Auteur Topic: Splines uitgaande as: wat is dit?  (gelezen 1518 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Splines uitgaande as: wat is dit?
« Gepost op: 27 november 2018, 23:36 »

Jongens en meisjes,


Ik heb hier een uitgaande as van een 750. Ik wil hem in de verkoop doen, maar er viel me net pas op dat de splines, op de plek waar het borgplaatje zit, een afwijking vertonen.

Die as lijkt (?) een stuk harder dan zo'n borgplaatje. Hoe zou dat kunnen ontstaan? En, is hij desondanks nog bruikbaar? Of is dot zo'n beruchte 'slechte as' waar we wel eens over horen..?  ::)




 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2018, 06:59 »
behalve de beschadiging op de plek waar het borgplaatje zit zijn de splines zelf ook al aardig aan het slijten zo aan de oppervlakte aan de bovenkant te zien, je zou wel gek zijn als je deze as nog gaat monteren als je blok helemaal open ligt.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2018, 08:17 »
Even plaatje erbij gezocht van een as die ik eens heb gekocht
Varadero SD02  2004

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2018, 13:15 »
Het kan altijd erger, zie mijn foto.
Jij hebt iig nog splines  ;D. Ik ben jaloers.

Heeeeele rare opmerking: is  jouw as niet door te slijpen, en die van mij (ja, dat kan ;D) en dan jouw deel vastlassen aan het deel wat nog uit mijn blok komt..... (de hitte zal de keerring dan zeker wegsmelten en krachtoverdracht...). Klinkt als een krukas aan elkaar vastlassen 8).

Overigens aanstaande zaterdag wordt het tandwiel gewisseld (slijpen en lassen) hopelijk met succes.  Want het tandwiel is nu (veel) meer versleten dan op de foto. (ca 25dkm zo mee gereden, voor mij ca 4-5 jaar). Ik wil graag de Jafferau en de LGKS op in de nazomer van 2019....

By the way: op e-bay stond vorige week nog een RD07 blok te koop voor 690 euri  kin Offenburg tussen Basel en Karlsruhe.

Groet,
Steven.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2018, 13:21 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2018, 15:26 »

(..) je zou wel gek zijn als je deze as nog gaat monteren als je blok helemaal open ligt.

Nee hoor, waarom? Ik kan verschillende beweegredenen bedenken om een gebruikte as te monteren. Je moet het ook gewoon zien als verslijtdelen. Net als een band of een remblok. Als ik van jou een gebruikte band overneem die niet versleten is, kan ik toch gewoon de kilometers mee maken? Alles heeft een levensverwachting. Die van die as langer dan een achterband of remblok.

De as van mijn originele blok zag er ongeveer zó uit na 156.000 km. Er is ongeveer één derde van het materiaal weg. Hoe lang denk je dat je er nog mee verder kan..? 

Neem nou het geval James Bond. Die man bestaat. Zijn probleem is echt. Dan zeg ik tegen James: voor 40 euro heb je deze as, en voor 95 euro een Athena aftermarket pakkingset. Met een paar avonden werk en 135 euro, ik denk dat Bond een gat in de lucht springt.


Alleen, deze prima bruikbare gebruikte as, heeft een onregelmatigheid opgelopen in zijn leven. Ik vraag mij af in hoeverre dat van invloed kan zijn als je hem zou gebruiken. Dat tandwiel blijft heus wel op z'n plek zitten hoor. Bedenk dat dat ding gewoon uit een blok komt waar iemand mee gereden heeft. Het is dat dat blok vastgelopen was op de krukas, anders had diegene er ongetwijfeld nog vrolijk mee rond gereden.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2018, 16:23 »
Met jouw verhaal eens Brom. En ik besta echt... 8).
Ik laat jou dit weekend weten of ik jouw as koop.
Mvg
Steven.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2018, 16:32 »

Ik hoor je wel, 007.


De pakkingset is zelfs minder dan ik voorspiegelde  ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2018, 20:47 »
Ja Brom, als je regelmatig je voortandwiel verwisseld gaat jou as waarschijnlijk nog wel een poosje mee, en als je dan een aftermarket pakkingset gebruikt is het ook nog goedkoop. Maar dit is niet de manier waarop ik sleutel. Maar dat maakt voor Meneer Bond verder niet uit. Ik kan hem ook nog wel een aanbieding doen: de as op de foto voor 6,95 in huis. eventueel beter foto kan ik nog wel maken.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2018, 23:25 »

Sinterklaasgevoel voor Mr. Bond..  :)


