Auteur Topic: Nieuwe Alp-eigenaar  (gelezen 1118 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hvm

Nieuwe Alp-eigenaar
« Gepost op: 04 december 2018, 13:57 »
We hebben net een blauwe XL600VT (1996) gekocht, om een comfortabele, leuke motor erbij te hebben voor alledaagse ritjes. 
Na enig zoeken kwam deze mooie Transalp langs, voor een nette prijs.



Het enige dat negatief opviel bij de testrit, was dat er speling op het balhoofd zit. De lagers waren vervangen volgens de verkoper, dus we hebben de motor meegenomen in de wetenschap dat er in elk geval gesteld moest worden, maar er misschien ook wel meer werk aan zou zitten.

Stellen hielp niet, dus de boel gisteravond uit elkaar gehaald:



Wordt vervolgd...

Groet,

Hans


Offline The Headless Horseman

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2018, 21:32 »
Welkom hier Hans  :)

Als dat balhoofdlager het énige is, denk ik dat je je niet al te veel zorgen moet maken.
De Alp ziet er verder goed uit en volgens mij ben je ook handig genoeg om eea op te lossen  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2018, 05:26 »
1996, laatste alpen uit japan, mooi ding hoor, veel plezier ermee
Varadero SD02  2004

Offline hvm

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2018, 12:02 »
Dank voor de welkomswoorden. Ben ik de enige die denkt dat het lager op de foto er verkeerd om inzit? Moet er nog tijd voor vinden, maar dit was mijn eerste indruk :)

Ben nog in dubio of ik een half jaar lidmaatschap ga betalen voor één maand, maar je kán de TCN natuurlijk als goed doel zien...

Groet,

Hans

Offline PimW

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2018, 12:20 »
Ja het zit verkeerdom gemonteerd :/

De aftermarket lagers zitten in O-configuratie gemonteerd (back-to-back): je moet op jouw foto de binnenring zo los kunnen nemen, dat is ook de manier waarop je de boel kunt stellen. Nu is de boel op spanning gezet door de buitenring in het balhoofd te drukken. Zo is er geen stelmogelijkheid meer.

Sterker nog, bij het monteren zul je er speling in drukken.

Maar, wel fijn dat er nieuwe lagers in zitten :-)

Offline hvm

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2018, 12:36 »
Hoi Pim,
Dat was ook mijn indruk, dat je normaliter het lager de schaal ín drukt met de stelring. Dank voor de bevestiging.

Maar goed, nu moeten alsnog wiel en vorken er uit. Heb ik dat ook een keertje gedaan, leuke oefening voor de beginnende sleutelaar.

Ik zie met zoekopdrachten op het forum veel berichten van mensen die hun lagers vervingen, maar nog nergens of bepaalde lagers beter zijn dan andere. Zijn er verschillen?

Groet,

Hans

Offline hvm

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2018, 13:55 »
Ja het zit verkeerdom gemonteerd :/

De aftermarket lagers zitten in O-configuratie gemonteerd (back-to-back): je moet op jouw foto de binnenring zo los kunnen nemen, dat is ook de manier waarop je de boel kunt stellen. Nu is de boel op spanning gezet door de buitenring in het balhoofd te drukken. Zo is er geen stelmogelijkheid meer.

Sterker nog, bij het monteren zul je er speling in drukken.

Maar, wel fijn dat er nieuwe lagers in zitten :-)

En ook de onderste lager zat precies verkeerd om. Was een tik voor nodig en de schaal kwam mee :-)

Groet,

Hans




Offline Brombeer

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2018, 20:01 »

Ik vind wel mooi verhaal dit   :D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Wendy

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2018, 11:55 »
Welkom

Offline hvm

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2019, 01:42 »
Update:
De lagers zijn vervangen! Was een aardig werkje, maar gelukt. TCN-lidmaatschap is ook geregeld, inmiddels.

Voorvorkolie hebben we meegenomen, nu de vorken er toch uit zijn. Morgen gaat het wiel er weer in en gaat de boel weer in elkaar.


« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 01:49 door hvm »

Offline ddw

Re: Nieuwe Alp-eigenaar
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2019, 04:05 »
Kijk, goed bezig. Dat ga je vast merken met rijden!
En welkom bij de club en misschien tot ziens bij een van de ritten of evenementen van het jaar!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.