Auteur Topic: Dubbele koplampen  (gelezen 3151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #30 Gepost op: 09 december 2018, 22:59 »
Kort en krachtig: dat gaat helaas niet op bij de nieuwe AT met geďntegreerde Ledkoplampen.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Pronto

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2018, 19:05 »
Ik ben er ook nog eens wat dieper ingedoken en zie dat in de US een ander headlight wordt gebruikt dan in de rest van de wereld. Er zal dus wel degelijk verschil zijn tussen beide units. Het pwm moduultje er tussen zetten zal wel werken echter ben ik bang dat de lichtbundel niet mooi asymetrisch zal zijn.
Er ligt nog ergens een italie een 2de hands US headunit 33100-MJP-305 voor 500 euro. Bijna net zo duur als een nieuwe EU uitvoering 33100-MJP-51.
Voor als nog kun je nu alleen nog maar exprimenteren en als het fout kost het je 560 euro.
Ik weet niet hoeveel mensen dit graag willen maar als het er een stuk of 20 zijn zou je er aan kunnen denken om de kosten voor het experiment te delen.
Ik zal kijk of ik zo,n  IQ-270 mee terug kan nemen als de volgende keer weer van de overkant af kom.

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2018, 20:31 »
Bedankt voor de uitleg. Ik wist niet dat er verschillen zijn. Het lichtbeeld zal bij ons altijd een issue blijven want de grootlichtreflector zal nooit zijn dimlicht buurman kunnen evenaren. Met de kosten die jij hier schetst wordt het voor mij een no go. Twee ‘led mistlampen’ op de accessoirebeugel bieden voldoende licht om goed gezien te worden in het drukke verkeer.  Mocht er toch een goedkopere optie komen, dan ben ik van de partij. Ik blijf erbij dat de twee koplampen eigenlijk gewoon beiden moeten branden.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline xrvtuur

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #33 Gepost op: 10 december 2018, 20:38 »
Wel een heel verhaal. Kort en krachtig:
Mijn AT van 2004 heeft twee koplampen.met dezelfde fitting. Daarin twee H7 lampen, dimlicht dood gelust . Klaar

heb je dan twee dezelfde glazen ook? want dat is bij de oude twin natuurlijk het probleem wat je licht beeld verziekt. En H7 ?? Heb je aftermarket koplampen? anders is dat toch H4
Varadero SD02  2004

Offline bassertoon

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #34 Gepost op: 11 december 2018, 10:13 »
. Het pwm moduultje er tussen zetten zal wel werken echter ben ik bang dat de lichtbundel niet mooi asymetrisch zal zijn.
Ik heb laatst eens gekeken maar de dimlichtbundel voor de garagedeur maar die lijkt mij al symmetrisch. Die van mij is een import-fiets uit Engeland en daar is geen andere koplamp ingezet.

Offline Pronto

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #35 Gepost op: 11 december 2018, 23:42 »
Dat heb ik nog niet gedaanzal het eens doen. Ik heb ook een import exemplaar uit de UK. Worden misschien wel collectors items na de brexit

Offline bassertoon

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #36 Gepost op: 14 december 2018, 16:23 »
Ben wel benieuwd of er in elke koplamp dim- en grootlicht LEDS zitten of dat ze voor de US markt dit anders hebben opgelost. Ik zou ook best 2 x dimlicht willen hebben, al geeft dat ene lampje al wel redelijk licht. Ik ga er geen koplamp voor open maken maar een andere stuurunit zou te overwegen zijn als deze buiten het koplamp huis zit.

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #37 Gepost op: 14 december 2018, 17:09 »

Ja, maar waar in een conventionele unit de breking enerzijds door de constructie van het lampje zelf gebeurt (afschermen bij dimlicht), wordt het lichtbeeld verder geregeld in het lampglas in de vorm van een lens.

Bij de 1000 zie je dat het glas zelf glad is en die breking van het licht op de reflector gebeurt. Het zijn 2 verschillende reflectoren.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline bassertoon

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #38 Gepost op: 14 december 2018, 23:49 »
Het lampglas heeft de vorm van een lens? dat lijkt me niet het hele verhaal, de gloeidraad van Halogeen dimlicht schijnt in een kleine reflector (met afscherming voor direct licht) naar boven en dan via een grote reflector naar beneden op de weg, dit bepaalt lijkt mij het lichtbeeld voornamelijk. Het glas heeft soms inderdaad een lensvorm maar soms ook helemaal niet. Grootlicht gaat via de grote reflector.

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #39 Gepost op: 15 december 2018, 00:18 »

Ik zal het je (hullie) anders proberen uit te leggen.

Zowel de oude 750's als de nieuwe 1000's hebben dubbele koplampen.

Er zijn 750's met een apart armatuur voor gecombineerd dimlicht/grootlicht en daarnaast één voor groot licht. In NL deed men daar niet moeilijk over, maar in Duitsland wilde men beide lampen tegelijkertijd zien. Dus daar monteerde men 2 gelijke dim/grootlicht armaturen op. De 1000 is voor Europa 'normaal' ingericht, namelijk het ene armatuur voor dim- en grootlicht en het andere  armatuur voor alleen grootlicht.

Bij een ouwerwets armatuur met bijvoorbeeld een H4 lamp, zoals je ze op de 750's ziet, is, ongeacht het doeleinde (apart dim- en grootlicht armatuur, dan wel dubbel gemixt), de reflector glad. In die armaturen wordt lichtrichting bepaald door het parapluutje in het lampje (dim) of de andere spiraal (groot). Dit bepaalt welk deel van de reflector beschenen wordt. Het lichtbeeld, ofwel de vorm van de lichtbundel voor de gekozen lichtstand wordt bepaald door de daartoe aangebrachte welvingen in het glas. Die welvingen fungeren duidelijk als lens om de lichtbundel te sturen en mede een die zekere vorm te geven. Dergelijke welvingen in het armatuurglas zie je op de 750's.

Bij een 1000 zijn de glazen glad. Ze laten daarmee onverkort lichtstralen in elke richting door. Om de bundel richting te geven hebben ze de led's fuck knows where geplaatst. Een slimme truuk om het zelfde effect als de dubbel gespiraalde H4 lamp na te bootsen. Dim- en grootlicht led's zijn in elk geval verschillend geplaatst. En om de gekozen lichtbundel (dim- dan wel grootlicht) vorm te geven, hebben ze dit keer gekozen om niet het lampglas, maar de reflector de benodigde welvingen te geven. Different means to an end. Een variatie op een oplossing die al bestond. Maar, het licht resultaat is voor zowel de 750 als de 1000 hetzelfde. Omdat de regelgeving dat simpelweg nog altijd voorschrijft. Hoe je het ook oplost.

Als ik kijk naar de unit van een Europese 1000, dan zie ik een gewelfde reflector rechts (dit is dimlicht op deze modellen), en een andersvormige reflector links (dit is grootlicht op deze modellen). Je kunt wel 2 koplampen hebben willen en kunnen branden, maar zowel de richting als de vorm die de grootlicht reflector aan die bundel geeft is daar niet geschikt voor.

Een enkel dim-lampige 750-rijder die 'doubble-dim' wil gaan, moet het aparte grootlicht armatuur vervangen voor een gecombineerd dim/groot- exemplaar. Sinds we vaststelden dat, ondanks moderne slimmigheden, het qua eindresultaat per saldo tussen oud en nieuw niet uit maakt, zou je net als in geval van wanna-be dubble-dim 750-rijder, de linker reflector -en wat led's (?)- moeten vervangen door een identieke dim-/grootlicht unit (of eigenlijk, de reflector) zoals die ook rechts zit.

Sinds de unit die jij bezit af-fabriek onveranderbaar is, kun je hooguit zoeken naar een unit die op andere modellen voorkomt en voldoet aan jouw verlangen. Vooralsnog, wat hullie willen KAN niet. Niet als je jezelf serieus neemt.


