Auteur Topic: webdagboek; Jaspers transalp.  (gelezen 50410 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #120 Gepost op: 25 juni 2018, 13:49 »
Zooo Ik had weer eens wat te klussen, samen met Peter die op zijn At het een en ander te klussen had.

Had al een tijdje allerlei accesoires verzameld en had sommige dingen (USB oplader) quick & dirty aangesloten, waardoor ik mijn accu al om zeep had geholpen.

Nieuwe accu dus tijd om het netjes op te lossen.

Even een schematje gemaakt,
aan te sluiten spullen:
- LED lichtbalk
- Voltmeter
- USB oplader

Alles met een losse waterdichte schakelaar en netjes via het contactslot met een relais geschakeld. En ik wilde ook echt een geheel los stukje kabelboom maken, dat het daadwerkelijk een accesoire circuit is. (dus niet half afgetakt van bestaande motorkabelboom)


Dit was een tafeltje vol spulletjes. Voor 2 motoren.

Hier alles op mijn stuur gemonteerd

Netjes in 3D geprinte beugeltjes, die bak in het midden is mijn telefoonhouder.

Nu nog alles aansluiten. Netjes met een zekering vanaf de accu, naar het relais. En het relais moet je nu eenmaal schakelen met een draad van de bestaande kabelboom. Even zitten redeneren wat logisch was. Wat is nu de enige functie die me niet boeit als er ooit storing in ontstaat? Met andere woorden, welke elektra zou ik zonder al te veel problemen zonder kunnen (als je iets aftakt van het originele circuit, introduceer je gewoon een potentiele bron van falen) Knipperlicht leek me hieraan te voldoen. Als er ooit iets mis gaat, en mijn knipperlicht faalt, kan ik altijd mijn hand nog uitsteken.

Dus de schakeldraden van het nieuwe relais zijn afgetakt van de 2 buitenste (groen/zwart)van de 3 toevoer draden van het knipperrelais.


Het relais links bovenop het montagepunt van de topkuip. Bedrading aangesloten (moest het nog wel een beetje fatsoeneren)


Ledbalkjes onder tegen de plastic plaat bij de onderste kroonplaat (netjes op een 2mm dikke aluminium beugel)

gebroederlijk naast elkaar


Even testen, alles werkt. Nog een keer iets van een symbooltje vinden die ik bij de schakelaar kan plakken



Mooi resultaat zo. en fijn, kan alles aan en uitzetten, en kan als ik wil er vrij gemakkelijk extra verbruikers op aansluiten.

« Laatst bewerkt op: 25 juni 2018, 13:55 door jaspersFZR »
de transalp wordt steeds mooier

Offline alain

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #121 Gepost op: 25 juni 2018, 19:35 »
Jasper,

heb je geen schrik dat je spatbord aanbotst tegen het LEDbalkje bij het diep inveren?

 
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #122 Gepost op: 25 juni 2018, 19:37 »
Als ik jouw stuur zo bekijken heb jij een 3D printer thuis of beschikking tot een ???  8)

Is dat een beetje waterdicht?

Offline Dorus

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #123 Gepost op: 25 juni 2018, 20:28 »
Onderdelen die met een FDM 3D Printer zoals op de foto's te zien zijn, zijn niet waterdicht. Het beste wat je kan doen om ze toch waterdicht te krijgen is om ze na te bewerken met epoxy.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #124 Gepost op: 25 juni 2018, 20:56 »
We hebben een goeie 3d printer op werk. Aangezien 3d print geschikt ontwerpen een vak apart is, dienen wij dit ding zoveel mogelijk te gebruiken om dit als enigineers goed in de vingers te krijgen. Maakt niet uit of het beuntjes zijn of dingen die we daadwerkelijk kunnen inzetten in projecten. Zolang we maar geen productie gaan draaien voor derden  ;D

Kortom leuk voor op de motor, en allerlei dingen rondom huis.  Ideaal voor onze stagiaire projecten (die gasten doen dit printwerk eigenlijk al vanuit hun natuur, verschil is 10 jaar in leeftijd. maar wat dit soort techniek betreft ben ik bijna een ouwe zak  :P )

Waterdicht is het zeker niet, al is dat eenvoudig te realiseren, gewoon coaten inderdaad met een lekkere dunne epoxy kan, het schijnt ook dat je het goed kan vlampolijsten (dan smelt je het oppervlak eigenlijk in elkaar) heb ikzelf nog nooit getest. Simpelweg met blanke lak gaathet eigenlijk ook al heel aardig.

Wat ik eigenlijk gewoonlijk doe, is zorgen dat het niet waterdicht moet zijn. De behuizingen voor de waterdichte schakelaars hebben we van achter wel vol geprut met silecone kit. dus die zit netjes dicht gepot. voor de rest zijn het enkel houders voor componenten. 

Over het inveren van het voorspatbord. Ik denk niet dat hij daadwerkelijk zon grote slag kan maken. Ik zit denk ik 4cm onder mijn onderste kroonplaat. Iemand een idee tot hoever je maximaal kan inveren? Wel fijn om daar geen risico mee te lopen.

Wij hadden ingeschat dat we dit nooit gingen redden, haha maar als jullie een andere mening hebben dan luister ik daar graag naar.
de transalp wordt steeds mooier

Offline Dorus

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #125 Gepost op: 25 juni 2018, 23:05 »
Ik zie trouwens dat je dezelfde Chinese voltmeter hebt geïnstalleerd als ik op mijn AT heb. Gaat deze bij jou ook knipperen op het moment dat je de handvat verwarming aan zet? Dit gebeurd bij mij namelijk wel en ik kan maar niet achterhalen hoe dit kan.

Zelf heb ik al redelijk wat ervaring met het waterdicht maken van 3D geprinte onderdelen of zelfs luchtdicht maken. En onderdeel met een vlam nabewerken zou ik zelf niet doen omdat een heel oneven resultaat kan even. Indien je de onderdelen in ABS geprint hebt kan je deze nabewerken door ze met een kwastje met aceton in de smeren. Door de aceton wordt de oppervlakte zacht en krijgt deze een mooi glad en strak oppervlak. De laagjes smelten door de chemische reactie dan op elkaar, 100% waterdicht zal het echter niet worden.

Over de LED bar die je hebt geïnstalleerd; Ik heb op het XRV forum wel eens lezen dat het niet verstanding is om daar een LED lamp te installeren omdat je spatbord bij een bottom out de lamp kan raken. Dit advies werd dan gegeven bij een AT, maar neem aan dat het bij een TA niet heel anders is.

Offline PimW

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #126 Gepost op: 26 juni 2018, 07:51 »
Ik heb dat met een hoog spatbord gehad, zal eens kijken of ik nog kan vinden hoe laag dat uiteindelijk gemonteerd zat.

Offline Nodri

  • aut viam inveniam aut faciam
  • Nog geen TCN Lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Aut viam auto faciam

  • Ongelezen
    Reacties
Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #127 Gepost op: 29 juni 2018, 14:02 »
Mooi verhaal en een mooie motor.

Vwb het nabewerken van de 3D geprinte beugels. Ik weet niet waar je ze mee geprint hebt maar soms wil even dippen in aceton ervoor zorgen dat ze er heel mooi uitkomen. Helemaal glad.

Succes en ik blijf je verhaal volgen.
Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid verwoest materiaal.
Varadero SD01 2000

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #128 Gepost op: 20 juli 2018, 09:25 »
Ik ga morgen een garmin oregon 600 navigatie ophalen. marktplaatsje. Ding lijkt me ongelooflijk ideaal, al vraag ik me wel af of ik er aan kan wennen.

Heb lang op internet lopen struinen voor de voors en tegens, maar ga er gewoon eentje halen en ermee spelen, kijken of ik er blij van ga worden.

ik ben nu de functionaliteit van een telefoon met alle rekencapaciteit van dien gewend (duizenden routepunten, no problemo) denk dat op dat gebied ik een stapje terug moet doen. Maar robuustheid enzo ga ik een hele stap vooruit! waterdicht, schokbestendig, minder energieverbruik. En specifief bedacht voor navigeren te voet of te fiets, maar ook gewoon te navigeren zoals met de auto (alleen praat ze niet tegen je, dat staat bij mij toch standaard uit, dat gezanik de hele tijd 8) ) ik zag er hier op het forum nog niet veel over, dus als ik er wat ervaring mee heb zal ik wel eens laten weten wat ik ervan denk!

de transalp wordt steeds mooier

Offline xrvtuur

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #129 Gepost op: 20 juli 2018, 11:09 »
Mag ik vragen waarom je geen specifieke motor navigatie koopt? Ik heb eens wat zitten lezen over de Oregon 600 maar is niet echt geschikt voor auto navigatie, het kan wel maar niet erg nauwkeurig. stroom verbruik is behoorlijk en alleen op batterijen lijkt het. En er klagen ook mensen over dat er teveel op zit, te ingewikkeld . En mij lijkt het schermpje klein voor gebruik op de motor.
Varadero SD02  2004

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #130 Gepost op: 20 juli 2018, 13:42 »
Ik heb het idee dat een motor navgatie het vooral goed doet op de weg. Maar vraag me af hoeveel je moet gaan klooien om een keer een route van de weg af erin te zetten.

