Auteur Topic: Dubbele koplampen  (gelezen 3150 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline renATus

Dubbele koplampen
« Gepost op: 12 november 2018, 18:21 »
Wellicht al eerder gepost maar kon met de zoekfunctie geen info vinden vwb de mogelijkheid om de nieuwe AT te voorzien van dubbele led verlichting.

Is er iemand die haar/zijn nieuwe AT al voorzien heeft van dubbel werkende koplampen ?
Ik heb begrepen dat er setjes ** op de markt zijn waarmee het grootlicht van minder stroom voorzien wordt en zo mee kan branden en de tegenliggers niet verblind.

** https://www.skenelights.com/new-products

Er zal vast een wetgeving en typegoedkeuring aan vooraf gegaan zijn, echter de gemiddelde opsporingsambtenaar heeft  gelukkig geen weet van deze maatregel ;)

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Canis

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2018, 18:39 »
Ik ben benieuwd of iemand hier dit al gedaan heeft bij een nieuwe AT. Ook omdat hij standaard al genoeg licht geeft is deze toepassing niet echt nodig. Je kan er ook verlichting bij plaatsen. Maar dat weet je zelf ook wel.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 08:55 door Canis »

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2018, 18:53 »
Op de ‘valbeugel’ heb ik de originele Honda DRL Ledlampen gemonteerd, echter is het voor mij een cosmetisch dingetje hoor. Ik vind het gewoon mooier als beide koplampen branden.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Canis

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2018, 18:58 »
OK, ik begrijp het.
Heb je al eens op het www gezocht?

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2018, 09:02 »
Zeker gezocht en ook wat info gevonden, maar eigenlijk geen duidelijke info vwb AT met Ledlampen.

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2018, 16:13 »

Hoe zit dat spulletje in mekaar dan?

Betekent dat dan dat de ene lamp een dimlicht/grootlicht led set-up heeft en de de ander alleen groot?

Zijn die lampfittingen gelijk? Anders lijkt me dat je zo'n grootlicht led vervangt door een dim-/grootlicht led en dan even kabeltjes frubbelen.


Dus ja, hoe is het gemaakt en wat is de set-up nu? Kun je wat pics posten misschien..?


Brom

 

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2018, 16:29 »
Ik weet het ook (nog) niet Brom. Als ik de informatie begrijp wordt dat kastje ingebouwd en behoud je de originele ledlampen. Het grootlicht zou hiermee minder stroom krijgen en brand dan iets van 50%. Wanneer je ècht je grootlicht aanzet zal de lamp 100% branden.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2018, 19:23 »

Ja jij bedoelt dat aftermarket kastje wat je laat zien. Dat mag denk ik niet omdat grootlicht de hele reflector gebruikt en daarmee tegenliggers verblind. Ook als dat maar halve luxen zijn.


Ik bedoelde, hoe het nu af-fabriek op je AT is opgelost.

Ik neem aan dat het min of meer conventioneel zit, als in een koplampunit waar een lamp in geprikt zit, zodanig dat de lamp vervangen kan worden.

Mijn vraag was: zijn die fittingen van die 2 verschillende lampen hetzelfde? Zo ja, dan vervang je het grootlicht door eenzelfde dim/grootlicht lamp en moet je iets aan je bekabeling veranderen.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Grubeater

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2018, 19:45 »
Van facebook groepen over de AT begrijp ik dat de koplampunit een geheel geïntegreerd ontwerp is, waar geen losse lampen in zitten.
Bij een defecte koplamp moet de hele unit vervangen worden.
De enige oplossing is om het grootlicht signaal aan te passen zodat minder (vaak) stroom door gaat.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2018, 21:25 »

Van facebook groepen over de AT begrijp ik dat de koplampunit een geheel geïntegreerd ontwerp is, waar geen losse lampen in zitten.
Bij een defecte koplamp moet de hele unit vervangen worden.

Zo dan!


