Auteur Topic: Niels en de GHOST ALP  (gelezen 3585 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Niels en de GHOST ALP
« Gepost op: 17 november 2018, 12:45 »
Dit wordt een uitgebreide opsomming van de acties die zijn ondernomen om het spook gedrag te omschrijven en op te lossen van de Transalp PD10 Van Niels.
De motor werd gekocht met de mededeling dat waarschijnlijk de CDI kapot was en dat hij daarom slecht liep en steeds uitviel.

Wat er allemaal aan gerepareerd is of vervangen en hoe het probleem zich ontwikkeld kun je de komende weken hier volgen.

Het begint als volgt:

De Alp start normaal en loopt super mooi stationair. Geen enkel probleem.
Op het moment dat hij boven de 3000 toeren komt gaat hij haperen, stotteren en wil niet doortrekken.
Ook wat ploffen in de uitlaat.

Ik ga aan de hand van de reacties hierop de genomen stappen opsommen en hopelijk komen we aan het eind met een goed lopende Transalp.

Als hoofdadviseur is Waffie standby en zal ook zijn commentaren leveren ( hoop ik )

Wat is er tot nu toe gedaan:

Door motorzaak:

2 x nieuwe diode.
4 x nieuwe bougiekabel
Pickup sensor vervangen
CDI test ( Carmo Electronic )
Bedrading doorgemeten + de sensoren  (tps )
Carburateur ultrasoon gereinigd.
1 gasnaald vervangen
2 sproeier buis vervangen
1 nieuwe sproeier 118
1 nieuwe sproeier 115
2 x nieuwe stationair sproeier
1 nieuwe accu
4 nieuwe bougies.
2 bobines vervangen.

Hierbij opgemerkt dat de storing daarmee niet werd opgelost en de rekening dermate op ging lopen dat ermee gestopt is.
Dit op verzoek van de eigenaar.

Onder het motto van "DODE DINGEN ZIJN GEEN BAAS "

Dan maar naar Oldie's Bikeshack:
en daar:

Carburateur uitgewisseld.
Benzine kraan uitgewisseld en vacuüm gecheckt
Pickup spoel verwisseld voor originele.
CDI gewisseld.
Ontsteking tijdstip gecheckt.
Stand nokkenas ketting beide cilinders check
Kleppen gesteld.
Luchtfilter gecontroleerd.
Compressie gemeten.
Kabelboom compleet vervangen.
Stator gemeten Ohmse waarden
Laadspanning getest ( 13.8 volt).
Neutraal switch vernieuwd.
Oliedruk voeler vervangen ( niet een storing oorzaak )

De inlaat rubbers moeten nog vernieuwd worden maar waren/ zijn niet de oorzaak.


Hierna en hiermee is de storing niet opgelost.
Er is geen enkel onderdeel aangetroffen die de malaise veroorzaakt.
Het lijkt een elektrisch probleem te zijn

Niels op de foto met de voorbereiding van hernieuwde opbouw van het geheel.
Er gaat uiteraard niets boven een schoon blokje om aan te werken.
Omdat er veel veranderd was aan het oorspronkelijke systeem qua bekabeling is het besluit om alles vanaf 0 weer op te bouwen.
De 1e stap is dus het blok compleet controleren en weer in het frame bouwen.
Daarna komt de bekabeling aan de beurt, die stap voor stap en op elke schakeling en connector wordt gecontroleerd.










« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 17:23 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2018, 14:15 »

Nou, hier de kick-off dan.


Dat kan brandstof of elektriek zijn.

Jij hebt blijkbaar al wat inzicht in wat wel of niet is geprobeerd, dus nu jij weer, Oldie.


Welke van de 2 kanten gaan we het eerste op..?  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline renATus

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2018, 14:21 »
Valse lucht ergens tussen de carb en de airbox.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 17:51 door renATus »
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline J-P

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2018, 15:44 »
Lekke inlaatrubbers?
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2018, 16:17 »
@ brom. Het feit dat het beide kanten uit kan gaan is helaas waar.
Maar oke. Ik ben aan zet.
Vanavond zal ik de eerste werkzaamheden prijsgeven. Let wel. Het probleem is zeker nog niet opgelost.

De werkzaamheden en het resultaten ervan staan in het openingstopic.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 17:53 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2018, 19:02 »
 :angel:
Een deel van het vraagstuk begint natuurlijk bij de vraag:

Wanneer zijn de problemen begonnen of waren deze problemen al aanwezig
En daar weten we het antwoord niet op anders dat Niels  de transalp zo gekocht heeft.
Een echte voorgeschiedenis maw symptomen zijn niet bekent.
feit is wel dat de motorfiets al verbouwd was(bedrading en dergelijke ivm met aanpassingen

en dit verrast me,
Al het gangbare is dan wel geprobeerd en vervangen .
Echter dit neemt niet weg dat bij  deze aanpassingen mischien toch iets fout zit
Of wel dat onderdelen ten gevolge van die aanpassingen onmiddellijk uitvallen of zelfs defect raken

Een van de symptomen

 * toerenteller komt niet hoger dan 3000 rpm en de motor zelf levert geen vermogen anders dan feitelijk in het stationaire sproeier gedeelte (max 3500rpm )

kortsluiting kan natuurlijk veel vernielen en dan is oorzaak en gevolg lastig te herhalen.
het wordt dus inderdaad een zoektocht
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 19:04 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Timy

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2018, 19:09 »
Lijkt mij sterk maar toch iets om te checken, krijgt genoeg hij zuurstof? Is er iets waardoor er onvoldoende lucht naar de motor komt.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2018, 19:25 »
Ad heeft natuurlijk een punt maar een aantal dingen zijn nog niet gecontroleerd. Daarom opbouw vanaf nul.
@Tim. Ook goed punt maar zelfs zonder filter met open mond dus geen verbetering.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2018, 19:31 »
Als je weer gaat opbouwen is het misschien een idee een surrogaat kabelboompje in elkaar te knutselen waar enkel de noodzakelijke ontstekings delen aan verbonden zitten.

Dus de noodonderbrekers eruit, goede en directe massa verbindingen en voeding. Volgens mij heb je de dynamo ook nieteens nodig? Gewoon vanaf een accu moet ook kunnen.

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2018, 19:41 »
Klopt Pim. Maar dat wordt dan ghostalp # 02.
Het zou te gek zijn als een originele alp niet doet wat wij willen.
Op dit moment is uitsluiten de 1e optie.
Aanvulling op toerenteller is dat deze blijft hangen op 3000 terwijl de motor dat niet meer draait

Bytheway. Mss kun jij ontwerpje maken. Heb met Ad al een idee voor testbank voor alpblok buiten frame.
Gwn om blok te testen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 19:48 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2018, 19:47 »
Stuur maar waar je aan denkt, heb zoiets al eens gemaakt voor een ander type motorblok.

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2018, 19:49 »
Hoi Pim.
Alleen het nodige idd. Je hebt mss een schema neem ik aan.
Heb nog wel een boom die gebruikt kan worden
Ik ga er vanuit dat een accu en cdi  + bobines voldoende is. Starten etc kan ookmet een schroevedraaier toch.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 19:53 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2018, 19:56 »
Zal wel even kijken of ik wat kan verzinnen. Wil je met losse motor testen of in het frame.

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2018, 19:58 »
Liefst in frame. Maar hebben we nog niet.
Dussssss heb je nog een staan ......

Ps. Bedenkt net 2 types cdi. Enkel en dubbel.
Maar voor mechanica maakt dat niet zoveel uit.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 20:01 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2018, 21:06 »

Sherlock Holmes:

(1) Eliminate all other factors, and the one which remains must be the truth.

en

(2) When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth?

Uit: 'The Sign of the Fours'


Als ik het zo even vlug beredeneer, heb je, volgens het eerste deel van de eerste quote van Holmes, redelijkerwijs alle individuele componenten uitgewisseld voor een ander, in een poging stapsgewijs te elimineren. Desondanks blijft het symptoom onveranderd. Volgens het 2e deel van die quote is er blijkbaar ruimte om verder te zoeken (in componenten die niet direkt de werking beinvloeden..?)

Vertrouw op de uitkomst zover. Het ligt niet aan de individuele onderdelen.

Dan kan het zijn dat de 2e quote van Holmes van toepassing is. In Jip & Janneke-taal zegt Holmes in feite: als je het onmogelijke hebt ge-elimineerd, dan zal wat overblijft, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.


Detectives  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2018, 22:04 »
Dat dacht ik in 1e instantie. Daarom het blok open om te checken of de nokkenas wel goed stond. Intussen is dat dus geelimineerd Harm.