Zo'n oregon is gemaakt om te wandelen en fietsen, dus die moet onverharde wegen een stuk beter snappen dacht ik zo. Daarnaast hou ik heel erg van "minder is meer,". Minder groot apparaat, minder groot scherm is minder accu verbruik ( en als het toch een keer op is, kun je gewoon met 2 AA batterijen weer verder). Geen fancy spraakberichten, gewoon een stille wegwijzer op je stuur.

Motornavigatie vind ik overigens ook veel te duur. Een nieuwe rider kost bijna een halve transalp. 2e hands zijn ze vaak goed gebruikt. Terwijl oregons 2e hands vaak in erg goede staat lijken, (gebruikt voor een hobby waar mensen niet aan toe kwamen etc...)

verder niet echt goede redenen, ik denk nu dat ik hier blijer van ga worden. We gaan het zien! Ga er lekker de rest van de zomer mee prutsen. Heb altijd mijn telefoon nog als backup. bevalt het dan blijft ie, zo niet dan gaat ie weer! 
de transalp wordt steeds mooier

Offline PimW

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #131 Gepost op: 20 juli 2018, 17:44 »
Ik heb jaren terug ook een outdoor gps genomen, doet precies wat ik wil eigenlijk. Hij is alleen wat ouder en af en toe vind ik hem wat langzaam (GPSmap 60).

Wat ik heel prettig vind is dat je er gewoon kaarten van openstreet maps op kunt laden en je routes maken zoals jij wilt. Geen gedoe met on/offroad, je kunt gewoon over de kaart crossen met tracks.

Ja er zitten wel wat haken en ogen aan maar voor mij een prima oplossing, kan met voorstellen dat die oregon dat ook prima doet voor jou. Laat even weten wat je ervan vind ik ben benieuwd!

Offline xrvtuur

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #132 Gepost op: 20 juli 2018, 18:50 »
ik heb dan wat minder aandrang om over onverharde wandel en fiets paden te rijden en heb liever dat mijn navi asfalt goed begrijpt, en met een tt rider kun je ook prima zelf routes maken, je klikt een willekeurig punt (of punten) aan op je scherm en rijden maar. Als je van minder is meer houd lijkt de oregeon 600 de verkeerde keuze want er schijnt zoveel op te zitten dat je door de spreekwoordelijke bomen... en een klein schermpje is na de 50 niet meer zo handig, mijn bionische ogen raken versleten.
tt riders 40 en 400 zie je nu ook voor relatief weinig geld, en ik denk dat die juist in goede staat zijn want de gemiddelde motorrijder komt amper aan de 3000km pj, mijn 400 die ik heb verkocht zag er in ieder geval uit als nieuw en werkte ook zo ondanks de 96000km die hij gebruikt was.
Varadero SD02  2004

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #133 Gepost op: 14 september 2018, 16:07 »
Achterin mijn laser uitlaat (met ce keur) zit een roostertje gelast. Dit roostertje begint te rammelen, puntlas heeft het begeven... Geen punt, denk dat ik hem er net zo lief uit trek.

Wat denken jullie, roostertje heeft een functie (Het is toch een behoorlijke restrictie aan het uiteinde van de demper) dus ik kan hem beter weer even vast laten lassen

of roostertje heeft alleen de functie dat er geen troep in je uitlaat kan komen. en kan hem er straffeloos uit trekken.

Ben benieuwd

de transalp wordt steeds mooier

Offline PimW

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #134 Gepost op: 14 september 2018, 16:42 »
Zonder roostertje is mijn ervaring dat de herrie wel toeneemt.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #135 Gepost op: 16 november 2018, 15:33 »
Zo even niks over mijn alp. Maar toch ook wel!

Hebben een paar weken geleden een krabbel gezet onder een conract voor een nieuwbouwhuis. Gewoon een simpel gemiddelde eindwoning in een rijtje.

Maaaaarrrrrrr... wel met ruimte voor een "berging" van 5.5x10 meter langs het huis  8)

Kan ik eindelijk een mooie werkplaats gaan maken. mijn voorlopige droomwerkplaats bevat een draaibank en freesbank, Lintzaag, kolomboormachine, misschien een zetbankje een lasapparaat en een motorbrug. Een werkbank met bankschroef.

Dat zal allemaal nog wel even dromen blijven, het geld zal aardig op zijn als ik mijn berging gebouwd heb. Maar in ieder geval heb ik dan een fijne droge geisoleerde stalling met verlichting voor mijn motoren. Voorjaar 2020 is het huis klaar. Het plan is dat ik in die zomer meteen doorpak en de berging neerzet. Nu lekker even dromen tot het zo ver is (en oja ook even ons huidige huis verkopen en een huurhuis regelen...)
de transalp wordt steeds mooier

Offline PimW

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #136 Gepost op: 17 november 2018, 09:41 »
Daar heb je wel genoeg ruimte aan denk ik zo  8)