Wat begrijp jij hier niet aan..?  ::)


« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 02:13 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ATA

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #40 Gepost op: 15 december 2018, 12:02 »
Ik heb het verhaal gelezen van brom , de koplampen bekeken en het klopt precies.

De reflector bepaald dat je licht bundel om hoog of omlaag schijnt.( nieuwe AT ).

ATA
hoe ouder, hoe knapper!  OQ, denk ik.
Spaar geen geld maar de momenten !
TA is naar een nieuwe eigenaar :)

Offline xrvtuur

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #41 Gepost op: 15 december 2018, 12:54 »
bij de varadero branden dim en groot licht links en rechts allebei, is het glas glad en zijn de reflectors  allebei hetzelfde
Varadero SD02  2004

Offline bassertoon

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #42 Gepost op: 16 december 2018, 10:58 »
Wat begrijp jij hier niet aan..?  ::)
Ik begrijp niet waarom je zo'n toon aanslaat alsof het een zaak van leven of dood is......

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #43 Gepost op: 16 december 2018, 12:28 »

Je hebt gelijk. I apologize  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline bassertoon

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2018, 14:31 »
Oké, prima reactie.
En ik blijf lekker met de originele enkele koplampen rijden op mijn AT 1000.

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #45 Gepost op: 16 december 2018, 17:15 »
En na al deze reacties heeft niemand mij overtuigt dat een ca 50% werkend Led-grootlicht, overdag zal verblinden.  Vertekend lichtbeeld is mij duidelijk, maar verblinden doet het zeker niet.

Ik houd andere sites in de gaten en zal bij gelegenheid wat proberen te posten hierover.

Ja Brom, ik ben rete eigenwijs  :P
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #46 Gepost op: 16 december 2018, 22:33 »
Een andere vraag:

Op MP staat deze AT te koop. Tis een importfiets uit Groot Brittanië.
Volgens de verkoper hoeven de koplampen niet veranderd te worden.
Deze hoeft bij dit model niet aangepast te worden omdat het lichtbeeld recht is.

Hebben jullie daar van gehoord ?


HONDA CRF 1000 L AFRICA TWIN (bj 2017)
http://link.marktplaats.nl/m1346991896?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Pronto

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #47 Gepost op: 16 december 2018, 22:48 »
Dat klopt die van mij is toen ook niet aangepast. Alleen het stuur zat rechts ;D ;D ;D

Offline renATus

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #48 Gepost op: 16 december 2018, 23:57 »
Is het bij de wet niet vastgelegd dat er asymmetrisch licht gevoerd moet worden ?
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline bassertoon

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #49 Gepost op: 17 december 2018, 08:09 »
Dat klopt die van mij is toen ook niet aangepast. Alleen het stuur zat rechts ;D ;D ;D
Bij mij hebben ze het stuur links laten zitten denk ik   :o

Offline Brombeer

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #50 Gepost op: 17 december 2018, 09:20 »

Tuurlijk een raar land dat Engeland. Ze reden er bijvoorbeeld links, i.p.v. aan de normale kant van de weg.

Als je desondanks toch per sé daarheen wilde, moest je een deel van je koplampen afplakken om de rest niet te verblinden. Dit omdat een deel van de lichtbundel de berm in werd gericht. Dat afplakken gold natuurlijk ook voor die rare Britten die bij ons kwamen rijden.

Tegenwoordig hoeft dat daar niet meer. De Engelsen hebben een recht lichtbeeld bedacht. Ze rijden daar nu in het midden.


 :)





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Canis

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #51 Gepost op: 17 december 2018, 09:43 »
Sinds de komst van de smartphone rijden er hier ook veel in het midden ....

Offline Pronto

Re: Dubbele koplampen
« Reactie #52 Gepost op: 17 december 2018, 18:52 »
M,n landrover heeft de neiging steeds naar links te trekken ook uit de UK.