Maar al met al wordt het een spannende zoektocht naar de waarheid
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #16 Gepost op: 17 november 2018, 23:51 »

Ik denk dat een testopstelling zoals Pim oppert, een goede kan zijn om vast te stellen of het zit in de de componenten die essentieel zijn, of dat het aan invloed van niet-essentiele onderdelen te wijten is, elders in het systeem.

Het blok hoeft niet uit het frame. Het frame is toch een prima motor-bok? En heeft een tank, dus de brandstof is in een veilige situatie voorhanden.

Gebruik alleen componenten die bewezen goed zijn. Die dus op een motor die ernaast staat, wel normaal functioneren. Van en naar de cdi en bobines maak je nieuwe test-bekabeling vanaf de accu. Zoveel is dat niet. Hiermee omzeil je heel de kabelboom en alles wat daar nog meer aan hangt. Ook de toerenteller heb je verder niet nodig.

Zo creeer een situatie dat het motorblok en enkel de benodigde componenten volkomen geisoleerd zijn van de rest, maar wel normaal kan draaien. De uitkomst van die test geeft aan of je verder zoekt binnen de kring van noodzakelijke componenten, of juist daarbuiten.




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2018, 07:50 »
Leuk en leerzaam verhaal volg dit graag 😊

Offline blinkie

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2018, 08:24 »
Interessant probleem.
Koppel de toerenteller zelf eens af. Misschien beïnvloed hij de CDI.

Offline PimW

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #19 Gepost op: 18 november 2018, 11:43 »
Ik dacht ook aan een ''kabelboom'' in een koffertje. Het komt echt wel veel voor dat de kabelboom/electronica van een motor problemen geeft en als je dan een gegarandeerde set componenten aan kunt haken kun je veel sneller werken lijkt me?

Moet je gewoon zorgen voor een goede accu en de juiste set stekkers aan wat snoer dat is niet zo ingewikkeld.

Als een motor los staat kan hij ook wel op een bokje maar ik zou die electronica dan wel afneembaar doen dat je daar ook mee op stap kunt in de TCN alarmservicewagen.

Offline Brombeer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2018, 13:10 »

Die test-opstelling zitten ook wel wat nadelen aan, hoor.


Als je in een elektrische huis- of bedrijfsinstallatie op zoek bent naar een veroorzaker van sluiting waarbij enkel de hoofdautomaat of aardlek afgeschakeld werd, schakel je per definitie alle automaten erachter eerst uit. Daarna schakel je de hoofdautomaat of aardlek weer in en daarna één voor één de automaten er achter. Het circuit waar de storing op zit, dient zich vanzelf aan omdat de automaat zichzelf weer uitschakelt. Vervolgens trek je alle verbruikers uit de stopcontacten en verlichting e.d. op dat gevonden circuit, en schakel je diens automaat weer in. Als die nu wel ingeschakeld blijft, is het één van de verbruikers op een stopcontact dan wel verlichting. Je steekt dan één voor één die verbruikers terug in hun stopcontact en/of schakelt verlichting weer in. Het apparaat dat defect is, dient zich op die manier vanzelf aan want de automaat zal zich uitschakelen. Je dwingt op die manier af dat je 'spook' zichtzelf openbaart. En dan draai je hem de nek om.


Het nadeel van een test-opstelling met een apart kabelboompje is dat je daarmee weliswaar een bepaald zoekgebied zou kunnen definieren, maar daarmee heb je de veroorzaker nog niet gevonden. Voorbeeld: er is een onontdekte kabelbreuk bij de killswitch stuur, of aan diens stekker naar de kabelboom en die hangt nog maar aan één adertje. Deze kabel voorziet de cdi, en daarachter, de bobines van spanning. In lage toeren is er weinig stroom nodig om de motor te laten werken dus die doet het netjes ondanks de breuk. In hogere toeren is er meer stroom nodig maar dat kan niet meer door dat ene adertje als gevolg van de kabelbreuk. Dan gaat de motor slechter lopen of slaat af.

Lang verhaal kort: als je een noodboompje maakt en de motor draait ineens wel, weet je nog steeds niks. Om te pin-pointen waar het misgaat zul je kabeltje voor kabeltje en stekkertje voor stekkertje apart moeten kunnen laten meedraaien met dat noodboompje om vast te stellen wannéér het mis gaat. Dwing af dat het spook zich openbaart aan je.

En in het scala van mogelijke, te controleren boosdoeners is dit maar voorbeeld.