Arthur, ik begrijp jou heel goed. Maar, jij werkt ook vanuit een heel andere invalshoek en daar hou je ook aan vast. En dat kan ik óók erg op prijs stellen. Maar ik ben zelf gaandeweg door een variatie aan ervaringen in gaan zien EN accepteren, dat there's different shades of grey. Soms uit simpel praktische overweging, veelal ook uit financieel opzicht. Ik ben er zo ééntje die verkoopt zijn auto om 3 weken in Marokko te kunnen gaan rijden. Hoe dat na afloop verder moet zie ik dan wel weer. Beetje van die Afrikaanse vlekken. Soms moet het gewoon aan alle kanten werken, meer niet :D

Als we James Bond weer even als voorbeeld nemen, de betere manier is jouw manier, Arthur. Maar, dan loopt het al heel snel in de papieren. Want voor dát geld, als dat blok toch open is, wil je de cilinders misschien meten en honen (20euro/cilinder) maar dan moet je ook naar nieuwe zuigerveren (60 euro/set). De passing ervan in de zuiger moet dan wel nog in de tolerantie vallen, anders... Het loopt dan gelijk op alle fronten volledig uit de klauwen. Dáárom rijdt hij ook nog rond met dat kunstwerk.

Het alternatief is wat ik schetste, weliswaar een béétje Afrikaans. Maar zó aantrekkelijk goedkoop en eenvoudig, afgezet tegen de winst: weg met dat gelaste tandwiel quick & easy, en jarenlang rijplezier nog. Nee, een ton is niet gegarandeerd. Je hoeft ook niet zover vooruit te denken.


Komt tijd, komt raad. En in die tussentijd kan Bond vrolijk de Jafferau op!  8)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2018, 05:36 »
Ha ja de afrikaanse manier van werken, daar ben ik slecht in :-X, Bond zijn motor is misschien ook te ver heen om nog aan een 10 jaren plan te denken. Alleen nog een paar bergen op en de rest is nog bonus tot hij omvalt. Het is een poging waard met een gebruikte as .
Varadero SD02  2004

Offline Yank

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2018, 09:18 »
Moet zeggen deze Shaft-saver heb ik op een zelfde versleten as op de transalp van mijn schoonzoon geplaatst en dat houd het al meer als 7000 km prima uit.  Toen gekocht bij Rob van www.motorbandenzaak.nl

https://www.1stopmotoronderdelen.nl/kopen/product/63971-shaft-saver-honda-africa-twin

Offline xrvtuur

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2018, 13:15 »
Maar dat gaat niet meer werken op het gelaste tandwiel van 007
Varadero SD02  2004

Offline Yank

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2018, 16:09 »
Maar op de as van Brom wel.

Offline Grubeater

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2018, 17:19 »
Moet zeggen deze Shaft-saver heb ik op een zelfde versleten as op de transalp van mijn schoonzoon geplaatst en dat houd het al meer als 7000 km prima uit.  Toen gekocht bij Rob van www.motorbandenzaak.nl

https://www.1stopmotoronderdelen.nl/kopen/product/63971-shaft-saver-honda-africa-twin

Rob gaat deze tandwielen bestellen vanuit Italië bij voldoende animo. Lijken mij nog beter voor beschadigde splines.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Brombeer

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2018, 19:58 »

(..) Bond zijn motor is misschien ook te ver heen om nog aan een 10 jaren plan te denken. Alleen nog een paar bergen op en de rest is nog bonus tot hij omvalt.

Zit die Bond-motor niet zo te bashen  :(


 :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2018, 20:26 »
oke,

Varadero SD02  2004

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2018, 20:32 »
Haha. Ik lees prima verhalen en technieken.
Maaaaaaar echt mijn AT is echt nog supernetjes, nergens pekelschade roest en superonderhouden (ok, ik moet nog aan de stalen remleidingen...). Als de lasoperatie lukt, kom ik 5-6 jaar verder. Dan zie ik wel verder !
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2018, 00:25 »

Pics or it didn't happen  :D


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline DPC

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2018, 20:25 »
Hmm, mijn AT staat nu al een tijdje in rust. Afgelopen maanden op de K75 verder gereden en nu zelfs na jaren in een koekblik.
Sorry die kon ik niet laten staan voor die paar euries.

Had Ad in zijn vakantie eigenlijk advies gevraagd over nieuwe banden en een tandwiel voor. Maar inmiddels staat het spul gestald dus komt volgend jaar wel weer.
Zit momenteel een vorige versie tandwiel van KKBike op, de nieuwe versie lijkt mij toch ook wel wat.
Qua bedrijf heb ik er onlangs wat besteld en dat ging goed, snel en netjes.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #19 Gepost op: 03 december 2018, 12:40 »
Afgelopen zaterdagmorgen naar Elburg gereden. Thuis alvast de alu-keienvanger verwijderd om ruimte te maken.