Thanks voor de info, Grubeater  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2018, 21:55 »
En nu dan maar hopen dat er niks kapot gaat. Kon wel eens een dure grap worden.
Inruilen of verkopen kan altijd nog  :-\
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline xrvtuur

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2018, 22:59 »
zo rond de 650 euro voor de koplamp unit
Varadero SD02  2004

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2018, 07:12 »
Oops, effe slikken  :-\

Wellicht tegen die tijd wel after market setjes te verkrijgen. Er worden genoeg AT’s verkocht. De (Chinese) markt zal daar vast op inspringen.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline V-Twin

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2018, 21:38 »
Je kunt een PUIG koplamp bril monteren, daarmee voorkom je dat het kunststof langzaam maar zeker gezandstraald wordt en het lichtbeeld afneemt.

In de VS branden beiden koplampen van een CRF maar in de VS hebben ze een afwijkend lichtbeeld tov de EU en mijn ervaring is dat je dat lichtbeeld niet op je CRF in NL wilt hebben.

Zo'n module die je grootlicht afknijpt bestaat voor normale koplampen al langer en wordt o.a. aangeboden door Mototronix in Zeewolde, zie: https://mototronixwebwinkel.nl/11-goedzicht-producten?page=2

Ik heb de eigenaar van Mototronix gevraagd of deze module ook geschikt is voor LED en onderstaand is het antwoord:

"De koplamp dimmer is ook geschikt voor LED lampen.
Het enigste nadeel bij LED's is dat ze slechter dimmen dan een gewone gloeidraad-lamp.
De led kan wat geler gaan branden in de dimm stand en als je hem te veel gaat dimmen
kan hij gaan knipperen, of uit gaan. Je kan dit wel goed inregelen met de potmeter op de dimmer. "

Ik heb eerst andere aanpassingen op m'n lijstje staan maar deze staat er ook op.
 

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2018, 22:16 »
Bedankt voor je post. Ik word steeds enthousiaster
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2018, 14:17 »

Mooi verhaal. Duur ook  ???


Maar, hoe zit dat dan met het lichtbeeld? Je kunt wel de spanning halveren op een grootlicht maar die geeft nog steeds een verblindend beeld, zeker als je hem net zo fel/met dezelfde spanning als het normale dimlicht wilt voeren.


Ik denk dat het verboten ist, led of gloeilamp..  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2018, 19:55 »
Ik had het een jaar terug al over de LED koplamp die niet meer te servicen is maar dat werd toen weggezet onder jaloezie. "Ze gaan toch 50.000 uur mee!" Enzo. Dat er wel eens zoiets kon zijn als waterschade of een defecte spanningsregelaar boeide niemand wat.

Dus hierbij: Je kunt geen ene k*t met de LED koplamp zonder de zaag er in te zetten, en een nieuwe kost een derde van je maandsalaris. Kunnen we nu eens onze stem richten tegen Honda dat dit geen normale gang van zaken is? En een flinke downgrade van een normale halogeenlamp van vijf euro die bij elke benzinepomp te vinden is?

Offline tjabbie

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2018, 16:25 »
Voor zover mij bekend werken die kitjes die het grootlicht dimmen niet. Op motorbeurzen ook vaak genoeg gevraagd aan de leveranciers. Maar als iemand het is gelukt ben ik erg benieuwd. Al vanaf dag 1 opzoek hiernaar :)

Ik weet wel iemand die het is gelukt.. maar dan met twee complete nieuwe led units. Geen mod op de bestaande lampen.

Offline Pronto

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2018, 22:15 »
Die setjes zouden moeten werken kijk hier maar eens. Het lijkt erop dat de IQ-275 het pwm signaal naar de leddriver aanpast. Ze schrijven dat het bij een GS ook werkt.
https://www.motorcycleinnovations.ca/product_p/iq-275.htm
Ga eens kijken of ik zo een ding op de kop kan tikken




Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2018, 22:19 »

Maar, hoe zit het nou met het lichtbeeld van die 2e lamp die je wilt laten branden?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #20 Gepost op: 08 december 2018, 09:19 »
Lichtbeeld van grootlicht maar dan gedimd tot ca 50/60%. Overdag dus geen belemmering om te gebruiken, in het donker zou het mooi zijn als alleen het dimlicht(lampje) zou branden. Dus één lamp aan en de andere uit.

