Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden
Niels en de GHOST ALP
Oldtimer:
Dit wordt een uitgebreide opsomming van de acties die zijn ondernomen om het spook gedrag te omschrijven en op te lossen van de Transalp PD10 Van Niels.
De motor werd gekocht met de mededeling dat waarschijnlijk de CDI kapot was en dat hij daarom slecht liep en steeds uitviel.
Wat er allemaal aan gerepareerd is of vervangen en hoe het probleem zich ontwikkeld kun je de komende weken hier volgen.
Het begint als volgt:
De Alp start normaal en loopt super mooi stationair. Geen enkel probleem.
Op het moment dat hij boven de 3000 toeren komt gaat hij haperen, stotteren en wil niet doortrekken.
Ook wat ploffen in de uitlaat.
Ik ga aan de hand van de reacties hierop de genomen stappen opsommen en hopelijk komen we aan het eind met een goed lopende Transalp.
Als hoofdadviseur is Waffie standby en zal ook zijn commentaren leveren ( hoop ik )
Wat is er tot nu toe gedaan:
Door motorzaak:
2 x nieuwe diode.
4 x nieuwe bougiekabel
Pickup sensor vervangen
CDI test ( Carmo Electronic )
Bedrading doorgemeten + de sensoren (tps )
Carburateur ultrasoon gereinigd.
1 gasnaald vervangen
2 sproeier buis vervangen
1 nieuwe sproeier 118
1 nieuwe sproeier 115
2 x nieuwe stationair sproeier
1 nieuwe accu
4 nieuwe bougies.
2 bobines vervangen.
Hierbij opgemerkt dat de storing daarmee niet werd opgelost en de rekening dermate op ging lopen dat ermee gestopt is.
Dit op verzoek van de eigenaar.
Onder het motto van "DODE DINGEN ZIJN GEEN BAAS "
Dan maar naar Oldie's Bikeshack:
en daar:
Carburateur uitgewisseld.
Benzine kraan uitgewisseld en vacuüm gecheckt
Pickup spoel verwisseld voor originele.
CDI gewisseld.
Ontsteking tijdstip gecheckt.
Stand nokkenas ketting beide cilinders check
Kleppen gesteld.
Luchtfilter gecontroleerd.
Compressie gemeten.
Kabelboom compleet vervangen.
Stator gemeten Ohmse waarden
Laadspanning getest ( 13.8 volt).
Neutraal switch vernieuwd.
Oliedruk voeler vervangen ( niet een storing oorzaak )
De inlaat rubbers moeten nog vernieuwd worden maar waren/ zijn niet de oorzaak.
Hierna en hiermee is de storing niet opgelost.
Er is geen enkel onderdeel aangetroffen die de malaise veroorzaakt.
Het lijkt een elektrisch probleem te zijn
Niels op de foto met de voorbereiding van hernieuwde opbouw van het geheel.
Er gaat uiteraard niets boven een schoon blokje om aan te werken.
Omdat er veel veranderd was aan het oorspronkelijke systeem qua bekabeling is het besluit om alles vanaf 0 weer op te bouwen.
De 1e stap is dus het blok compleet controleren en weer in het frame bouwen.
Daarna komt de bekabeling aan de beurt, die stap voor stap en op elke schakeling en connector wordt gecontroleerd.
Brombeer:
Nou, hier de kick-off dan.
Dat kan brandstof of elektriek zijn.
Jij hebt blijkbaar al wat inzicht in wat wel of niet is geprobeerd, dus nu jij weer, Oldie.
Welke van de 2 kanten gaan we het eerste op..? :)
renATus:
Valse lucht ergens tussen de carb en de airbox.
J-P:
Lekke inlaatrubbers?
Oldtimer:
@ brom. Het feit dat het beide kanten uit kan gaan is helaas waar.
Maar oke. Ik ben aan zet.
Vanavond zal ik de eerste werkzaamheden prijsgeven. Let wel. Het probleem is zeker nog niet opgelost.
De werkzaamheden en het resultaten ervan staan in het openingstopic.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie