Auteur Topic: verstelbare remhendel  (gelezen 2205 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline transalpert

verstelbare remhendel
« Gepost op: 21 november 2018, 11:52 »
Goedemorgen! Even een snel vraagje heeft er iemand wel eens een passende verstelbare remhendel gemonteerd?
Ik ben er namelijk naar opzoek maar kan weinig vinden, of het is heel duur of het is op het eerste oog niet passend.

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2018, 13:42 »
Ik heb verstelbare en vouwbare rem en koppelings hendel van Titax op de Varadero,  past goed hoor.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2018, 13:52 »

Alie

Ik heb ze op mn AT, en me mattie ook.


Prima pasvorm.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Fredsel

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2018, 17:16 »
Brombeer, passen die ook op een transalp 650 (ik zie ze alleen maar voor een 600...)?

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2018, 18:25 »

Wat ik liet zien is maar een voorbeeld.


Bij mijn weten zijn die van Transalp 600/650/700 en AT 650/750 w.b. rem en koppeling allemaal hetzelfde.

Maar, ik mag gecorrigeerd worden.


Alie staat er vol mee, je hebt ze waarbij de lengte versteld kan worden i.v.m. handkappen, en i.c.m. wegklappen bij vallen. Die heb ik zelf. Echt netjes gemaakt hoor.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline transalpert

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2018, 20:49 »
Bedankt!
Inderdaad die van ali zien er passend uit, alleen had ik zo mijn twijfels over de kwaliteit, daarintegen die titax hendels van over de honderd euro vind ik ook weer een beetje veel voor een hendeltje. ga dan toch maar die ali hendels proberen ;)

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2018, 12:13 »
alle waar naar zijn geld
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2018, 21:18 »

Mja weet je.. wat mag iets redelijkerwijs kosten..?


Wel garpig hoor, dat Titax. Grote mond over Choice of Champions en bla.

Maar, ik vind nergens welke grade alu ze gebruiken. Dus tot zover leveren Titax en de Snezen hendels van cnc-gefreesd aluminium.


15 euro per hendel versus 50-75 euro per hendel. Wat mag het redelijkerwijs eigenlijk kosten..?  ::)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2018, 22:04 »
The TITAX high performance products
 are manufactured on the highest possible levels of the state of art technology, thanks to the very best CNC and Laser Cutting machinery,and coupled with an intensive metalurgical and automotive laboratories and heavy-duty field testing practice. MADE in CZECH REPUBLIC, Europe Union under the ISO 9001 specifications. TITAX products areTÜV Rheinland CERTIFIED

Inderdaad geen gegevens over de kwaliteit van het gebruikte materiaal, maar ik heb dan meer vertrouwen in bovenstaand verhaal dan in geen verhaal van een of andere chinees. Als ik keihard in mijn rem hendel moet voor een noodstop denk ik liever aan ISO 9001 dan aan een onbekende bak lijst. Maar volg je eigen gevoel. Mijn hendels waren een paar jaar geleden 106 euro per stuk, moest er wel even een nachtje over slapen maar nog geen spijt van gehad.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2018, 23:16 »

Jaa weet je.. een prijskaartje moet ook wel te rechtvaardigen zijn.

De naam "Tita(..)" doet refereren aan tita....nium? Ja als je je publiek dat soort exorbitante bedragen af wil troggelen dan moet je wel ergens aan appelleren..

Vroeger was titanium onvoorstelbaar duur. In de jaren '80 kon dat oplopen tot 20.000 dollar/kg. Tegenwoordig is dat rond 30 dollar, nee zelfs minder! Tussen 17 en 20 dollar/kg.

Titanium wordt wel echt rap duurder als ze er legeringen mee maken. Maar, voor een remhendeltje, als je echt gek wil doen en er ECHT titanium voor wil gaan gebruiken, volstaat CP (Comercially Pure) Grade 1 titanium. Dat is de goedkoopste rommel die er in dat segment te vinden is. Maar, dat gebruiken ze al in vliegtuigen en andere vernuftige dingen, make no mistake.

Titanium is op het moment zo'n beetje 10x zo duur als aluminium. En daarnaast is het bijna 2x zo zwaar. Dus waarom zou je er een remhendel van willen maken? Dat zijn 2 grote nadelen t.o.v. aluminium. Het is wel zo da er ook alu legereingen bestaan en legeringen zijn per definitie duurder. Maar dan nog hoor.

In the end, je hebt nodig een vector-bestand, een cnc-machine en een pipo die er een kleurtje op anodiseert. Dan lijkt zelfs 15 euro voor een remhendeltje best aan de prijs: 1 kg alu kost rond 1,70!


Arthur, 106 euro per hendel? REALLY??  :)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2018, 23:23 »
Jep. En ik heb net 14 stalen remleidingen besteld voor de varadero, vraag maar niet wat dat kost ;D
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2018, 00:21 »

Nee inderdaad, hou maar gelijk op  :-X

Brom gaat liever op vakantie!


 ;D


#edit: ISO 9001 zegt verder ook niks hoor Tuur, dat is meer een klanttevredenheidsnorm waarin in feite wordt gesteld: ik lever wat ik beloof. Titax zegt: ik lever een knap hendeltje waar sommige malloten mee durven racen en hij is knap duur. Daar voldoen zij dus aan. Check.

Die TUV-certificatie klinkt gewichtiger dan hij in feite is en is veel betaalbaarder dan hij lijkt. Ik bouwde vroeger hele klimbossen en dan kwam zo'n vent van TUVnl dat keuren (want ja, die kindertjes) en dat kostte 1500 euro. Een nieuwe simpele machine op de markt brengen kost bij TUV, wat, 10.000 euro? Wat zal de breektest van een Titax hendeltje kosten om die te vergelijken met de norm die daarvoor staat? Nee oke, de Snezen hebben in die zin verder geen enkele vorm van praatjes.

Weet je nog dat topique over die overspanningsverklikker? Een pcb (bruikbare printplaat) in kleine oplage laten maken in NL kost iets van 75,=/stuk. China doet dat voor 5 euro per stuk. Het heeft te maken met afzetmarkt en oplage.


Geld uitgeven  :)


« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 00:54 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2018, 07:03 »
Nee inderdaad, hou maar gelijk op  :-X
Brom gaat liever op vakantie!

maar dat dan x14 ::), en ik ga ook liever op vakantie maar na 14 jaar toch maar eens remleidingen vervangen

Ja die iso norm zegt mij dan toch weer net iets meer dan de helemaal niks norm van die chinees. Maar zoals gezegd heb ik die hendels al een aantal jaren en toen ik ze kocht had ik nog nooit van Ali of welke chinees dan ook gehoord behalve het restaurant om de hoek dus zoveel keus was er op dat moment ook niet voor mij. Ik heb Chinese hendels gezien op een CRF1000 en dat ziet er inderdaad netjes uit.

Dat het in china laten maken van iets veel goedkoper is heeft natuurlijk ook te maken met de veel slechtere omstandigheden en voorzieningen waarin gewerkt wordt, dat is in europa maar zeker in nederland veel beter, maar kost wel geld. maar ik vind het wel iets om over na te denken.

« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 07:08 door xrvtuur »
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2018, 09:00 »
Maar het dwingt ons in europa misschien nog eens kritisch naar de processen te kijken. Want er kan ook nogsteeds veel efficienter en gewoon goedkoper.

Maar soms verkopen spullen met een hoger prijskaartje ook gewoon beter. Is duur dus moet wel goed zijn toch.

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2018, 09:58 »
26 dollar voor een verstelbaar alu koppelings en rem hendel inclusief verzending dat kan natuurlijk eigenlijk niet, dan weet je dat er ergens mensen zijn die onder slechte arbeidsomstandigheden bezig zijn en al helemaal niet 5 weken per jaar op de motor op vakantie kunnen. Dus je kan wel efficiënt willen zijn maar ten koste van wat, en zou je zelf zo willen werken en leven?
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2018, 10:25 »
Nah ik doel op een middenweg. Lijkt me beter.
CNC is goedkoop, een onderdeel als een remhendel kost misschien 10 euro om te maken.

Maar wat veel geld kost zijn zaken als slechte processen waardoor er (te) veel mensen handjes aan te pas komen en dan word het inderdaad duur.

Ik heb een machine her-ontworpen die hier in Holland gemaakt word en gek genoeg naar een chinese fabriek gaat.
Dat ding moest goedkoper (omgekeerde wereld ??? ) en dat kon gewoon door het ontwerp slimmer te maken.

Ik heb 50% van de onderdelen samen kunnen voegen of weg kunnen laten, assemblage makkelijker gemaakt en de productie is nogsteeds helemaal in NL.
Gaat zomaar de kostprijs van het maken met 50% omlaag, terwijl het gevoel van kwaliteit omhoog gaat.

En dat is geen pruts bedrijf he, ik ben er vrij zeker van dat de onderdelen die op deze machines gemaakt worden in jouw smart-phone zitten.
Maar als de markt geen goedkoper alternatief heeft waarom zou een bedrijf dan tijd en geld steken in beter ontwerp ??? Achter zon stomme ISO of TUV schuilen vind ik BS.

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2018, 12:53 »
Mijn smartphone is er in ieder geval niet goedkoop van geworden :P. Maar ik haak af in deze discussie, ik weet er te weinig van en volg mijn onderbuik gevoel.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2018, 16:08 »

#me too  :P


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline transalpert

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2018, 15:03 »
Nou ik heb de remhendel+koppelinghendel binnen.
Helaas past de remhendel helemaal niet... De dikte van het schanier punt is 19mm terwijl het 12,5 hoort tezijn. Het rare is dat de koppelingshendel wel gewoon 12,5is.. heb ik misschien niet het orginele remcilinder huis of is dit bij jullie hetzelfde? Nu maar even een winkel opzoeken om een hendel te vinden die ik eerst ook kan zien voordat ik hem koop haha.. m'n oude hendel was namelijk ook gebroken.

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #19 Gepost op: 14 december 2018, 11:20 »

Heb je een foto van je hoofdremcilinder?


Er zit qua constructie verschil in die hendels als in: wel of niet aangrijppunt instelbaar. Maar, een niet instelbare hendel heeft wel de pasmaat van een instelbare omdat Honda steeds dezelfde hoofdremcilinder gebruikt.

Zo paste een AT verstelbare remhendel in een '89'er Dominator terwijl diens hendel af-fabriek niet instelbaar was.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floris

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #20 Gepost op: 14 december 2018, 11:51 »
Pas op met die remhendels van Alie. Ik heb zelf een miskoop gedaan, ze pasten namelijk net niet. De verleiding is groot om ze er dan toch op te schroeven, maar dat is domweg gevaarlijk. Het gaat tenslotte om je remmen.
Als je bij een Nederlandse leverancier koopt dan kun je ze terugsturen. Daarentegen stuurt niemand spullen terug naar China omdat het te duur is. En dat is het verdienmodel van Alie ....
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2018, 12:51 »
Tja mijn "dure" titax past en functioneert dan weer wel als een tierelier  :-X
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #22 Gepost op: 14 december 2018, 13:08 »

Dat is zeker zo.

In een ander topic ga ik je w.b. zienswijzen een veer in je achterwerk proppen  :D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #23 Gepost op: 14 december 2018, 17:48 »
Ja dank u ;D. Maar voor zo'n prijs verschil als met de hendels was het te proberen, alleen inderdaad stuur je het niet even terug naar china.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #24 Gepost op: 14 december 2018, 18:20 »

Of een potje mek met wat lego van je 5-year-old, om maar wat te zeggen..  ::)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline transalpert

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #25 Gepost op: 16 december 2018, 18:54 »
Hier de foto van mijn remcilinder, denk gewoon dat het een foute maat was, gezien de orginele hendel wel gewoon past.

Offline dropken

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #26 Gepost op: 16 december 2018, 21:55 »
Doe eens gek en vijl hem dan pas wil niet weten wat wij vroeger op de oldtimer fietsen waar bijna niets voor te krijgen was schroefden. En die liepen ook net iets over de honderd alleen letten op haarscheurtjes en dergelijke dan kan er weinig fout gaan aan de andere kant alles kan stuk ook de dure onderdelen.

Offline transalpert

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #27 Gepost op: 17 december 2018, 10:08 »
Dat heb ik dus al gedaan haha, even met de flex bewerkt.
Maar dan kom je op het volgende probleem, het pookje die het remlichtschakelaartje indrukt is ook een andere lengte alsmede de uitsparing die de cilinder indrukt. Denk dat ik het maar lekker simpel hou en er ondertussen een orginele opzet.
bedankt voor het meedenken! :))

Offline Sandra

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #28 Gepost op: 17 december 2018, 19:21 »
Nou ik heb de remhendel+koppelinghendel binnen.
Helaas past de remhendel helemaal niet... De dikte van het schanier punt is 19mm terwijl het 12,5 hoort tezijn. Het rare is dat de koppelingshendel wel gewoon 12,5is.. heb ik misschien niet het orginele remcilinder huis of is dit bij jullie hetzelfde? Nu maar even een winkel opzoeken om een hendel te vinden die ik eerst ook kan zien voordat ik hem koop haha.. m'n oude hendel was namelijk ook gebroken.
Waarom bestel je bij louis.de  geen koud gesmede hendel? Die kun je heet stoken en verbuigen zodat je de hendel dichterbij het stuur kunt krijgen. Bolletje v/h uiteinde aan de achterkant erafslijpen ivm met het nog dichterbij het stuur te  krijgen en klaar. Koppeling wel even goed afstellen. Herbert heeft voor 4 dames met kleine handen dit kunstje al geflikt.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: verstelbare remhendel
« Reactie #29 Gepost op: 17 december 2018, 21:03 »
wel een oplossing maar ja mag het er ook nog een beetje knap uit zien? en je gaat er gemakshalve vanuit dat het nodig is voor iemand met kleine handen, maar ik gebruik de verstelbare hendels omdat ik grote handen heb en ik verstel ze ook met zomer of winter handschoenen.
Varadero SD02  2004