Ik zie het probleem niet om dit zo te gaan gebruiken. Er rijden honderden zo niet duizenden motoren met dubbele koplampen en verwacht niet dat Bromsnor je aanhoud en een bekeuring uitschrijft voor ondeugdelijke (dag)verlichting.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #21 Gepost op: 08 december 2018, 09:48 »

Wat een kromme redenering, zeg.

Ik neem aan dat je op beide lampen dezelfde felheid zoekt. In dat geval zal het groot licht dat als dimlicht functioneert, verblinden. Mijn goedkeuring als tegenligger heb je niet. Rot is op met je licht Remy. Zoiets.

Het kan alleen veilig als de led-driver slim genoeg om bijvoorbeeld alleen de onderste helft van de leds aan te sturen. Dit dan i.v.m. lichtbeeld via de lens.


Het maakt me trouwens niet uit hoe je het oplost, maar schijn mij niet in het gezicht alsjeblieft. Ga wat zinnigs doen!



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #22 Gepost op: 09 december 2018, 09:16 »
Doe eens effe rustig Brombeer. Ik zoek wat cosmetisch voor mijn brommer en dan kom jij met ‘rot eens op Remy’ en ‘ga wat zinnigs doen’.  Grootlicht wat gedimd wordt tot ca 50% verblind OVERDAG dus niet. Ik heb inmiddels voldoende Kawasaki’s (Versys) zien rijden met twee werkende H4 koplampen. Ja het het geeft een (iets) vertekend lichtbeeld, maar dat doet DRL ook. Als ik in het donker ga rijden begrijp ik jouw standpunt en zal er alleen dimlicht gevoerd worden.

Dus als er iemand is die al twee werkende LED lampen op de nieuwe AT heeft mij verder kan adviseren, hoor ik het graag. Beide lampen (H4 en after market Led) laten branden is namelijk wel mogelijk. Zie deze link https://www.doubletronics.com. Er staan ook wat fotootjes bij geplaatst met het vertekend lichtbeeld.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2018, 10:04 door renATus »
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #23 Gepost op: 09 december 2018, 11:44 »

Luister.

DRL geeft een bepaald en goedgekeurd lichtbeeld. DRL heeft een RL-code op de lens ten bewijze dat de lens voldoet aan de veiligheidseis. Die eis is gesteld ter bescherming van alle andere weggebruikers dan jij.

Er zijn 750-AT's die één dim/grootlicht lens hebben en de 2e is alleen groot. Dus dimlicht over één koplamp, groot licht over beide. Duitse 750's hadden 2 gelijke dim/grootlicht lampen. Daar is dat verplicht. Er waren dan menschen met een enkel dimlicht-AT die ze allebei wilden hebben branden. Wat je dan simpel deed was een identieke dim/grootlicht armatuur plaatsen.

Ik meen dat in de VS ook verplicht beide lampen moeten branden? Doe het dan netjes en goed en plaats zo'n armatuur. Dure grap natuurlijk, maar dat is dan een direkte consequentie van een state-of-the-art motorfiets.


Vat het alsjeblieft niet beledigend op, maar wat jij probeert is in mijn boekje rommelen in de marge. Beetje knoeien is helemaal niet erg. Maar wel netjes knoeien.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #24 Gepost op: 09 december 2018, 12:32 »
Dus als er iemand is die al twee werkende LED lampen op de nieuwe AT heeft mij verder kan adviseren, hoor ik het graag. Beide lampen (H4 en after market Led) laten branden is namelijk wel mogelijk. Zie deze link https://www.doubletronics.com. Er staan ook wat fotootjes bij geplaatst met het vertekend lichtbeeld.

renATus als je de site van doubletronics goed leest zie daar ook dit berichtje staan bij de QenA:
Werkt het met LED lampen ?

Ja, maar het hangt wel van de led-lamp af. Van wat we ondertussen hebben gezien hebben veel led-lampen een lichtbeeld wat niet geschikt is voor de reflectoren in motoren. De LED lampen van Philips die je bij ons kunt bestellen werken uitstekend met de dubbellicht module! Echter: in motoren zoals de Tracer werkt het niet, omdat die leds zijn  geïntegreerd in het lamphuis. Daardoor kan er geen spanning worden afgetapt en ook geen 40% op grootlicht worden geplaatst door de module.


Als je info zoekt over dubbele koplampen moet je je wel realiseren dat als het over LED gaat je ongeveer 3 situaties hebt:
1. Motor is origineel voorzien van halogeen lampen die vervangen worden door  LED, zoals bijv. Philips in het voorbeeld
2. Motor is af fabriek van LED lampen voorzien die te vervangen zijn
3. Motor is voorzien van in het koplamphuis geïntegreerde LED verlichting.
De Tracer en de CRF1000 hebben zo'n geïntegreerde LED verlichtingsunit.
Ik denk dat het je nu wel helder is dat het wel een heel experiment gaat worden waarbij succes niet is gegarandeerd zoals MOTOtronix mij al eerder adviseerde.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2018, 20:05 door V-Twin »

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #25 Gepost op: 09 december 2018, 19:39 »
Brombeer en Vtwin bedankt voor jullie feedback. Puntje 3 is juist waarom ik zo benieuwd ben of er hier op het forum iemand is die inmiddels de uitdaging heeft gewaagd en met twee werkende ledlampen rijd. Waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden.

De unit slopen of ombouwen gaat mij te ver. Beetje ondeugend maar netjes rommelen moet kunnen  ;)

Op mijn voorlaatste motor, Suzuki Vstrom, heb ik eindeloos geexperimenteerd met diverse aftermarket (H4)Ledlampen en had uiteindelijk een fantastisch asymmetrisch lichtbeeld met keurige afbakening. Via het Vstromforum veel mensen van tips kunnen voorzien. Inmiddels rijden er een kleine 50 leden met aftermarket ledlampen.

« Laatst bewerkt op: 09 december 2018, 20:04 door renATus »
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline V-Twin

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #26 Gepost op: 09 december 2018, 20:10 »
Ik snap de reactie van Brombeer wel. Ik rij 's-ochtens en 's-avonds door een donker bos en wordt zelfs verblind door fietsers, scooters en auto's met LED verlichting. Afstelling van lichten is zeker bij tweewielers een stiefkindje zelfs bij gerenommeerde motordealers zie je zelden dat bij een beurt de koplampafstelling wordt gecontroleerd laat staan dat die afgesteld wordt. Omdat het nogal een bochtig weggetje is ben ik soms genoodzaakt om stapvoets te rijden omdat je geen pepernoot meer ziet  :-[ :'(
« Laatst bewerkt op: 10 december 2018, 07:44 door V-Twin »

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #27 Gepost op: 09 december 2018, 20:21 »
Oud Beijerland, Hoeksewaard. Tis wel geen bos maar knetter donker op de onverlichte buitenwegen. Ook hier zie je veel fout gestelde ledverlichting. Mega irritant. We zitten hiermee op één lijn.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline theo van uden

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #28 Gepost op: 09 december 2018, 22:36 »
Wel een heel verhaal. Kort en krachtig:
Mijn AT van 2004 heeft twee koplampen.met dezelfde fitting. Daarin twee H7 lampen, dimlicht dood gelust . Klaar
Veel plezier op mijn AT XRV750.

Offline theo van uden

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #29 Gepost op: 09 december 2018, 22:38 »
Sorry. Moet doorgelust zijn
Veel plezier op mijn AT XRV750.