Auteur Topic: TomTom450  (gelezen 964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline V-Twin

TomTom450
« Gepost op: 09 november 2018, 15:33 »
Tijdens het Einstein weekend had ik een TomTom met kuren. In de regen ging het scherm naar zwart en na enige tijd weer terug naar de normale kaartweergave.
Daarnaast draaide het beeld soms 90 en heel af en toe 180 graden. Meerdere malen verscheen er een soort draaikolk in beeld.
Herkenbare problemen???

Voor het rijden in de regen heb ik mogelijk een oplossing gevonden. De laatste firmware update van augustus/september biedt een extra optie voor de aanraakgevoeligheid van het scherm: geen handschoenen /dunne handhandschoenen / dikke handschoenen.
Met de optie geen handschoenen hoop ik het probleem met regendruppels tegen te kunnen gaan.
Iemand als ervaring met deze optie in de regen?

Iemand inmiddels iets gevonden om het draaien van het scherm tegen te gaan?

Offline Waffie

Re: TomTom450
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2018, 15:40 »
je kunt dit draaien toch vergrendelen of is dit nu net niet wat je wilt ?

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: TomTom450
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2018, 16:41 »
Hi Ad, als ik landscape rij dan verwacht ik dat het beeld landsacpe blijft staan en dat is nu net niet het geval. Tijdens het afsluitweekend werd ik hier voor het eerst mee geconfronteerd en nadien in Nederland niet meer. Ik vermoed een issue dat te relateren is aan de buitentemperatuur.

Offline xrvtuur

Re: TomTom450
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2018, 20:25 »
Met de TT400 had ik dit probleem ook, draaien van scherm gebeurde wel eens bij volle acceleratie in 1,2 en 3. Met mijn huidige TT550 heb ik het nog niet gehad, en met de 'geen handschoenen" instelling ook geen problemen meer in de regen
Varadero SD02  2004

Offline Arjan-TA

Re: TomTom450
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2018, 10:53 »
Het draaien van het scherm gebeurde bij mij ook, erg irritant. Ik heb de stand "gelockt". Het scherm op zwart ben ik nog niet tegengekomen (gelukkig).
TransAlp XL700VA (2012)

Offline Goobi

Re: TomTom450
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 11:51 »
Ik rij met de TT450 altijd in portrait mode. Bij mij draait het scherm wel eens 180 graden als ik langdurig rechtuit rij, dus op de snelweg. Lastig aflezen, ondersteboven :(. Zodra ik weer bochten maak staat-ie weer goed.
Het regendruppel probleem heb ik ook. Hopelijk is dat weg met die extra aanraak-optie 'Geen handschoenen'.
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Hans Schaap

Re: TomTom450
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2018, 13:28 »
De omschrijving van V-twin klinkt heel bekend.

In tot nu toe alle gevallen dat mensen hier last van hadden is het probleem verholpen door de TomTom minder vlak te zetten.

Wanneer de TomTom te horizontaal is gemonteerd registreerd de sensor bochten soms al als het kantelen van het huis.

Remedie: Zet m iets rechterop en je bent van het zwarte scherm de draaikolk en het ongewild kantelen af.


Mogelijk dat bij een meer verticale montage het waterdruppel-probleem ook is verholpen.




Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 13:31 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline EvW1985

Re: TomTom450
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 15:37 »
Ook last van gehad, zwart scherm tijdens het rijden (rider 550). Probleem is dat de TT soms gevoelig kan zijn voor resonantie, dat in combinatie met gevoeligheid van scherm kan leiden tot vertraagde snelheid en draaien van scherm en uitvallen. Was bij mij verholpen door de schermstand te vergrendelen, hopelijk komt er ooit nog een firmware update oid.

Offline V-Twin

Re: TomTom450
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2018, 17:39 »
De omschrijving van V-twin klinkt heel bekend.

In tot nu toe alle gevallen dat mensen hier last van hadden is het probleem verholpen door de TomTom minder vlak te zetten. ......
Remedie: Zet m iets rechterop en je bent van het zwarte scherm de draaikolk en het ongewild kantelen af. Mogelijk dat bij een meer verticale montage het waterdruppel-probleem ook is verholpen.

Hi Hans, mijn 450 staat zo verticaal als wat, zoals in landscape als in portrait positie. Het regendruppel effect heeft zich na de laatste firmware update zich niet meer voorgedaan, heb af en toe nog wel eens last van een zwart scherm. Opvallend is dat deze problemen zich niet voordoen in de auto. Zelf denk ik aan een mogelijk verband met een lage buitentemperatuur. Omdat het maar niet wil gaan vriezen  ::) heb ik deze optie nog niet kunnen testen. Wordt vervolgd.