Maar, ik durf wel te zeggen dat het zit in iets heel doms waar je het redelijkerwijs niet verwacht en er dus keer op keer overheen kijkt. En dat is vaak weer een direkt gevolg van aannames: een conclusie trekken die feitelijk ongegrond is.


TCN servicewagen..?  ???



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2018, 14:27 »
Precies de reden Harm dat dit probleem stap voor stap wordt opgelost. Hoe dan ook.
Ik ben er in elk geval van overtuigd dat de oorzaak gevonden wordt door alle aansluitingen , kabels en schakelaars 1 voor 1 te controleren. Het blok heeft die controle al gehad.
Voordeel bij mij is dat ik alle ( werken
de en geteste ) componenten gewoon heb liggen.
Maar je hebt gelijk. Je pakt het spook pas als het zich openbaart..
De bedoeling van de testopstelling is eigenlijk alleen bedoeld voor het wtb gedeelte.
De electronica is een verhaal apart en een geheel andere opstelling. Uiteraard kun je die wel meenemrn in het ontwerp maar daarvoor moet er altijd een blok ingebouwd zijn
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline honda2x

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2018, 21:42 »
ik denk even mee  omdat mijn motor ook het niet meer doet  ook bijna  met wat boven staat  dus misschien steek ik er ook nog wat van op  ;)

ik heb een frame deze dus die mogen jullie hebben --- als test frame haal ik de motor er uit

als er nog een stuk weg geslepen worden zeg het maar  >:D  maar hoe die die kant op moet komen ??

misschien ook een idee had nog dit is gemaakt  en heb het mee verkocht met de motor fiets word nu ook gebruikt als test frame 

groetjes frits


Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2018, 22:10 »
Lijkt me wel wat Frits.
Gooi hem anders bij waffie neer of mss kan hij hem ophalen bij je.
We overleggen nog wel

In elk geval 👍👍😙😙
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2018, 11:53 »
Even over dat citaat van holmes en dat van dat het onwaarschijnlijke waarschijnlijk waar zal zijn...

Doet het probleem zich ook voor zonder uitlaat? Is de uitlaat gecheckt?

Mocht op de een of andere manier de uitlaat deels verstopt zitten (muizen of kinderen die het leuk vonden er knikkers in te frotten of weet ik veel) dan kun je hebben dat ie bij lage toerentallen prima loopt maar bij hoge moeilijk gaat doen.

Erg onwaarschijnlijk, maar misschien daardoor nog niet gecheckt en dan kan het zomaar de oplossing zijn!

(ik kom hierbij door mijn andere motor, een fzr, die heb je ook met een exupklep in de uitlaat, deze rot regelmatig vast, zit ie vast open rijdt de motor belabberd op lage toeren, staat ie dicht rijdt ie belabbert op hoge toeren)
de transalp wordt steeds mooier

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2018, 12:02 »
Hoi Jasper.
Alle opties zijn gecheckt. De open aftermarket uitlaat maakt zoveel lawaai dat ik hem niet wil laten proefdraaien in mijn shack. Ik wordt onmiddelijk de buurt uitgedonderd.
Maar zou idd een mogelijkheid zijn.
De status op dit moment is de fase van opbouw waarbij elke handeling en onderdeel nauwkeurig wordt gecontroleerd.
Omdat het probleem zich ook voordeed bij een nieuwe kabelboom worden nu de schakelaars getest en ook de sensoren op blok.
Over 2 weken gaan Niels en ik weer verder. Het blok zit er al weer onder en de waterhuishouding is klaar.
Wordt vervolgd dus.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #26 Gepost op: 28 november 2018, 14:57 »

(..) (..mijn andere motor, een fzr, die heb je ook met een exupklep in de uitlaat, deze rot regelmatig vast, zit ie vast open rijdt de motor belabberd op lage toeren, staat ie dicht rijdt ie belabbert op hoge toeren)

Of de beruchte EGR-klep bij turbo-diesels, for that matter.

Marien, mijn brein JEUKT om op Gost-chase te gaan. Het vergt een bepaalde manier van denken. Ik ben er erg goed in. Maar van hieruit lukt dat niet..  ;) ;)


Je zegt je bent opnieuw aan het opbouwen. Wat je op een gegeven moment moet gaan doen, is zaken scheiden en vaststellen, is of het dode mechanische deel van het blok in orde is, vóór je verder gaat. M.a.w., als je dit kale dode blok metaal in een andere motor hangt en daarop aansluit, hij het wel of niet goed doet. Het is dat, of een test-opstelling. Ik ben bang dat jullie veel te veel door mekaar gaan zitten werken en dan kom je er niet uit.