Voordat het slijpwerk startte eerst gekeken met een soort 'tandarts-spiegel' of er nog iets van splines zichtbaar zijn aan de achterkant van dit voortandwiel. Antwoord: ja. Gelukkig dan is er nog iets van een middelpunt..

Het betere slijpwerk om een vastgelast voortandwiel los te krijgen. Direct na deze foto met een 'poelietrekker' kwam het tandwiel los van de uitgaande as. De oude ketting ligt er naast.
 
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 12:55 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #20 Gepost op: 03 december 2018, 12:41 »
En zo zag het eruit.....
Het heeft zeker ca 6 jaar zo gezeten. De motor heb ik toen x-hands gekocht met ca 34dkm, nu ca 65dkm. Toen heb ik niet gekeken naar dit voortandwiel (....). Er zat op de motor toen nog ergens een stikker op van Van Andelst Motoren in Venray geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 12:57 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #21 Gepost op: 03 december 2018, 12:47 »
Het nieuwe voortandwiel op de resterende (driehoek-vormige) splines gedrukt.
Oude ketting verwijderd en gelijk nieuwe ketting gemonteerd (ook nieuw achtertandwiel).
Met 1 las het voortandwiel vastgelast. Toen een soort 'afstandsmetertje' gebruikt om het tandwiel 'recht' te monteren. Al draaiende aan het achterwiel zat er op een gegeven moment (met hamer licht tikkend)  0,5mm 'slag' in. (zie de foto).

Toen de rest vastgelast. Zie de foto's.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 12:57 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #22 Gepost op: 03 december 2018, 12:55 »
En vast....

Het voortandwieldeksel met 2 ringen naar buiten gemonteerd, anders liep het iets aan.
Aansluitende nog een nieuw "achterrem-glij-asje" gemonteerd (de oude had vorige keer al slijtsporen waardoor de remblokken minder vrij kunnen bewegen) en alles weer opbouwen. Elektra/accu weer aansluiten, zijkappen erop etc.

Op de terugweg in de bebouwde kom flink wat geschakeld en later op de A50 nog ff de 160kmu (teller) aangetikt: het zit als een huis, de volledige 60pk wordt overgebracht op de ketting !.
Ja ja brombeer, ik spring een gat in de lucht.  ;D
Vakwerk in Elburg en ik kan weer ca 5 jaar rijden. Deze winter nog niet op zoek naar andere blok of 'motorblok-splijt-operatie' !.

Kom ik thuis en dezelfde middag via '4taktwinkel.nl' een nieuwe ketting met tandwielen besteld voor de Honda CB50 (1976) van onze zoon. Ketting is niet meer te spannen en cirkelzaag-tandwielen....  Zijn uitgaande as is nog prima! ;D
 
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 13:00 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline The Headless Horseman

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2018, 18:16 »
Netjes hoor! Kun je weer effe vooruit zo  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ddw

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2018, 18:28 »
Kijk, kun je met minimale kosten toch weer even vooruit! Blok uit elkaar kan altijd nog!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline daandus

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #25 Gepost op: 04 december 2018, 06:25 »
Jongens en meisjes,


Ik heb hier een uitgaande as van een 750. Ik wil hem in de verkoop doen, maar er viel me net pas op dat de splines, op de plek waar het borgplaatje zit, een afwijking vertonen.

Die as lijkt (?) een stuk harder dan zo'n borgplaatje. Hoe zou dat kunnen ontstaan? En, is hij desondanks nog bruikbaar? Of is dot zo'n beruchte 'slechte as' waar we wel eens over horen..?  ::)



Onze AT's zien er ongeveer ook zo uit (misschien ietsje minder slijtage), met anderhalve ton en bijna 2 ton op de klok. Ik zou d'r lekker een tandwiel op monteren met dik vet - en rijden maar...
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Splines uitgaande as: wat is dit?
« Reactie #26 Gepost op: 04 december 2018, 18:03 »

Mooi dat het allemaal gelukt is, Bond!


Onze AT's zien er ongeveer ook zo uit (misschien ietsje minder slijtage), met anderhalve ton en bijna 2 ton op de klok. Ik zou d'r lekker een tandwiel op monteren met dik vet - en rijden maar...

Daan de Afrikaan  :D


Jaa volgens mij kan het prima. Knal die as mooi op MP.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin