor, Vetjan, gewoon doen. Maar, breng de achterkant mee omhoog, zoals Headless zegt, omdat je anders de geometrie van de motor teveel wijzigt.


Bromt  :P

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2018, 16:20 »
Centraal-Azië ipv Assen ?

Brom, jij hebt daar ervaring mee?

Ikzelf hou het op de originele vering. In Zuid-Amerika geen problemen mee gehad. Dus vermoedelijk in Azië ook niet.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Vetjan

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2018, 17:21 »
Het doet mij deugd hier mensen te vinden die een boom opzetten over mijn vraag.

Ter verduidelijking wil ik tussentijds even opmerken dat ik idd bestand wil zijn tegen eventuele rugged roads met deze brommer.

Ik rij al een tijdje op brommers rond en heb ze ook verbouwd naar mijn wensen t.a.v. de te verwachten ondergronden.

Voor mijn reismotor die me naar Azië op en neer moet brengen kies ik voor comfort (bij lage snelheden) en daar hoort een soepele vering wat mij betreft bij.
Achter komt een AT 04 brug met 18"wiel om het geheel weer horizontaal te krijgen.
De prolink is aangepast en de veer heb ik naar eigen goeddunken in overleg met de heren van Hagon op maat en compleet instelbaar laten maken.
Een gerichtte vraag over de voorvork is nu: Moet ik met stuurrisers rekening houden met de lengte van de (nog te maken) remleiding?

Offline Brombeer

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2018, 17:52 »

USD's van KTM en zo krijg je er ook in hoor. Dan moet alleen de stuurpen machinaal aangepast. Maar hier ook weer, meest probleemloos is hele vork met wiel etct. Dan wordt het met recht een upgrade. Ik heb dat gedaan in een NX Dominator en later in een XR. Allemaal mogelijk!

W.b. je vraag over de lengte remleiding XR: volgens mij zijn de sturen van Alp en AT hoger dan het XR stuur. Dat scheelt al iets. Maar, als je lang bent moet je met verhogers inderdaad wat omhoog als je af en toe de benen wilt strekken. Echter, bij de MX-winkels kun je dat soort remleidingen in verschillende lengtes kant en klaar kopen en dan heb je het over een tientje of 4 of zo.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2018, 19:13 »
Dat is zeker waar.

Maar, laat ik nou toevallig weten dat jij graag voor 'origineel' gaat en in dat licht bezien zal niks voor jouw een upgrade betekenen  ;)


Ik vind wel dat je Vetjan een beetje vreemd inschat als hij een allroadmotor kiest en daarbij een verandering wil aanbrengen die hem -in essentie- beter bestand tegen onverhard rijden kan maken terwijl zijn idee is om op Assen een baanrecord te rijden.


Geen acht op slaan hoor, Vetjan, gewoon doen. Maar, breng de achterkant mee omhoog, zoals Headless zegt, omdat je anders de geometrie van de motor teveel wijzigt.


Bromt  :P

Mijn motor heeft voor ruim 4000 euro aan upgrades( doe wat aan je info bronnen)  maar niet allemaal voor offroad gebruik. We hebben het over allroad dus je kan er alle kanten mee op, dus ik vind een xr vork en xr remmen een upgrade noemen een beetje voorbarig omdat Vetjan helemaal niet over offroad gebruik praat in zijn openings post.
Varadero SD02  2004

Offline Vetjan

Re: XR 600 voorvork (met remmerij en voorwiel) in TA 600.
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2018, 19:38 »
Fijn om te weten Brombeer, bedankt.
Ook alle anderen bedankt voor hun inbreng.
Ik ga ermee aan de slag. Lekker de schuur in! (Gelukkig nog meer 2-wielers voorhande om de winter mee door te komen).
Wie wat bouwd, die heeft wat.   ;D