Nogmaals, er zijn 3 hoofdrichtingen: mechanisch, elektrisch, mengsel. Daarvan is mengsel het makkelijkst (uitwisselen carbs) en mechanisch is het makkelijkst te isoleren. Stel je voor dat die 2 vastgesteld uitgesloten kunnen worden, dan blijft de elektriek over om je op te focussen. En dan heb je het zo te pakken. Wel als ik ernaast sta.

Maar, stel vast dat het mechanische deel in orde is. Ik kan nog wel een paar onwaarschijnlijke mechanische dingen bedenken hoor. Heb je de lengte van de klepveren opgemeten? Slappe klepveren kunnen een klep doen 'zweven' in de hogere toeren en gaat-ie lekken.

Een andere gedachte kan zijn: dat pulsgever dingetje op de krukas met het nokje. Is dat de juiste.? Klopt de opening tussen nok en pick-up? Kan het zijn dat die nok gemagnetiseerd is en daarmee het magnetisch veld van de pick-up verstoord?


Het komt gewoon neer op good-old 'meten is weten!'. Couldn't be more true, chasing ghosts  ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2018, 15:27 »
Tja Harm. Je zet me wel aan het denken. Maar ga er vanuit dat ik niks lukraak doe en alles op basis van uitsluiten.
Zo zijn een paar dingen al uitgesloten. Klepveren idd niet.
Compressie test was verder goed dus vanaf hier verder gegaan.
Omdat het meeste toch al los was hebben we besloten om het blok op de werkbank na te lopen.
Nks in orde,op tijd ,kleppen stellen,pakkingen en sensoren nagekeken en vervangen.
Als dit niks oplevert straks dan gaat er een ander blokje onder. Gwoon als test. Mocht hij dan wel goed lopen gaat het oude blok gewoon helemaal op de pijnbank.
Zou te gek zijn als de oorzaak niet boven water komt.
Ik nodig je dan graag uit voor een second opinion.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2018, 16:25 »

Nou ja, een compressietest vertelt niet alles. De uitkomst is op te breken in kleinere stukken die elk gecontroleerd moeten worden om de uitkomst te definieren.

Als de compressie wat lager is (en dat kan, want normale slijtage) maar binnen de grenzen, kun je niet vaststellen of dat als gevolg van blow-by langs de compressieveren is, of een licht lekkende klepzitting. Maar, met een pietsie lekke klepzitting zal de motor misschien wel lopen, maar nooit lekker (ja pas op, hier schuilt een aanname..).

De kleppen hebben altijd 2 veren: de grotere is vooral om de klep stevig tegen de klepzitting te drukken en hem dicht te houden. Maar, zware veren slaan weliswaar veel kinetische energie op, maar ze zijn door hun omvang trager dan kleinere veren. Daarom zit die kleine veer erbij: die helpt de grote veer sneller zijn energie los te laten zodat de klep snel genoeg sluit in de hogere toerentallen. Bij een slappere 'versleten' of gebroken klepveer wordt minder kinetische energie opgeslagen (want, korter) en daardoor is die werking niet snel genoeg meer en sluit de klep te laat. Als het toerental hoog genoeg is, drukt de nokkenas die klep zelfs alweer open voordat hij kans kreeg om te sluiten. Ze noemen dat zweven. Het komt weinig voor, maar als je op spokenjacht gaat dan kom je in deze donkere wateren terecht. Maar, als je het blok op de werkbank hebt is het eenvoudig de veren te verwijderen en de lengte te controleren.

Het lijkt op het oog niet uit te maken of je in Niels zijn frame + systeem een ander bewezen blok hangt en daar een conclusie uit trekt. Maar, Holmes erbij gepakt, vertelt de uitkomst daarvan enerzijds iets over Niels zijn frame + systeem en anderzijds iets over het andere blok wat je plaatste. Het zegt niks over Niels zijn motorblok. De ruimte die die 'aanname' oplevert zijn typische plekken waar spoken zich kunnen verbergen. De grap is dat je, zonder je dat te realiseren en overtuigd van je jezelf, je eigen denk- en werkwijze die schuilplekken juist onontdekt laat.


Schuilplaatsen blootleggen op basis van elimineren  :)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Niels en de GHOST ALP
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2018, 16:34 »
Kan niet wachten Harm. Volgorde is anders maar uitkomst wss eender.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.