Auteur Topic: TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?  (gelezen 808 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?
« Gepost op: 14 november 2018, 23:22 »

Hoi,


Ik kan aan een lap origineel TwinAir luchtfilterschuim komen.

Ik wil eens exprimenteren met zo'n ge-olied filter zoals je ze vind op crossmotoren. Dus geen K&N filter. Voor onze clubmotoren bestaan deze schuimfilters niet.

Enerzijds om te kijken of het voordelen biedt t.o.v. papieren filters en anderzijds natuurlijk of er nadelen aan zitten. Ik denk dat met een CO-meting papier/schuim je een aardige indicatie krijgt ook w.b. luchtdoorlating.

Het is polyurethaan schuim. Maar, het zal in een zeker model gesneden moeten worden en dan verlijmd. Die naad moet flexibel blijven, en de lijm bestand tegen de meest nare chemicalien zoals tolueen, xyleen en benzeen. En Ethanol, for that matter.


Dus ja, waar lijmen 'ze' dat mee..?  ::)





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2018, 08:45 »
Hmm... interessante vraag Brom.
Zouden ze de uiteinden niet gewoon op een of andere manier samensmelten ?

Ik zal eens kijken of ik nog een oud filtertje van mijn (verkochte) Beta heb liggen om eens te kijken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2018, 10:20 »
Ff gezocht op internet, en het magisch spul zou Pliobond moeten zijn.
(Of draad en garen :D )

Bron:
https://advrider.com/f/threads/are-foam-air-filters-repairable.203977/
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2018, 13:56 »

Ik ben ook een hoop wonderlijmpjes tegengekomen op het web. Die er denk ik uitspringen zijn E6000, Super Wheather Strip van 3M, Pliobond inderdaad, en Seal-All.

Ik heb met TwinAir Nederland in Veghel gesproken hoe zij dat doen. Zij hebben een mengmachine voor hun lijm-geheim die op het moment van lijmen van het foam dat mengt en direkt aanbrengt. Punt is dat de lijm maar minutenlang goed blijft, eens gemengd. Dus een potje ophalen bij ze heeft geen zin.

Maar, TwinAir maakt gewoon filters op maat voor je, in minimum oplage van 5. Het enige wat je aan moet leveren is het metalen frame waar het omheen moet, zij doen de rest. Das best interessant. Want tegen de tijd dat ik schuim en lijm op de plank heb ben ik ook 4-5 tientjes verder, met alle risico van dien. Bij TwinAir krijg ik een gegarandeerde kwaliteit.

Daarnaast kunnen ze differentieren in schuimdikte, afhankelijk van de flow die je motor nodig heeft. Ik ga hier eens op verder broeden. Ik kan er twee kanten mee op: een wegwerpfilter op basis van het originele luchtfilter frame. Wegwerp, want dat oppervlak is relatief klein en zal veel eerder dicht zitten. Of, een groter, herbruikbaar MX-gebaseerd filter met dus een groter oppervlak om te ademen en vuil in op te slaan.


Voor de nieuwe CRF1000 hebben ze wel al schuimfilters op de plank liggen ter vervanging van de papieren velletjes.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arjenh9

Re: TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2018, 15:47 »
Ik heb vroeger wat zitten hobby'en met schuim voor een luchtfilter voor mijn minibike. Daar heb ik van een paar stroken schuim een jampot-vormig filter van gemaakt. Daar heb ik toen bison-tix voor gebruikt, en dat zit nog steeds goed vast..! Nu weet ik niet of dat ook PU schuim was maar bison TIX is niet duur, het experiment waard..?

Offline Brombeer

Re: TwinAir luchtfilterschuim: welke lijm?
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2018, 17:44 »

Het zou wel eens heel goed kunnen dat het met Bison Kit al lukt. Op basis van ervaringen hier heb ik dat gebruikt om inlaatrubbers terug te lijmen in een luchtfilterhuis en dat zit als een huis! En daar zijn toch ook wel invloeden van olie en benzinedamp.

Tix en Kit zijn, uitgehard, niet bepaald flexibel en dat zou dan een nadeel kunnen zijn bij uitwassen en olieen, dat het schuim scheurt naast de lijmnaad. Maar, je weet niet wat het in dat schuim doet omdat dat permanent onder invloed van olie staat.




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin