Auteur Topic: Progresieve veren  (gelezen 845 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BenHogeveen

Progresieve veren
« Gepost op: 24 november 2018, 11:08 »
Goedemorgen,

Ik kan van iemand progressieve voorvorkveren overnemen, nu heeft hij een PD06 en die van mij is een PD10 (1999), zit hier een verschil tussen?

Bij Hyperpro maken ze onderscheid tussen de verschillende modellen, maar bij Wilbers weer niet?

Groetjes Ben

Offline Waffie

Re: Progresieve veren
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2018, 11:22 »
 afh van het merk is de veerlengte verschillend, bij het ene merk vervalt de vul bus die er soms in zit en het andere merk heeft gewoon een kortere veer waarbij je dus die vulbus weer terug moet plaatsen (zoals by hyperpro)

 bij  de pd 10 is deze bus al komen te vervallen en bij de pd 06 zit ze er in
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Progresieve veren
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2018, 12:49 »

Veren zijn op zich veren, maar, ze worden geleverd in verschillende sterkte. Ze dragen niet alleen de motor, maar ook de rijder. En zware rijder zal ook een sterkere verenset moeten plaatsen, of andersom.

Normaal zal je leverancier de juiste verensterkte leveren, in jouw geval is dat een gok. Maar, er is een simpele manier om, na plaatsing, te controleren of het in jouw geval de juiste zijn.

De motor moet, als je stil staat, onder zijn eigen gewicht (zgn. static sag) en daarna met jouw erop (zgn. dynamic sag), minimaal en maximaal inveren. Je meet dit simpel met een duimstok of wat dan ook, tussen 2 vaste punten tussen wiel as en frame.


Static & dynamic sag  (zware allroads)

-----------------------------

Static sag V: 35mm

Static sag A: 25mm

-----------------------------

Dynamic sag V: 35-40% veerweg

Dynamic sag A: 35-40% veerweg

-----------------------------

Als aan de hand van static sag, de dynamic sag te groot (of te klein) blijft
is een andere veersterkte nodig!


Bron: HK-Suspension - Tiel




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline BenHogeveen

Re: Progresieve veren
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2018, 06:55 »
Brombeer, wat jij schrijft en ik lees in de handleidingen, ken ik wel van het mountainbiken, maar in mijn beleving (ca. 20 jaar geleden hebben we eens een dag met de TCN bij WPS gehad) plaats je progressieve vering voornamelijk om het slappe gevoel kwijt te raken en een betere wegligging te hebben. Niet zozeer omdat een rijder te zwaar of te licht is voor de standaard veer.

Indertijd heb ik deze laten plaatsen door WPS en is er niets gedaan met mijn gewicht, het rijden erna met de ALP was een wereld van verschil met enkel de aanpassing voor, ik heb toen ook nog gereden met een ALP welke ook achter een aangepaste veer had, dat was een nog groter verschil, super strak bochtenwerk.

Dus om die reden zou ik deze aanpassing nu ook weer willen doen.

Groetjes Ben


Offline Brombeer

Re: Progresieve veren
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2018, 11:12 »

- Laten we ons tot weggebruik beperken. Want onverhard rijden vraagt een aangepaste set-up van de ophangingen.

- Daarnaast gaan we er vanuit dat alles, mechanisch gezien, in goede staat van onderhoud is.


(..) in mijn beleving (..) plaats je progressieve vering voornamelijk om het slappe gevoel kwijt te raken en een betere wegligging te hebben. Niet zozeer omdat een rijder te zwaar of te licht is voor de standaard veer.

Je hebt nodig veren en je hebt nodig schokdemping. Het zijn 2 afzonderlijke systemen die je daarmee afzonderlijk kunt en moet beinvloeden.

Lineaire veren hebben dezelfde karakteristiek over de gehele veerweg.

Progressieve veren zullen, naarmate ze verder inveren, steeds stugger worden.


Ongeacht het type veer (lineair of progressief), de veersterkte bepaalt hoe de motor en rijder gedragen worden. Dit zijn vastgestelde waarden die worden uitgedrukt in static en dynamic sag. Dit is -in principe- niet onderhandelbaar.

Het weggedrag -jij noemt het wegligging- wordt bepaald door de demping: de hoeveelheid olie/luchtkamer en de viscositeit. Dit is wel onderhandelbaar.


Vuistregel wat betreft de voorvork:

Vooropgesteld dat de keuze veersterkte correct is: een voorvork 'slap' aanvoelt, moet je de demping opkrikken: dikkere olie.

Als je een voorvork progressief wilt maken, maak je luchtkamer kleiner (meer olie erin).

Gebruik van een progressieve veer aan te raden bij een te verwachten zeer zware belasting. Op de weg komt dat niet voor. Bedenk daarnaast dat het rpogressieve deel van zo'n veer maar iets van 15% van de veerlengte beslaat. Het grootste deel van de veerweg zal normaal gesproken het progressieve stuk niet aangesproken worden.


Achter zit het Pro-Link mechanisme, aangevuld met een lineaire veer. De Pro-Link maakt, ondanks de lineaire veer, de achterkant op mechanische wijze progressief. Hier gebruik je per definitie dus altijd een lineaire veer, anders wordt het dubbelop. Om de demping te beinvloeden kun je een schokdemper plaatsen die de mogelijkheid heeft de compressie (gedrag bij inveren) en rebound (gedrag bij uitveren) aan te passen.


Afsluitend is het dan zo dat zodra je bijvoorbeeld iets aan de voorkant verandert, de achterkant automagisch mee verandert. Dit uit zich in gewichtsverplaatsing of relatief verschil in dempingseigenschappen. Een harde veer voor brengt gewicht naar de achterkant. Hardere demping achter resulteert in voor relatief te zacht.


Anyways, zo jij het stelt, 'ik plaats progresieve veren, want..', zo simpel is het niet en zo moet je het eigenlijk niet oplossen ook. Want zeker is verandering merkbaar, dat feit op zich zegt niks.


Einde les, mijn excuses maar weer  :)


Brom




WPS is dacht ik nu ondergebracht bij HK Suspension in Tiel.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Progresieve veren
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2018, 14:04 »

In jip en janneke taal........ kan dat ook

In bijna alle gevallen zijn standaard fabrieks veerelementen een sluitpost maw.....je mist pas iets als je het niet meer hebt.

en dat is wat Ben ervaren heeft.

Na  de montage van een andere veer (die beter bij zijn situatie past) werd het  rijgedrag beter

mvg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Progresieve veren
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2018, 15:16 »

Nee Waffie, dat is de enige echte manier.

Wat jij soms doet, dát kan ook.


Meet jij uberhaupt de positieve en negatieve veerweg wel na, of prop jij ook gewoon erin wat je in je handen krijgt?


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin